Części i regeneracja

ponad rok temu  09.06.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Obsługa, montaż i odpowietrzenie CSC

By zapobiec przedwczesnemu uszkodzeniu koncentrycznego siłownika wysprzęglika (CSC), na przykład występowaniu wycieków, należy przestrzegać następujących zasad obsługi.

Przed wyjęciem nowego produktu z opakowania i zamontowaniem w samochodzie nie wolno wciskać łożyska hydraulicznego i symulować w ten sposób ruch elementu (pracy). Wywieranie nacisku na łożysko może prowadzić do uszkodzenia jego uszczelki i rozłączenia części tego elementu. W szczególności może to spowodować uszkodzenie zarówno zewnętrznych i wewnętrznych uszczelnień, z powodu nierównomiernego nacisku na element i ze względu na tarcie (gdy siłownik jest pusty, bez płynu hydraulicznego).


Montaż
Przed montażem CSC na skrzynię biegów należy sprawdzić:
- czy element wyposażony jest w plastikową tabliczkę pomiarową,
- czy element wyposażony jest w nakładki ochronne (a, b).

Łożysko hydrauliczne powinno być zainstalowane wyłącznie po dokładnym oczyszczeniu obudowy skrzyni biegów i sprzęgła. Należy umieścić CSC w prawidłowej pozycji i założyć właściwą uszczelkę, która znajduje się w opakowaniu (np. uszczelnienie wału wejściowego skrzyni biegów).
Elementy zabezpieczające powinny zostać usunięte dopiero po zakończeniu montażu i dokręceniu CSC na skrzynię biegów momentem zalecanym przez producenta pojazdu (około 8-12 Nm, w zależności od zastosowania).
Istnieją dwa sposoby podłączenia CSC do przewodu. Za pomocą śruby lub złącza gwintowanego lub za pomocą szybkozłączki. Jeżeli używasz śruby, to należy dokręcić momentem 10-15 Nm, w zależności od producenta. Jeżeli używasz szybkozłączki, przewód zostanie podłączony zgodnie z jego typem przez nasunięcie na króciec hydrauliczny wysprzęglika.

Odpowietrzenie
Po połączeniu skrzyni biegów i silnika oraz zamontowaniu w pojeździe należy napełnić układ hydrauliczny systemu wysprzęglania płynem typu DOT 3 lub DOT 4 (DOT 5.1 jest zakazany). Następnie powinniśmy przeprowadzić procedurę odpowietrzenia układu.
Odpowietrzenie układu hydraulicznego zależy od położenia zaworu odpowietrzającego oraz od tego, czy znajduje się na CSC lub na przewodzie. Jeżeli zawór odpowietrzający znajduje się na przewodzie:
a) Odpowietrzenie układu hydraulicznego należy przeprowadzić przy pomocy urządzenia do odpowietrzania hamulców. Połączyć przyrząd za pomocą redukcji z zaworem odpowietrzającym, który należy odkręcić o 2-3 obroty. Przyrząd należy ustawić na maksymalnie 2 bary i pozostawić uruchomiony. Układ hydrauliczny jest prawidłowo odpowietrzony, jeśli do zbiorniczka spływa czysty płyn hydrauliczny pozbawiony pęcherzyków powietrza. Zwrócić szczególną uwagę, aby podczas czynności odpowietrzania została zapewniona wymagana ilość płynu hamulcowego (hydraulicznego) w zbiorniczku wyrównawczym. W czasie gdy przyrząd odpowietrzający jest podłączony do systemu, nie wolno naciskać na pedał sprzęgła.
b) Do ręcznego odpowietrzenia układu wymagane są dwie osoby. Połączyć zbiorniczek zlewowy (na zużyty płyn) z zaworem odpowietrzającym i wciskać powoli i przytrzymać pedał sprzęgła. Odkręcić zawór odpowietrzający do chwili pojawienia się powietrza i/lub płynu. Zakręcić lekko zawór. Powoli zwolnić pedał sprzęgła. Odczekać kilka sekund i powtórzyć czynności co najmniej 15 razy. Układ jest prawidłowo odpowietrzony, jeśli w wypływającym płynie brak pęcherzyków powietrza.

Jeżeli zawór odpowietrzający umieszczony jest na CSC, to po podłączeniu zbiorniczka zlewowego należy kilkakrotnie wcisnąć i wyciągnąć klips w celu uwolnienia przewodu. Wyciągnij przewód o około 5 mm. W celu pozbawienia układu pęcherzyków powietrza należy wcisnąć powoli pedał sprzęgła i przytrzymać, dopóki płyn hydrauliczny przepływa przez zawór odpowietrzający. Powtórz to około dwadzieścia razy. Następnie wciśnij przewód o około 5 mm. Wciśnij lub wyciągnij klips i umieść go z powrotem do pozycji wyjściowej. Zdejmij zbiorniczek zlewowy z przewodu odpowietrzającego i nałóż nasadkę zaworu odpowietrzającego.

Zalecenie: CSC powinien być zastąpiony nowym podczas każdorazowej wymiany zestawu sprzęgła.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony