1. Hamulec tarczowy (z lewej) i hamulec szczękowo-bębnowy (z prawej) – źródło: Wabco
Układ hamulcowy należy do tych podzespołów pojazdu, które mają bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Z punktu widzenia ogólnej koncepcji konstrukcyjnej samochodu wchodzi w skład podwozia i jest jednym z jego głównych układów.
Układem hamulcowym nazywamy zespół mechanizmów umożliwiających zmniejszanie prędkości jazdy i zatrzymanie pojazdu. Układ ten składa się z dwóch grup zespołów:
- mechanizmów hamulcowych,
- mechanizmów sterujących hamulcami.
Mechanizmy hamulcowe są bezpośrednio związane z kołami jezdnymi i służą do wytworzenia momentu tarcia w hamulcach. Pod względem konstrukcyjnym dzieli się je na:
- bębnowo-szczękowe (rys. 1),
- tarczowe (rys. 1 i 2),
- taśmowe.
Pełna treść artykułu dostępna jest tylko dla zalogowanych prenumeratorów Nowoczesnego Warsztatu.
2. Przekrój hamulca...
Możesz odblokować dostęp poniżej lub zalogować się na stronie nowoczesnywarsztat.pl i ponownie przejść do tego artykułu.
Komentarze (0)