Okres jesienno-zimowy to dobry czas nie tylko na obowiązkową wymianę opon i płynu do spryskiwaczy na zimowy, ale także na konserwację karoserii i elementów gumowych, które zabezpieczają nasze auto przed zniszczeniami powodowanymi zmianą pogody.
Śnieg, deszcz i sól drogowa mogą niszczyć przede wszystkim lakier, wystające elementy karoserii, uszczelki i powodować zmniejszanie ich właściwości ochronnych. Na rynku dostępnych jest wiele specyfików woskujących, które różnią się nie tylko ceną, ale także trwałością ochrony czy łatwością aplikacji. Najczęstszym wyborem jest szybki w użyciu uniwersalny szampon z woskiem, może on być stosowany na karoseriach nowych i starszych, które nie mają większych rys.
Od czego zacząć konserwację?
Przystępując do konserwacji karoserii auta przed zimą, zaczynamy od dokładnego umycia karoserii, szyb i elementów plastikowych. Warto także zajrzeć w trudno dostępne miejsca, takie jak szczeliny drzwi, miejsca w komorze silnika czy nadkola i maska, w których zbiera się pasek, kurz oraz brud.
Warto pamiętać, by mycie auta – jeśli nie wykonujemy go samodzielnie – realizować poza myjniami szczotkowymi, które mogą uszkadzać lakier z racji drobin piasku znajdujących się we włosiu.
Kolejnym elementem, na który należy zwracać uwagę, jest stan uszczelek w drzwiach, klapie bagażnika i pod maską pojazdu. Pamiętajmy, zabrudzone elementy gumowe w kontakcie z wodą i podczas mrozów tracą wiele właściwości ochronnych.
– W ofercie MaXgear posiadamy profesjonalne preparaty, które nie tylko myją, ale także na długo zabezpieczają. Dzięki zastosowaniu nowoczesnej nanotechnologii oferujemy produkt konkurencyjny nie tylko cenowo, ale przede wszystkim jakościowo – przekonuje Arkadiusz Cieplak, Dyrektor MaXgear.
Przed przystąpieniem do kolejnej czynności, czyli odtłuszczania, należy dokładnie odkurzyć auto wewnątrz, by piach, brud, bakterie i roztocza nie były przenoszone z elementów tapicerki, welurowej podłogi czy dywaników.
Odtłuszczanie, woskowanie i polerowanie
Kolejnym etapem konserwacji jest odtłuszczanie lakieru i powierzchni plastikowych. Najpierw myjemy, później odtłuszczamy. Robimy to przy użyciu specjalnego środka chemicznego w celu usunięcia trudno zmywalnych zabrudzeń na pojeździe czy wżerów w lakierze powstałych na skutek eksploatacji pojazdu.
– W ofercie MaXgear znajduje się szeroki wachlarz chemii i kosmetyków samochodowych dedykowanych nie tylko użytkownikom samochodów osobowych, ale również pojazdów użytkowych czy maszyn – wyjaśnia Cieplak. – Produktem, który polecamy klientom eksploatującym swoje pojazdy w szczególnie trudnych warunkach atmosferycznych i w skrajnych temperaturach, jest preparat do mycia silnie zanieczyszczonych powierzchni.
Jeśli po wstępnym oczyszczaniu odnajdziemy na powierzchni lakieru dodatkowe zabrudzenia, to możemy je skutecznie usunąć przeznaczoną do tego glinką. Glinkowanie to sposób na pozbycie się mocniejszego brudu.
Dokładnie umyty i odtłuszczony samochód jest gotowy do woskowania. Nie bez znaczenia jest miejsce, w którym planujemy to zrobić. Najlepiej przystąpić do tej czynności w zacienionym lub zadaszonym pomieszczeniu. Nie należy robić tego w pełnym słońcu, ponieważ wosków nie wolno nakładać na rozgrzane powierzchnie.
W ofercie Auto Partnera dostępne są woski w formie past, mleczek i olejków. Wybierając wosk, należy upewnić się, do jakiego rodzaju karoserii jest on przeznaczony. Ten z kolei zależy głównie od wieku pojazdu. W przypadku nowych aut najlepiej sprawdzą się preparaty w postaci mleczek lub olejków. Z kolei starsze karoserie lepiej reagują na pastę. Pasty woskujące stosuje się bezpośrednio na suchy lakier, a następnie poddaje polerowaniu.
Polerowanie pozwala nie tylko przywrócić blask, ale także poprawić kondycję lakieru. Czynność tę można wykonać ręcznie lub maszynowo. Polerka maszynowa daje co prawda lepsze efekty, ale do prawidłowego wypolerowania lakieru nie wystarczy dobry sprzęt. Konieczne będą również odpowiednie umiejętności, bez których możemy poczynić szkody na karoserii.
Podczas samodzielnego polerowania lakieru należy unikać używania nadmiernej siły, aby nie uszkodzić elementów karoserii lub lakieru pojazdu. Pamiętajmy, że polerowanie jest czynnością czasochłonną. Należy wykonywać ją powoli i bardzo dokładnie, by nie spowodować widocznych różnic w kolorze lakieru.
– Dobrze wypolerowany samochód jest wizytówką właściciela. Jeżeli wszystkie czynności: mycie, odtłuszczanie, woskowanie i polerowanie zostały wykonane z należytą starannością, to pojazd jest dobrze przygotowany do eksploatacji w warunkach jesienno-zimowych. Woskowanie i polerowanie warto wykonywać przynajmniej raz na 2-3 miesiące – mówi Arkadiusz Cieplak.
W okresie jesienno-zimowym, a w szczególności w zimie, gdy używana jest sól drogowa, zaleca się mycie pojazdu raz w tygodniu. Warto jednak unikać zbyt częstego mycia, gdy temperatura jest bardzo niska, poniżej 10°C. Woda może wówczas spowodować drobne uszkodzenia lakieru.
Komentarze (0)