Diagnostyka

2 godziny temu  29.09.2025, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Ochrona przed nieautoryzowanym dostępem - jakie rozwiązania na rynku?

Security Gateway, CeBAS, SfD, Central Gateway, CAN Gateway: za tymi określeniami wybranymi przez producentów samochodów kryją się systemy mające na celu ochronę nowoczesnych pojazdów przed nieautoryzowanym dostępem do protokołów diagnostycznych samochodu. Wszystko zaczęło się od interfejsu OBD2 pod koniec lat dziewięćdziesiątych. Celowo pozostawiono dostęp do serwisowania samochodu, jednak szybko okazało się, że technologia ta stanowi potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Hakerzy byli w stanie złamać interfejs OBD2 bez żadnych problemów i manipulować różnymi funkcjami jazdy.

Teraz nie chodzi już tylko o OBD2: Zasadniczo wszystkie interfejsy danych stanowią potencjalne zagrożenie dla bezpieczeństwa. Szczególnie boleśnie odczuła to marka Chrysler. Jeep Cherokee został dwukrotnie zhakowany przy aktywnym udziale mediów. Najpierw hakerzy złamali automatycznie wygenerowane hasło WLAN i tym samym uzyskali dostęp do krytycznych funkcji jazdy. Nieco później włamali się do SUV-a przez interfejs OBD2 i przejęli kontrolę nad m.in. układem kierowniczym. Zatem szkody, jakie mogą wyrządzić hakerzy, są ogromne. W nowoczesnej architekturze oprogramowania samochodów dochodzi jeszcze aspekt ochrony danych OEM (dane przechowywane na serwerach producentów pojazdów) oraz ochrona infrastruktury stron trzecich z którymi nowoczesne pojazdy coraz częściej się komunikują. Wyobraźmy sobie sytuację w najbliższej przyszłości, gdzie nasz samochód komunikuje się ze „stacją benzynową” w celu automatycznego opłacenia rachunku za zatankowane paliwo.

W ten sposób obecnie płacimy za autostrady w Polsce z tą różniąca, że to nie samochód ale nasz telefon jest tym urządzeniem które nawiązuje komunikację. W obu jednak przypadkach wystarczy, że oprogramowanie czy też protokoły komunikacji będą niezabezpieczone a zamiast uiścić odpowiednią opłatę wynikającą z cennika, nasze konto bankowe zostanie całkowicie opróżnione przez hakerów.

Oczywistym skutkiem wprowadzenia zabezpieczeń do bramek diagnostycznych jest utrudnienie w diagnozowaniu tych pojazdów przez niezależne warsztaty z wielomarkowymi systemami diagnostycznymi.

Dla tego Hella Gutmann zaimplementowała funkcję „Cyber ​​Security Management” (CSM) w oprogramowaniu urządzeń diagnostycznych mega macs. CSM w prosty sposób otwiera niezależnym warsztatom drogę do bezpiecznej i zgodniej z normami producenta obsługi pojazdów z zabezpieczeniami w protokołach diagnostycznych.

Procedura rejestracji użytkownika CSM jest bardzo prosta i nie zajmuje więcej niż 15 minut. Po poprawnej rejestracji, użytkownik urządzenia mega macs otrzymuje pełny i bezpłatny dostęp do diagnostyki wszystkich systemów w obsługiwanych przez CSM pojazdach. Cyber Security Management jest dostępny na każdym modelu urządzenia mega macs, bezpłatnie dla użytkowników z aktywną licencją UPDATE. Istotnym faktem jest również to, że CSM nie jest metodą „obejścia” zabezpieczeń producenta pojazdu, a jest autoryzowaną przez niego metodą dostępu do pełnej diagnostyki. Niezależny Warsztat samochodowy nie musi łamać zabezpieczeń czy wpinać się przewodami w instalację elektryczna pojazdu. Po udanej rejestracji, za pośrednictwem Hella Gutmann staję się w pełni uprawniony do diagnostyki tych samochodów.

Choć na pierwszy rzut oka, zabezpieczenia niejako utrudniają pracę warsztatom samochodowym, to dzięki CSM te ograniczenia są zminimalizowane do konieczności rejestracji w systemie. W obecnym świecie coraz większą wagę musimy przykładać do zabezpieczeń już nie tylko fizycznych takich jak drzwi antywłamaniowe, ale może nawet bardziej do bezpieczeństwa cyfrowego. Samochody z każdym rokiem integrują się bardziej z naszą cyfrową tożsamością, której klasyczna blokada kierownicy nie jest w tanie zabezpieczyć.

Producenci samochodów, czerpiąc przykład z pozostałych gałęzi handlu pragną gromadzić coraz więcej informacji również o kierowcach i właścicielach pojazdów, aby móc im zaoferować usługi jak najbardziej dopasowane do ich potrzeb. Szeroko rozumiane profilowanie zagościło w motoryzacji już na dobre i bez względu na nasze odczucia, są to dane które należy chronić i zabezpieczać, szczególnie mając na uwadze możliwe przyszłe połączenia pojazdu z innymi usługami.

Łukasz Żelazo
Kierownik Sprzedaży ds. Wyposażenia Warsztatowego
HELLA Polska

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony