Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Ochrona silnika
Filtry samochodowe to chyba jedne z najmniej docenianych elementów zapewniających prawidłowe działanie silnika. Dla przeciętnego użytkownika sprawne działanie jest praktycznie niezauważalne w porównaniu chociażby z układem hamulcowym. Dlatego często ich dobór jest bagatelizowany. To błąd, gdyż w długim okresie pracy silnika skutki złego filtra są nieodwracalne.

Co zatem warto wiedzieć i na co należy zwracać uwagę?

Podstawowym zadaniem każdego filtra jest usuwanie zanieczyszczeń z układu smarowania, zasilania paliwem i powietrzem. Filtr oleju pracujący w zamkniętym układzie smarowania ma za zadanie usuwanie zanieczyszczeń dostających się do układu oraz powstających w procesie spalania i zużycia ściernego współpracujących elementów. Najczęściej występującym typem jest puszkowy filtr oleju SPIN-ON. Z zewnątrz filtry tego typu niewiele się różnią. Dopiero parametry eksploatacyjne jak ciśnienie pracy, skuteczność oczyszczania, typy zaworów wewnętrznych, wkład filtracyjny stanowią o ich różnorodności oraz wpływają na kondycję zespołu napędowego. Dlatego TECNECO FILTERS, jako uznany producent filtrów na aftermarket, parametry pracy filtrów dobiera zgodnie z wymaganiami systemu smarowania zastosowanego przez producenta silnika. Zastosowanie zaworu przeciwzwrotnego (anti-drain back valve) zabezpiecza przed cofaniem się brudnego oleju. Zawór przelewowy (by-pass valve), umieszczony zazwyczaj na dnie filtra, otwiera się w momencie uruchamiania zimnego silnika po długim postoju lub w przypadku zapchania przestrzeni filtracyjnej przez zanieczyszczenia. Zawór ten ma bardzo duże znaczenie dla żywotności jednostki napędowej. Niewłaściwa kalibracja ciśnienia otwarcia może doprowadzić do gwałtownego otwierania, a w konsekwencji wypłukania zanieczyszczeń z powrotem do silnika. TECNECO, w zależności od zastosowania danego filtra ustawia ciśnienie robocze od 0,8 – 2,5 bara. Umieszczenie zaworu w górnej części filtra rozwiązuje ten problem, gdyż olej nie przepływa przez komorę filtracyjną. Warto zwrócić uwagę na jeszcze jeden ważny element w budowie filtra, jakim jest materiał filtracyjny i jego odpowiednie ułożenie w przegrodzie. Niektórzy producenci wzór ułożenia zastrzegają patentem, co świadczy o wysokiej roli, jaką pełni w prawidłowym działaniu filtra. TECNECO stosuje wyłącznie wysokiej jakości papiery i włókniny syntetyczne zdolne wychwycić zanieczyszczenia rzędu 15 mikronów.



W ostatnich latach postęp w projektowaniu systemów zasilania w paliwo jednostek napędowych przesunął filtry paliwa na wymagające stanowisko. Zintegrowane systemy wtryskowe benzyny, powszechnie stosowane układy Common-Rail w silnikach Diesla, wymagają dostarczenia niezwykle starannie oczyszczonego paliwa. Zawarta w nim woda, korozja zbiorników, zanieczyszczenia powstałe w procesie dystrybucji paliwa, parafina wytrącająca się z oleju napędowego mogą na trwałe uszkodzić system wtryskowy. TECNECO, w zależności od przeznaczenia, stosuje różne rodzaje filtrów paliwa. Puszkowe przypominające wkręcane filtry oleju typu SPIN-ON, ale pozbawione zaworów w środku, przewodowe oraz wkłady filtracyjne.



W wielu z nich zastosowany jest separator wody w dolnej części filtra, który wykorzystując zjawisko sedymentacji (grawitacyjnego opadania cząstek wody), gromadzi ją w osadniku. Należy pamiętać jedynie o częstej kontroli i spuszczaniu nagromadzonej wody poprzez odpowiedni korek. W filtrach TECNECO pracujących w systemach Common–Rail wprowadzono ostatnio innowacyjne rozwiązanie polegające na pokryciu materiału filtrującego specjalną powłoką odznaczającą się bardzo wysoką skutecznością wstępnej eliminacji zanieczyszczeń, zwłaszcza wytrącania wody. Filtry te są oznaczone aplikacją HWS (High Water Separation). Podobnie wkłady filtrów paliwa są poddawane nowym rozwiązaniom. Obecnie wprowadzane się filtry EKO, pozbawione elementów metalowych, co umożliwia ich łatwą utylizację. Do dokładnego oczyszczania paliwa TECNECO stosuje filtry z dwuwarstwowym papierem filtrującym. Zewnętrzna warstwa z włókien syntetycznych wyłapuje największe zanieczyszczenia oraz separuje wodę, wewnętrzna warstwa wyłapuje najmniejsze frakcje. System ten przedłuża okres eksploatacji wkładu oraz perfekcyjnie chroni silnik.



Ostatnim elementem zapewniającym ochronę i prawidłowe działanie jednostki napędowej oraz samochodu są filtry powietrza i tzw. pyłkowe. Ich znaczenie w ostatnich latach wzrosło ze względu na konieczność dostarczenia do układu zasilania maksymalnie oczyszczonego powietrza wolnego od pyłu, kurzu i wszelkich zanieczyszczeń stałych. Dlatego TECNECO w konstrukcji filtrów powietrza wykorzystuje papiery i włókniny zdolne wychwycić cząstki wielkości 22 mikronów, wzmacniające metalowe mikrosiatki, specjalne ściegi Hot-Melt do sklejania fałd oraz uszczelki z rozprężnego poliuretanu zapewniającego szczelne ułożenie w obudowie. W filtrach montowanych w najnowszych silnikach TECNECO dodatkowo stosuje warstwę z włókniny poliestrowej, tzw. prefiltr, który zatrzymuje duże cząstki, poprawiając tym samym ich skuteczność. W katalogu TECNECO oznaczono je końcówką PMS. Dopełnienie kompleksowej oferty stanowią filtry kabinowe, tzw. pyłkowe. Pracują w układach wentylacji kabiny lub klimatyzacji. Ich zadanie to oczyszczenie powietrza z wszelkich pyłów, kurzu, pyłków roślin, gazów z emisji spalin samochodowych oraz przemysłowych. Zastosowanie dwuwarstwowej włókniny pozwala na zatrzymanie cząstek w przedziale 1-4 mikronów.



Równolegle TECNECO dostarcza filtry pyłkowe z aktywnym węglem, który dzięki wysokiej absorpcji gazów, takich jak związki siarki, węglowodory, skutecznie oczyszcza powietrze w całym okresie użytkowania. TECNECO swoją ofertą pokrywa w pełni zapotrzebowanie rynku na filtry oleju, powietrza i paliwa. Nowe referencje pojawiają się wraz z premierą modelu samochodu. Zintegrowana produkcja i kontrola jakości w ramach jednego zakładu pozwala dostarczać na rynek filtry o wysokiej, powtarzalnej jakości z pełną gwarancją producenta. W obecnej dobie silnej konkurencji na rynku świadomość używania wyrobów wysokiej jakości ma zasadnicze znaczenie nie tylko dla nas, ale przede wszystkim dla silnika naszego samochodu.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony