18 000 – tyle razy w ciągu roku zatrzymuje się i rusza przeciętny kierowca, wynika z badań przeprowadzonych przez firmy Castrol i TomTom. W dobie rosnącej liczby samochodów na drogach i postępującej urbanizacji nie dziwi, że kierowcy spędzają coraz więcej czasu w korkach. A każdy przejazd na biegu jałowym czy wyczekiwanie na skrzyżowaniu może doprowadzać do mikroskopijnego zużycia silnika.
Choć silnik zaprojektowany jest do pracy w szerokim zakresie prędkości, to przy wysokiej prędkości obrotowej zachodzi pomocny proces smarowania hydrodynamicznego. Szybszy ruch podnosi i rozdziela części na warstwie oleju, zapobiegając ich uszkodzeniu. Na biegu jałowym praca kluczowych części silnika może opierać się na smarowaniu mieszanym, a nawet granicznym (półsuchym), co może skutkować uszkodzeniem.
Badania tego problemu, przeprowadzone na uniwersytecie w Leeds, dały zaskakujący wynik: obciążenie krzywek może być do 66% większe na biegu jałowym niż w trakcie jazdy.
Castrol Magnatec Stop-Start opracowany został właśnie po to, by chronić przed uszkodzeniami powodowanymi przez jazdę w warunkach częstego zatrzymywania się i ruszania. Inteligentne molekuły oleju przylegają do kluczowych części silnika, tworząc samoregulującą się warstwę ochronną. Nawet jeśli niektóre z nich zostaną usunięte w procesie zapewniania ochrony przed zużyciem, kolejne szybko zajmą ich miejsce.
Aby bliżej zbadać to zjawisko, Castrol połączył siły z Wydziałem Chemii Uniwersytetu Cambridge. Owocem współpracy jest unikalna technika spektroskopowa, pozwalająca sprawdzić, jak szybko odnawia się warstwa ochronna. Odpowiedź brzmi: 11 milisekund, czyli dziesięć razy krócej niż mrugnięcie oka. W tym czasie wałek rozrządu wykonuje tylko ułamek obrotu, co oznacza, że zawsze obecna będzie warstwa nowych molekuł, gotowych do ochrony. Ochronny charakter tej warstwy potwierdzają doskonałe wyniki osiągane przez Castrol Magnatec Stop-Start w branżowych testach zużycia.
– Niewielu ludzi wie, że jazda związana z częstym zatrzymywaniem się i ruszaniem może spowodować dodatkowe zużycie silnika – mówi Gareth Bracchi, ekspert ds. technologii Castrol. – Dotyka to wszystkich kierowców: duże natężenie ruchu, warunki pogodowe, sygnalizacja świetlna i skrzyżowania powodują, że nasze przejazdy są regularnie przerywane spowolnieniami, zatrzymaniami i ponownym ruszaniem. Jazda w warunkach natężonego ruchu powoli staje się normą na całym świecie. Specjaliści Castrol spędzili tysiące godzin w laboratorium, by we współpracy z jednym z największych uniwersytetów na świecie stworzyć olej silnikowy, przeznaczony do ochrony części silnika przed skutkami jazdy w warunkach częstego ruszania i zatrzymywania pojazdu.
Komentarze (0)