Paliwa i oleje

ponad rok temu  27.03.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Ochrona środowiska i oszczędność paliwa – oleje Shell spełniające normę EURO VI

Norma Euro VI służy ograniczaniu emisji spalin z naciskiem na jeszcze niższą emisję NOx przez pojazdy użytkowe i obowiązuje od stycznia zeszłego roku w odniesieniu do silników wszystkich nowo rejestrowanych na terenie Unii Europejskiej ciężarówek i autobusów. Najnowsza norma jest jeszcze bardziej restrykcyjna niż poprzednie, dlatego wymaga zastosowania zaawansowanych technologicznie środków smarnych.

Analizując wymagania, jakie stawiają olejom producenci silników, widać, że jedynie oleje Low SAPS mogą zapewnić odpowiednią ochronę silnika, który ma spełniać normę Euro VI. Wynika to z przechodzenia na system obróbki spalin – układ SCR + DPF i rezygnacji z zaworu EGR. Taki układ powoduje, że wymogiem koniecznym dla bezawaryjnego działania systemu jest stosowanie olejów Low SAPS. Druga tendencja to obniżanie lepkości oleju smarnego. Jej niewątpliwą zaletą jest fakt niższego spalania, co oprócz oszczędności na paliwie mniej obciąża filtry cząstek stałych (DPF). Osady powstające w filtrze w wyniku oczyszczania spalin to sadza oraz składniki dodatków olejowych, które pozostają nieprzepalone i mogą obniżyć sprawność filtrów. Oleje Low SAPS zapewniają wydajniejszą pracę układu przepalania filtrów i poprawiają w czasie sprawność katalizatorów – przyczynia się to do wydłużenia czasu ich eksploatacji. Jeśli zastosujemy nieprawidłowy olej, to filtr cząstek stałych może ulec zatkaniu, co w efekcie spowoduje zwiększenie zużycia paliwa. Oleje niskopopiołowe tworzą znacznie mniej zanieczyszczeń w procesie spalania i dzięki nim układ wydechowy jest czystszy.
Należy jednak pamiętać o tym, że stosowanie olejów niskopopiołowych może być ograniczone z uwagi na specyficzne wymagania producentów silników. Takim wymogiem jest długi okres między wymianami, np. 150.000 km (silniki Iveco). Tego typu silniki nie są wyposażone w filtry DPF i wówczas należy stosować olej Rimula R6 ME 5W-30 lub Rimula R6 M 10W-40. W pozostałych przypadkach oleje Low SAPS mogą z powodzeniem być stosowane również we wszystkich typach silników starszej konstrukcji, zasilanych paliwem o niskiej zawartości siarki. Szczegółowe zalecenia producenta pojazdu dotyczące smarowania można znaleźć w książce serwisowej.


Zapewnienie sprawności układów kontroli emisji spalin jest ważne nie tylko ze względu na konieczność zapewnienia zgodności pojazdów z obowiązującymi przepisami, ale również dlatego, że zapewnia wydajną pracę pojazdu. Syntetyczny olej smarny Shell Rimula R6 LME 5W-30 przeznaczony do użytkowania w silnikach poddawanych intensywnej eksploatacji przyczynia się do optymalizacji transportu poprzez: ograniczanie emisji spalin, wydłużenie okresów między wymianami oleju i obniżenia zużycia paliwa. Shell Rimula R6 LME ma obniżoną zawartość popiołów i siarki, co pomaga utrzymać osiągi pojazdów na niezmiennym poziomie w całym okresie ich eksploatacji. Potwierdzają to wyniki testów. Badania prowadzone na ciężarówkach należących do floty czołowej sieci supermarketów w Wielkiej Brytanii potwierdziły, że w okresie między wymianami oleju (100.000 km) olej Shell Rimula R6 LME przyniósł oszczędności rzędu 2% w porównaniu z olejem o lepkości 10W-40.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony