Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Od A do Z z Autorobotem

Seminarium „Nowoczesna technika napraw nadwozi”

Firma Jan Sobański Auto System działa na polskim rynku motoryzacyjnym od 1975 roku. Od kilkunastu lat jest generalnym importerem maszyn i urządzeń do napraw powypadkowych fińskiej firmy AUTOROBOT FINLAND OY, a także dystrybutorem urządzeń i narzędzi blacharsko-lakierniczych wielu renomowanych światowych producentów. Prowadzi również własne warsztaty naprawcze. Zdobytą dzięki temu wiedzę techniczną i praktyczne doświadczenie warsztatowe upowszechnia od lat w Polsce w toku profesjonalnych szkoleń organizowanych w swym ośrodku dydaktycznym. Dodatkową formą tej działalności są jednodniowe seminaria dla właścicieli i kadry kierowniczej warsztatów zajmujących się powypadkowymi naprawami pojazdów. Seminaria są jednodniowe, organizowane są zawsze w soboty, aby nie kolidowały z zawodowymi obowiązkami uczestników. Ponieważ biorą w nich udział szefowie samochodowych warsztatów blacharskich z całej Polski, organizatorzy zapewniają im bezpłatne wyżywienie i nocleg poprzedzający zajęcia, a początkiem spotkania jest zawsze uroczysta, powitalna kolacja.

Prelekcja Jana Sobańskiego na temat napraw ram samochodów terenowych (3.02.2007 r.).

Tematykę i przebieg części merytorycznej najlepiej oddaje konkretny przykład programu zrealizowanego 3 lutego br. W pierwszej, warsztatowej części zademonstrowano najpierw cały cykl przygotowania uszkodzonego samochodu osobowego do kompleksowej naprawy powypadkowej, czyli: jego transport z parkingu do warsztatu, zamocowanie na ramie systemu naprawczego Autorobot XLS II i ustawienie ramy w ergonomicznej pozycji roboczej za pomocą systemowego podnośnika nożycowego. Kolejny temat to pokaz techniki mierzenia powypadkowych odkształceń przeznaczonej do naprawy nadwozia mechanicznym systemem pomiarowym Autorobot. Uczestnicy zapoznali się tu również z możliwościami naprawczymi Autorobota XLS II, przy zastosowaniu pojedynczej wieży prostującej oraz układu trzech równocześnie pracujących wież.

Pokaz twardego lutowania przewodów klimatyzacji samochodowej.

W następnej hali odbyła się prelekcja poświęcona technice prostowania ram pojazdów terenowych i dostawczych wysoko wydajnymi maszynami Autorobot III Super i Autorobot B20 (“Złoty”). Ostatnią godzinę tej części programu poświęcono technologiom drobnych i średnich napraw blacharskich z wykorzystaniem takich urządzeń, jak wielofunkcyjna zgrzewarka Spot SW 60, pomocnicza zgrzewarka Mini Robot ZTR 8/800 i lutospawarka Alluminio 250. Zaprezentowano także metody naprawy wgnieceń poszycia nadwozi przy użyciu zaczepów klejonych lub zgrzewanych oraz dodatkowo nowoczesny system lutowania uszkodzonych aluminiowych przewodów chłodniczych i klimatyzacyjnych.

Pomiar powypadkowych odkształceń nadwozia systemem mechanicznym.

Druga część seminarium miała miejsce w sali studyjnej ośrodka szkoleniowego, a wypełniły ją pokazy pomiarów nadwozi elektronicznym, skomputeryzowanym urządzeniem pomiarowym Autorobota oraz technik naprawy uszkodzonych części z tworzyw sztucznych metodą spawania gorącym powietrzem. We wszystkich wspomnianych fazach programu uczestnicy seminarium korzystali nie tylko z towarzyszących pokazom prelekcji, lecz także z indywidualnych konsultacji, którymi bardzo kompetentnie służyli im prowadzący zajęcia pracownicy firmy Auto System. Każdy z zaproszonych gości mógł też osobiście wypróbować prezentowane urządzenia, narzędzia i nowe technologie naprawcze.

Uczymy nowoczesnych technologii naprawczych

Rozmowa z Czesławem Macińskim, mistrzem blacharskim, specjalistą do spraw szkoleń w naprawach powypadkowych w firmie Jan Sobański AUTO SYSTEM.

Czesław Maciński

Jakie rodzaje szkoleń prowadzone są w Waszym ośrodku?

Przede wszystkim szkolimy bezpłatnie pracowników warsztatów blacharstwa samochodowego zajmujących się obsługą zakupionego u nas sprzętu, czyli nie tylko systemów pomiarowych i naprawczych firmy Autorobot, lecz także produktów innych renomowanych wytwórców. Są to na przykład nowoczesne zgrzewarki, lutospawarki, narzędzia pneumatyczne i elektryczne używane do napraw nadwozi. Szkolimy też personel stacji kontroli pojazdów, korzystających z urządzeń pomiarowych do oceny stanu technicznego nadwozi samonośnych i rzeczoznawców towarzystw ubezpieczeniowych w zakresie możliwości nowoczesnych technologii napraw powypadkowych.

Czy kandydaci zainteresowani szkoleniem muszą wykazać się wcześniej określonym poziomem przygotowania ogólnozawodowego?
Każda wiedza i doświadczenie zawodowe ułatwiają przyswajanie nowych wiadomości i umiejętności, ale nie można w tych sprawach stawiać żadnych formalnych wymogów. Mało jest w Polsce takich szkół zawodowych, które kształciłyby blacharzy samochodowych na zasadniczym lub średnim poziomie. Organizując szkolenia usuwamy te braki, a to znaczy, że czasem trzeba uczyć od podstaw teorii i praktyki. Nasz ośrodek dysponuje dobrym zapleczem dydaktycznym, hotelowym i gastronomicznym, co pozwala nam w razie potrzeby prowadzić szkolenia w cyklach nawet wielodniowych.

A jak wygląda u Was sprawa zaplecza naukowo-dydaktycznego w sensie dostępu do aktualnej informacji technicznej i doświadczeń praktycznych w opanowywaniu nowych technologii?
Tym zapleczem jest dla nas firma AUTOROBOT i jej długoletnia, wielokierunkowa działalność na polu techniki motoryzacyjnej. Dzięki utrzymywaniu dobrych, partnerskich stosunków z czołowymi producentami sprzętu warsztatowego jesteśmy informowani na bieżąco o wprowadzanych przez nich innowacjach. Poza tym, uważnie obserwujemy rynek. Dokonujemy próbnych zakupów różnych technicznych nowości i najpierw wykorzystujemy je sami w naszych firmowych warsztatach naprawczych. Nie ma więc w handlowej ofercie firmy AUTO SYSTEM produktów niesprawdzonych praktycznie w naszych krajowych warunkach roboczych. Na naszych szkoleniach instruktorzy przekazują informacje potwierdzone własnym, gruntownym doświadczeniem.

Dziękujemy za rozmowę.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony