“Shape Mission” to wystawa prezentująca osiągnięcia najsłynniejszych włoskich pracowni projektujących samochody.
Ukazuje ona, krok po kroku, kolejne etapy tworzenia samochodu – od ręcznych rysunków samego auta, po plany linii produkcyjnych. Można na niej również zobaczyć, jak w ciągu ostatniego stulecia zmieniał się proces projektowania samochodu.
Największą rolę w tym procesie organizatorzy wystawy przypisują człowiekowi i jego sile twórczej. Pomimo rozwoju technicznego i coraz większej komputeryzacji, pierwszym etapem projektowania auta jest wciąż idea człowieka – kiedyś siedzącego z ołówkiem nad kartką papieru, dziś przed ekranem monitora. Ogromna część wystawy to ręczne, oryginalne szkice, fotografie projektów i schematy techniczne zarówno pojazdów, które weszły do masowej produkcji, jak i śmiałych, futurystycznych koncepcji. Podziwiać można też ponad 20 modeli aut, wykonanych z polistyrenu, gipsu i żywicy, w skali 1:3, 1:4, jak też naturalnej wielkości.
Odrębny dział wystawy poświęcony jest aerodynamice, jakże istotnej w projektowaniu aut. We Włoszech, już w 1967 r. prace nad skonstruowaniem tunelu powietrznego do testowania pojazdów rozpoczęła, we współpracy z Politechniką Turyńską, Pininfarina – jedna z czterech czołowych piemonckich pracowni samochodowych (wszystkie te pracownie są uczestnikami wystawy).
Na wystawie podziwiać można osiągnięcia stylistów karoserii, pracę blacharza, tapicera i modelarza. Można zobaczyć, jak przebiegała ewolucja w doborze materiałów, szczególnie w doborze plastików i materiałów złożonych oraz w doborze tkanin i pokryć. Osobne działy wystawy przybliżają odwiedzającym kwestie bezpieczeństwa, sposoby eliminowania wibracji i hałasu czy też rozwiązania w zakresie projektowania wnętrza samochodu. Odrębna część wystawy poświęcona jest też technice Rzeczywistości Wirtualnej oraz roli, jaką odgrywa ona w procesie twórczym Wystawa przybliża również sposób, w jaki przebiega współpraca między projektantem, klientem-zleceniodawcą i ewentualnym dostawcą części wykonywanych na zamówienie (tzw.: co-engineering). W odróżnieniu od pracy stylistów sprzed lat, dzisiejsi projektanci aut muszą umieć łączyć propozycje estetyczne z rozwiązaniami technologicznymi i inżynieryjnymi, niezbędnymi do optymalizacji procesu seryjnego.
Dotychczas wystawa “Shape Mission” prezentowana była między innymi w Nowym Jorku, Sao Paulo, Dubaju i Berlinie. Teraz będzie można zobaczyć ją także w Krakowie, między 10 września a 31 października w Muzeum Inżynierii Miejskiej przy ul. Wawrzyńca 15 (wtorek – niedziela, w godz. 10. – 16).
Ukazuje ona, krok po kroku, kolejne etapy tworzenia samochodu – od ręcznych rysunków samego auta, po plany linii produkcyjnych. Można na niej również zobaczyć, jak w ciągu ostatniego stulecia zmieniał się proces projektowania samochodu.
Największą rolę w tym procesie organizatorzy wystawy przypisują człowiekowi i jego sile twórczej. Pomimo rozwoju technicznego i coraz większej komputeryzacji, pierwszym etapem projektowania auta jest wciąż idea człowieka – kiedyś siedzącego z ołówkiem nad kartką papieru, dziś przed ekranem monitora. Ogromna część wystawy to ręczne, oryginalne szkice, fotografie projektów i schematy techniczne zarówno pojazdów, które weszły do masowej produkcji, jak i śmiałych, futurystycznych koncepcji. Podziwiać można też ponad 20 modeli aut, wykonanych z polistyrenu, gipsu i żywicy, w skali 1:3, 1:4, jak też naturalnej wielkości.
Odrębny dział wystawy poświęcony jest aerodynamice, jakże istotnej w projektowaniu aut. We Włoszech, już w 1967 r. prace nad skonstruowaniem tunelu powietrznego do testowania pojazdów rozpoczęła, we współpracy z Politechniką Turyńską, Pininfarina – jedna z czterech czołowych piemonckich pracowni samochodowych (wszystkie te pracownie są uczestnikami wystawy).
Na wystawie podziwiać można osiągnięcia stylistów karoserii, pracę blacharza, tapicera i modelarza. Można zobaczyć, jak przebiegała ewolucja w doborze materiałów, szczególnie w doborze plastików i materiałów złożonych oraz w doborze tkanin i pokryć. Osobne działy wystawy przybliżają odwiedzającym kwestie bezpieczeństwa, sposoby eliminowania wibracji i hałasu czy też rozwiązania w zakresie projektowania wnętrza samochodu. Odrębna część wystawy poświęcona jest też technice Rzeczywistości Wirtualnej oraz roli, jaką odgrywa ona w procesie twórczym Wystawa przybliża również sposób, w jaki przebiega współpraca między projektantem, klientem-zleceniodawcą i ewentualnym dostawcą części wykonywanych na zamówienie (tzw.: co-engineering). W odróżnieniu od pracy stylistów sprzed lat, dzisiejsi projektanci aut muszą umieć łączyć propozycje estetyczne z rozwiązaniami technologicznymi i inżynieryjnymi, niezbędnymi do optymalizacji procesu seryjnego.
Dotychczas wystawa “Shape Mission” prezentowana była między innymi w Nowym Jorku, Sao Paulo, Dubaju i Berlinie. Teraz będzie można zobaczyć ją także w Krakowie, między 10 września a 31 października w Muzeum Inżynierii Miejskiej przy ul. Wawrzyńca 15 (wtorek – niedziela, w godz. 10. – 16).
Komentarze (0)