Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Od lasera do polskiego CCD
Z okazji 60-lecia swojego istnienia, bydgoska Grupa Precyzja stworzyła Geotest 60 – całkowicie nowy przyrząd do pomiaru geometrii kół samochodowych. Liczba „60” w nazwie wyposażonego w 8 kamer CCD nowoczesnego urządzenia upamiętnia oczywiście jubileusz firmy. Premierowej odsłony przyrządu dokonano już we wrześniu ubiegłego roku podczas targów Automechanika we Frankfurcie na Menem. Geotest 60 budził tam ogromne zainteresowanie profesjonalistów z branży motoryzacyjnej.

Jak dowiadujemy się od Macieja Lipskiego, prezesa spółki Precyzja-Service, przez minione lata działania Grupy Precyzja miały, i tak jest do dziś, ogromne znaczenie dla utrzymywania prawidłowego stanu układów jezdnych wielkiej liczby pojazdów. Można śmiało szacować, że w konsekwencji przez ponad pół wieku Precyzja wywarła niebagatelny wpływ na utrzymywanie komfortu i bezpieczeństwa jazdy milionów ludzi – kierowców aut, ich pasażerów oraz wszystkich innych użytkowników polskich i zagranicznych dróg.

10577 Technologia CCD i komunikacja Bluetooth pozwalają na kompletny pomiar w ciągu kilkunastu sekund. right- Ale największy przełom w porównaniu z naszymi wcześniejszymi wyrobami to pierwsze w historii polskiej diagnostyki samochodowej zastosowanie kamer video klasy przemysłowej CCD, które odbierają obraz wiązki pomiarowej w formie promieniowania podczerwieni – informuje prezes M. Lipski. - Taka wiązka jest niezmiernie skupiona, a czułość i rozdzielczość kamer CCD tak duża, że osiągamy tutaj dokładność pomiarową rzędu 15 sekund kątowych. Ponieważ w układzie pomiarowym wykorzystujemy 8 kamer, to w przyjętej metodzie obliczania uśredniona dokładność wynosi 1 minutę kątową. To dokładność praktycznie nie do osiągnięcia w mechanice pojazdowej oraz precyzja pomiaru 3-krotnie wyższa od maksymalnie wyostrzonych norm dokładności ustawienia układu jezdnego określanych przez najbardziej wymagających producentów pojazdów. Trzeba zaznaczyć, że dotychczas nie pojawił się nigdzie dokładniejszy system pomiarowy. Od czasu podjęcia produkcji w Bydgoszczy polskie przyrządy do pomiaru geometrii kół dotarły do ponad 20 000 serwisów samochodowych. Doświadczenia tych zakładów, uwagi ich klientów, a także współczesne wymagania techniczne odnośnie podwozi i układów jezdnych pojazdów stanowiły dla inżynierów Precyzji bazę do stworzenia najnowszego, własnego układu pomiarowego. Układ ten umożliwia obsługę wszystkich typów i modeli pojazdów osobowych i dostawczych. Zespoły pomiarowe wykorzystują nowoczesne, zminiaturyzowane, dwuwymiarowe czujniki inklinometryczne do mierzenia kątów pionowych (pochylenia koła, pochylenia i wyprzedzenia kąta osi zwrotnicy). Przy montażu płytek ze sterownikami elektronicznymi stosuje się technologię montażu powierzchniowego SMD, m.in. dzięki temu Geotest 60 należy do najbardziej zaawansowanych technologicznie przyrządów pomiarowych w swojej klasie.

10578 Strona tytułowa programu z charakterystycznym znakiem firmy PRECYZJA. left - Stopień wyeksploatowania samochodów w Polsce oraz niespełniający standardów stan naszych dróg to dwie nakładające się na siebie okoliczności, które sprawiają, że pomiar i regulacja geometrii kół staje się najbardziej powszechną, pożądaną i intratną usługą ostatnio także w serwisach ogumienia, które poprzez prawidłowe ustawianie układu jezdnego zlikwidować mogą tak uciążliwe i kosztowne dla posiadaczy pojazdów nieregularne bądź nadmierne zużycie ogumienia – tłumaczy M. Lipski – Konstruując to urządzenie informatycy położyli szczególny nacisk na profesjonalny i komfortowy w obsłudze program pomiarowy. Taki, który logicznie prowadzi diagnostę poprzez przygotowanie pojazdu do pomiaru. A następnie od wyboru metody kompensacji bicia kół (przez przetaczanie, albo tradycyjną kompensację pojedynczego koła), aż po wybór kilku formatów wydruku protokołu pomiarowego z wykorzystaniem obrazowej grafiki ustawienia układu jezdnego. Na ekranie monitora Geotestu 60 pojawiają się poglądowe obrazy ustawienia kół ułatwiające diagnoście prowadzenie prac regulacyjnych. Oceny stanu technicznego układu jezdnego dokonuje się zaś na podstawie wzorcowych danych fabrycznych Autodata, zgodnych z wymogami unijnej normy GVO.

10579 Prezes Maciej Lipski osobiście testuje nowy przyrząd GEOTEST 60. rightDzięki temu program pomiarowy zawiera specjalistyczne aplikacje niezbędne do pomiaru układu jezdnego wybranych marek pojazdów według fabrycznych zaleceń producenta. Dotyczy to na przykład uwzględnienia „niveau”, czyli pochylenia poprzecznego układu jezdnego w pojazdach MERCEDES-BENZ czy też krzywej zbieżności dla pojazdów AUDI, albo wartości prześwitu, czyli odstępu osi mocowania wahacza do jezdni, który zmienia się w zależności od stopnia zużycia układu zawieszenia i jest parametrem zależnym dla pomiaru układu jezdnego większości pojazdów produkcji francuskiej. Program pomiarowy wyposażony w takie aplikacje umożliwia pomiar geometrii kół w samochodach wszystkich najważniejszych marek z uwzględnieniem charakterystyki układu jezdnego, który tak chętnie jest różnicowany przez producentów, aby osoba postronna, czyli spoza tzw. sieci dealerskiej nie była w stanie poradzić sobie z rozwiązaniami technicznymi różnymi praktycznie dla każdego kolejnego modelu pojazdu danej marki. Nowy, prosty w konstrukcji, funkcjonalny przyrząd adresowany jest przez bydgoską grupę głównie do wielu tysięcy dotychczasowych użytkowników laserowych urządzeń pomiarowych, a mówiąc ściślej do najczęściej sięgających po nie małych i średnich warsztatów serwisowych. Urządzenie gwarantuje skrócony do kilkunastu sekund czas pomiaru. Jednocześnie umożliwia rejestrowanie wyników z uwzględnieniem pola tolerancji i radiową transmisję danych z zespołów pomiarowych do jednostki centralnej. Konstruktorzy „Precyzji” dostosowali to urządzenie także do potrzeb urzędowych badań technicznych dopuszczających pojazdy do ruchu w ramach Stacji Kontroli Pojazdów. Geotest 60 uzyskał już certyfikat ITS, a o jego klasie świadczy brak jakichkolwiek zastrzeżeń odnośnie układu pomiarowego bądź zakresu wyposażenia ze strony pracowników instytutu podczas procesu certyfikacji.

 - Kilka dziesięcioleci działalności na rynku pozwoliły nam na stworzenie wyrobu dopasowanego do potrzeb polskiego warsztatu samochodowego – wyjaśnia prezes M. Lipski. - Pod względem technicznym, jest to godna jubileuszu 60-lecia firmy odpowiedź polskiego producenta konkurentom europejskim, a pod względem cenowym – nawet azjatyckim. Geotest 60 należy do trzeciej już generacji polskich przyrządów elektronicznych do pomiaru geometrii kół i jest zwieńczeniem wieloletnich prac biura konstrukcyjnego oraz zaplecza technicznego Grupy Precyzja.

Jak cała działalność Precyzji, procesy dotyczące przyrządu Geotest 60 – od projektowania, poprzez wytwarzanie do obsługi posprzedażnej – prowadzone są w systemie nadzorowanym zgodnie z wymaganiami wdrożonej przed laty, międzynarodowej normy jakości ISO 9001. Precyzja-Service Sp z o.o.
ul. Gdańska 99
85-022 BYDGOSZCZ
tel. 52 325 10 14
fax 52 321 05 71


Matryca CCD (ang. Charge Coupled Device) – układ wielu elementów światłoczułych, z których każdy rejestruje i pozwala odczytać sygnał elektryczny proporcjonalny do ilości padającego światła. Konstrukcję matrycy wprowadzono najpierw w astronomii. Obecnie jest masowo wykorzystywana w cyfrowych aparatach fotograficznych.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony