Paliwa i oleje

ponad rok temu  18.03.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Odpowiedni olej dla silnika

Każdy silnik potrzebuje odpowiedniej ochrony – bez względu na jego rodzaj, moc, moment obrotowy czy liczbę koni mechanicznych. Dlatego warto wiedzieć, na co zwrócić uwagę, wybierając odpowiedni olej do swojego auta.

Podstawowym zadaniem oleju silnikowego niezależnie od typu silnika jest smarowanie jego podzespołów tak, aby zapewnić ich płynną pracę, ochronę przed zużyciem i wyższe osiągi. Tymczasem każdy rodzaj silnika wymaga nieco innej ochrony.
 
Cezary Wyszecki Ekspert Techniczny Shell Polska rightKomora spalania silnika
Technologie wykorzystywane współcześnie w olejach silnikowych sprawiają, że spełniają one w większości normy wyznaczone dla silników zasilanych zarówno benzyną, jak i olejem napędowym. Należy jednak pamiętać, że w przypadku precyzyjnych, wysokociśnieniowych układów wtryskowych i filtrów DPF charakterystycznych dla silników Diesla producenci zalecają oleje wyposażone w specjalne pakiety dodatków. Ich zadaniem jest utrzymywanie czystości silnika, wypłukiwanie sadzy i pozostałych zanieczyszczeń powstających w wyniku spalania oleju napędowego. Oleje niskopopiołowe (low-SAPS) to produkty, których dodatki zostały opracowane tak, by spowolnić proces zapychania filtra DPF, a tym samym utrzymać jak najdłużej sprawność i wydajność silnika. Chcąc zatem uniknąć tych problemów oraz nadal ograniczać zużycie paliwa, powinniśmy szukać oleju low-SAPS o parametrach zalecanych przez producenta samochodu.
Warto też zaznaczyć, że zarówno w przypadku silników benzynowych, jak i Diesla producenci samochodów zalecają obecnie stosowanie syntetycznych olejów silnikowych. Produkty syntetyczne są znacznie bardziej stabilne termicznie, dlatego mogą pracować w wyższych temperaturach oraz przy większych naciskach na smarowane powierzchnie.

Silniki spalinowe z instalacją gazową
Specjalnego traktowania wymagają również silniki wyposażone w instalację gazową. Przy zasilaniu LPG olej silnikowy jest zdecydowanie szybciej eksploatowany z powodu dużej zawartości siarki w tym paliwie (nawet 5-krotnie większej niż np. w oleju napędowym) i wyższej temperatury pracy. A zatem szybciej wyczerpują się w nim olejowe dodatki, co powoduje konieczność częstszej wymiany lub stosowania olejów o wyższej liczbie zasadowej, jak na przykład Shell Helix Ultra 5W-40 lub Helix Ultra 5W-30. Oleje, o ile producent pojazdu nie wskazuje inaczej, muszą odpowiadać normom i parametrom przypisanym do benzyny bezołowiowej.


Silniki hybrydowe
A co w przypadku samochodów z silnikami hybrydowymi? Auta wyposażone w taki zespół napędowy (najczęściej silnik elektryczny wspomagany jednostką spalinową) jako jednostkę napędową wykorzystują silniki benzynowe. Producenci zalecają używanie do nich olejów w pełni syntetycznych o niskich lepkościach, najczęściej 0W-20. To wynik specyficznej formy pracy jednostki – bardzo często służy ona jedynie do zasilania akumulatorów silnika elektrycznego i nie działa w trybie stałej pracy. Cykle wyłączania i uruchamiania tworzą bardzo niekorzystne dla niej warunki i wymagają środków smarnych, które błyskawicznie będą chronić wszystkie elementy. Alternatywą dla tego oleju jest również najnowszy produkt Shell Helix Ultra C2C3 0W-30. Dzięki takiej kombinacji silnik jest smarowany olejem, który tak samo szybko zacznie smarować silnik w chwili startu jak olej 0W-20, a skuteczniej chroni przed zużyciem, kiedy silnik jest już mocno rozgrzany, o co – jak wiadomo – w ruchu miejskim nie jest tak trudno.

Rewolucja w olejach silnikowych
Olej silnikowy jest kluczowym czynnikiem wpływającym na prawidłową pracę silnika, dlatego w Shell przykładamy ogromną wagę do opracowania produktów odpowiednich do różnych typów silników. Naszym najnowszym osiągnięciem są syntetyczne oleje z gamy Shell Helix wyprodukowane na bazie gazu ziemnego w technologii Shell PurePlus, zapewniającej krystaliczną czystość bazy olejowej. Należy podkreślić, że technologia ta to efekt ponad 40-letniej pracy ekspertów Shell oraz wykorzystania ponad 3500 patentów. Pozwoliła ona Shell na rozwój nowej generacji olejów silnikowych o niespotykanych dotąd parametrach.
Oleje silnikowe Shell Helix zostały opracowane tak, by zaspakajały potrzeby kierowcy – niezależnie od warunków jazdy. Od w pełni syntetycznych olejów silnikowych Shell Helix Ultra, zapewniających doskonałą ochronę przed szlamem oraz zużyciem i korozją, po uniwersalne oleje silnikowe klasy premium do stosowania w każdych warunkach codziennej jazdy – w rodzinie olejów silnikowych Shell Helix znajduje się olej dla każdego silnika.


Doskonała jakość
Oleje silnikowe Shell Helix Ultra powstałe na bazie technologii Shell PurePlus posiadają aprobaty wiodących producentów samochodów na całym świecie. Są również stosowane jako olej do fabrycznego zalewania silników przez producentów pojazdów, takich jak np. Ferrari, Hyundai czy Maserati. Ponadto Shell od stycznia 2015 roku jest jedynym rekomendowanym dostawcą olejów silnikowych i motocyklowych dla BMW AG w ponad 140 krajach.
Znakomite właściwości naszych olejów potwierdzają również sami kierowcy. Oleje silnikowe Shell Helix zostały wyróżnione w ciągu ostatniego półrocza aż czterema prestiżowymi wyróżnieniami przyznawanymi przez konsumentów i ekspertów, są to: Innowacja 2014 Roku, godło „Laur Konsumenta” w kategorii „Odkrycie Roku 2014”, certyfikat „Produkt Optymalny” w plebiscycie „Price Quality” oraz „Laur Konsumenta – Grand Prix 2015”.
Warto śledzić najnowsze osiągnięcia i rozwiązania producentów środków smarnych, aby móc wybrać taki, który najlepiej zadba o silnik naszego samochodu. Ponadto, decydując się na produkty najwyższej jakości, możemy być pewni, że zwiększają one także wydajność pojazdu.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony