Warto wiedzieć

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Ogniwa paliwowe

Renault przedstawia postęp prowadzonych prac badawczych nad ogniwami paliwowymi.

Z okazji XVI Międzynarodowej Konferencji poświęconej wodorowi jako źródłu energii, odbywającej się w Lyonie w dniach 13–16 czerwca 2006 r., koncern Renault zaprezentował stan zaawansowania swoich prac badawczych nad ogniwami paliwowymi. Przedstawione elementy obrazują przyjęte przez Renault rozwiązanie wykorzystania wodoru w motoryzacji w oparciu o urządzenie do reformacji. Technologia ta pozwala na produkcję wodoru w samochodzie w ilości uzależnionej od potrzeb, eliminując tym samym problem składowania wodoru pod bardzo wysokim ciśnieniem lub w niskiej temperaturze. Rozwiązanie to, nad którym Renault pracuje od 2002 roku w ramach Aliansu z Nissanem oraz współpracy z Nuvera Fuel Cells, pozwala również uniezależnić się od terminu uruchomienia sieci dystrybucji wodoru.

Rozwiązanie opiera się na czterech elementach:

- Urządzenie do reformowania (tzw. reformerze), które zamienia paliwo płynne w reformowane, o dużej zawartości wodoru, umożliwiające pracę ogniwa paliwowego. Operacja obejmuje sześć etapów. Pierwszy – kraking – polega na rozerwaniu długich łańcuchów węglowodorów na krótsze łańcuchy: wodoru, wody, węgla itd. Pięć pozostałych etapów to procesy oczyszczania, mające na celu uzyskanie gazu dostosowanego do wymogów ogniwa paliwowego.

- Ogniwo paliwowe wytwarza prąd poprzez reakcję łączenia wodoru i tlenu. Produktem tej elektrochemicznej reakcji jest wyłącznie woda, która jest przesyłana do obiegu zamkniętego w reformerze, który potrzebuje wody do pracy. Reformer również wytwarza wodę, która także jest odprowadzana do obiegu zamkniętego.

- Silnik elektryczny zasilany prądem wytwarzanym przez ogniwo paliwowe, po uzyskaniu odpowiedniego napięcia w przetwornicy.

- Zbiornik wielopaliwowy. Reformer może pracować zarówno na benzynę, jak i na olej napędowy czy etanol. Zbiornik został więc dostosowany do różnych rodzajów paliwa. Rozwiązanie to zostało wybrane, aby ograniczyć wątpliwości związane z dostępnością paliw w przyszłości. Co więcej, użytkownik ma możliwość wyboru paliwa w zależności od jego dostępności lub ceny. 9 lutego 2006 r., podczas prezentacji “Kontraktu Renault 2009”, grupa potwierdziła, że trwają prace nad przygotowaniem kompleksowej oferty alternatywnych technologii, do których należy ogniwo paliwowe.
W trakcie realizacji planu koncern Renault będzie testował we Francji pojazdy wyposażone w ogniwa paliwowe oparte na zaawansowanych technologiach opracowanych w ramach Aliansu z Nissanem.
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony