Części i regeneracja

ponad rok temu  01.12.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Ogniwa paliwowe technologią przyszłości

Bosch dostarcza kluczowy element do ogniw paliwowych – technologii, z której w przyszłości będą mogły korzystać pojazdy poruszające się poza drogami publicznymi, takie jak maszyny budowlane, pojazdy komunalne i pojazdy obsługi naziemnej w portach lotniczych.

Elektryczny ciągnik do holowania bagażu jest pierwszym tego rodzaju pojazdem w Europie wyposażonym w ogniwo paliwowe, który funkcjonuje jako „range-extender” (pojazd elektryczny o zwiększonym zasięgu). Firma Bosch Engineering dostarcza jednostki sterujące Fuel Cell Control Unit (FCCU), które stanowią kluczowy element systemu ogniw paliwowych. Sterują one wszystkimi podzespołami, zapewniając ich efektywne współdziałanie.
- Rozwijamy komponenty i systemy, jak również dostarczamy usługi inżynierskie w celu stworzenia przyszłościowych rozwiązań napędu o zerowej emisji do zastosowań poza drogami publicznymi – mówi Bernhard Bihr, dyrektor Bosch Engineering GmbH.
Realizacja projektu rozpoczęła się w sierpniu 2012 roku przez niemieckie Federalne Ministerstwo Edukacji i Badań Naukowych we współpracy z partnerami projektu Greening GmbH & Co. KG, DLR-Institut für Fahrzeugkonzepte oraz Fraunhofer NAS, a ma się zakończyć do 31 grudnia 2015 r.
Podstawowym transportem na lotniskach są pojazdy naziemne, które przewożą pasażerów, bagaż i ładunki do odpowiednich miejsc. Operatorzy portów lotniczych w coraz większym stopniu stawiają na alternatywne układy napędowe w celu ograniczenia emisji i hałasu. W przyszłości ogniwa paliwowe będą nowym, ekologicznym rozwiązaniem napędu dla mobilnych maszyn roboczych, pojazdów naziemnych na płycie lotniska oraz flot. Zaletą pojazdów napędzanych ogniwami paliwowymi jest ich większy zasięg i krótszy czas tankowania.
- Ciągnik z ogniwem paliwowym może teraz poruszać się na lotnisku przez całą ośmiogodzinną zmianę bez ładowania akumulatorów – mówi B. Bihr.
Upowszechnieniu się alternatywnych układów napędowych do zastosowań poza drogami publicznymi sprzyjają surowsze przepisy dotyczące emisji spalin dla silników o mocy ponad 56 kW (normy EU Stage IV i US Tier 4 Final). Pojazdy z ogniwami paliwowymi są zasilane wodorem, który wchodzi w reakcję z tlenem w ogniwie, tworząc czystą wodę. W trakcie tego procesu uwalnia się energia, która wewnątrz ogniwa paliwowego przekształca się w energię elektryczną, napędzającą z kolei silnik elektryczny.
- Dzięki tej zerowej emisji możemy wykorzystywać wózki widłowe lub platformy podnośnikowe nie tylko na lotniskach, ale również wewnątrz budynków i magazynów w sposób całkowicie ekologiczny – mówi B. Bihr.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony