Jednym z głównych wydarzeń towarzyszących była ceremonia rozdania nagród AMR 2018. Wyróżniono firmy najlepiej radzące sobie na chińskim rynku, eksporterów, dystrybutorów. Nagrody otrzymali ponadto przedstawiciele firm notujących najlepsze wyniki sprzedaży
Kiedy w Poznaniu rozpoczynały się Targi Techniki Motoryzacyjnej i Poznań Motor Show, w Pekinie dosłownie dzień wcześniej zakończyły się targi Auto Maintenance&Repair Expo AMR 2018. W obu wydarzeniach braliśmy udział, bo oba są kluczowe dla krajowych branż automotive. A skoro coś ma znaczenie dla Chin, ma też znaczenie dla całego świata. Szczególnie w motoryzacji.
Skuteczny sposób, by wejść na chiński aftermarket
Targi AMR to od lat (pierwsza edycja miała miejsce w 1983 roku) bardzo dobra platforma nawiązywania relacji biznesowych dla firm z całego świata z chińską branżą warsztatową. To działa w obie strony. Chińczycy poznają ofertę firm z zagranicy, a goście z najdalszych zakątków przyglądają się ofercie producentów z Państwa Środka. Tak dużych możliwości nawiązywania relacji jak w tym roku nie było nigdy wcześniej. 60 tysięcy gości z 70 krajów, 1200 wystawców (o 5% więcej niż w poprzedniej edycji), 110 tysięcy metrów kwadratowych powierzchni wystawienniczej – te rekordowe statystyki potwierdzają, że potencjał targów jest duży.
Podczas tej edycji AMR wyodrębniono nowe sektory, takie jak części zamienne i pielęgnacja aut. Poza tym oczywiście wyposażenie warsztatowe, urządzenia do napraw blacharskich, diagnostyka, chemia, ogumienie czy sprzęt do serwisów ogumienia. Targi odwiedzali przedstawiciele warsztatów, sklepów motoryzacyjnych (zarówno pojedynczych, jak i globalnych sieciówek), dilerzy samochodowi, właściciele myjni czy warsztatów blacharsko-lakierniczych. 57 107 gości biorących udział w wydarzeniu to sukces organizatorów. Jest on tym bardziej imponujący, jeśli spojrzymy w kalendarz – targi odbyły się tuż po świętach wielkanocnych i tuż przed chińskim świętem zmarłych. Organizatorzy podkreślają, że odnotowano duży wzrost gości z zagranicy, w tym z Australii, Indii i... Polski.
Nie wymienimy w tym miejscu 1200 firm biorących udział w targach, ale warto podkreślić tak kluczowych dla branży graczy obecnych w Pekinie, jak: 3M, Anche, APG, Axalta, Beissbarth, Car-o-liner, Celette, Corghi, Festool, Maha, RAV czy Sata.
Od tego roku ze wsparciem Messe Frankfurt
Messe Frankfurt Traders-Link (Pekin) – tak nazywa się nowo utworzona firma, która od tego roku organizuje targi AMR. Wydarzenie dostało duże wsparcie bardzo doświadczonej w organizacji międzynarodowych targów Messe Frankfurt. To ten podmiot jest odpowiedzialny za największe wydarzenia branży warsztatowej na świecie, takie jak Automechanika Shanghai czy Automechanika Frankfurt. Dyrektorem zarządzającym Messe Frankfurt Traders-Link (Pekin) została Fiona Chiew, osoba bardzo dobrze znana czytelnikom „Nowoczesnego Warsztatu” z relacji z targów w Szanghaju.
– Osiągnęliśmy dwa kluczowe cele. Jednym z nich było zwiększenie międzynarodowych szans biznesowych dla wystawców. Drugim natomiast wprowadzenie na wschodzący chiński rynek globalnych graczy poprzez targi AMR. Oceniając statystyki tegorocznej edycji, z przyjemnością stwierdzam, że nasze działania zakończyły się sukcesem. Będziemy tę strategię kontynuować – mówi Fiona Chiew.
Współorganizatorzy targów, China Automotive Maintenance Equipment Industry Association (CAMEIA) oraz China Automotive Maintenance and Repair Association (CAMRA), zorganizowali szereg wydarzeń towarzyszących. Jednym z głównych była ceremonia rozdania nagród AMR 2018. Wyróżniono firmy najlepiej radzące sobie na chińskim rynku, eksporterów, dystrybutorów. Nagrody otrzymali przedstawiciele firm notujących najlepsze wyniki sprzedaży.
– Chodzi nie tylko o wyróżnienie najlepszych, ale też stworzenie dla nich dodatkowej ekspozycji na rynku, wskazanie ich wyrobów na tle konkurencji. Będziemy rozwijać tego typu konkursy na AMR – mówi Xie Jiaju, przewodniczący CAMEIA.
Co mówią wystawcy?
– AMR to wydarzenie branżowe, które skupia zarówno krajowych, jak i zagranicznych odbiorców naszych rozwiązań. To tu spotkaliśmy wielu krajowych sprzedawców samochodów z Pekinu, Shenzhen, Guangzhou i innych dużych prowincji. Było też wielu właścicieli warsztatów czy producentów części samochodowych, którzy chcą z nami współpracować. Teraz Messe Frankfurt przyłącza się do organizacji AMR. To dobra wiadomość – komentuje Zhong Ke You, kierownik działu usług Launch Tech Co.
– To nasze pierwsze doświadczenie z AMR. Jest bardzo pozytywnie. Spotkaliśmy się z naszymi docelowymi klientami, w tym z kupującymi i sprzedawcami samochodów, nawiązaliśmy wiele nowych kontaktów z klientami z Włoch, Hiszpanii i USA – dodaje Song Sheng Lai z firmy Liangdu (Shanghai) New Material Technology.
– To bardzo sprytne posunięcie, by połączyć lokalne doświadczenia pekińskiego Traders-Link z międzynarodową działalnością Messe Frankfurt. Jesteśmy uzależnieni od tych targów, ponieważ to tu możemy spotkać się z naszymi partnerami biznesowymi i dealerami z całych Chin, a także z wielkimi sieciami handlowymi i sklepami, które szukają nowych trendów i produktów. Jedną z naszych nowości prezentowanych na targach jest narzędzie do sprawdzania koloru samochodu w kabinie lakierniczej, które moim zdaniem będzie bardzo pożądanym produktem w Chinach – mówi Albrecht Kruse, dyrektor generalny SATA Holding GmbH.
– Wszyscy w branży uznali, że na rynku istnieje silna konkurencja, a transformacja ma kluczowe znaczenie dla zachowania konkurencyjności firmy. Na przykład warsztaty samochodowe muszą doskonalić swoje usługi i być przygotowane na obsługę pojazdów elektrycznych, bo wielkość sprzedaży wzrosła w zeszłym roku o 137%. Te targi mają ułatwiać kontakt i integrować przedstawicieli wszystkich zainteresowanych stron – ocenia Wang Hai Xia, dyrektor zarządzający Shanghai Juxuan Auto Supplies.
60 tysięcy zadowolonych gości
– Odwiedzam te targi regularnie. W tym roku stoiska są większe, lepiej wyposażone, widzę więcej aspektów międzynarodowych. Messe Frankfurt ma duże doświadczenie na rynku międzynarodowym, a AMR specjalizuje się w rynku chińskim. Ta kombinacja sprawi, że kolejne edycje będą jeszcze lepsze. Przyjeżdżam co roku, bo jest tu większość moich partnerów i dostawców – mówi Chady H. Abdo, przedstawiciel firmy CAS Canada Auto Solutions.
Dato Too Peng Huat, prezes Stowarzyszenia Właścicieli Warsztatów Samochodowych w Malezji, podkreśla, że targi to za każdym razem możliwość zobaczenia nowości, które pozwalają znacząco podnieść wydajność pracy w warsztacie. – Ten rok nie jest wyjątkiem, a niektórzy z naszych członków złożyli zamówienia handlowe na miejscu – mówi.
– Dostrzegam kilka trendów podczas tegorocznej edycji AMR – mówi Jin He Zhang, dyrektor Centrum Konserwacji Samochodów Dezhou Dezhong. – Produkty są coraz bardziej przyjazne dla środowiska. Jest dużo szeroko pojętej diagnostyki. Na targach mieliśmy okazję uczestniczyć w kilku wydarzeniach towarzyszących. Dużo rozmawialiśmy o polityce chińskiego rządu i działaniach władz dotyczących naszej branży.
Z ziemi polskiej do... chińskiej
Jednym z 1200 wystawców była polska firma Coframa, od 15 lat zajmująca się kompleksowym wyposażaniem warsztatów na terenie całej Polski. W jej ofercie są podnośniki nożycowe, wyważarki, montażownice, dźwigniki, narzędzia diagnostyczne, klimatyzacje.
– Dużo sprzedajemy w Polsce, ale chcemy iść dalej, szukamy dystrybutorów na całym świecie – opowiadał nam w Pekinie Lucjan Krakus z firmy Coframa. – Przywieźliśmy tutaj nasze topowe urządzenia, takie jak nowy model wyważarki z monitorem czy podnośnik śrubowy produkowany na podzespołach włoskich.
Na stoisku Coframa goście mogli obejrzeć m.in. wyważarkę WB220. To urządzenie przeznaczone do wyważania kół samochodów osobowych i lekkich dostawczych. Jego cechy to m.in. automatyczny pomiar odległości koła od wyważarki i średnicy obręczy, aktywny kaptur ochronny, automatyczne hamowanie koła, funkcja szybkiej optymalizacji czy ukrywania ciężarków za ramionami obręczy. Ważną cechą produktu podczas jego promocji na arenie międzynarodowej jest możliwa zmiana jednostek pomiarowych cam/milimetr oraz gram/uncja.
– Prezentujemy również wyważarkę WP600, która lada chwila będzie wprowadzona do sprzedaży. Jest tu wiele nowych rozwiązań technologicznych, takich jak pomiar za pomocą lasera – dodaje Lucjan Krakus.
Targi dobre dla międzynarodowego biznesu
– Te targi są bardzo odpowiednie dla gości z zagranicy – przyznaje Ricardo Campsnile z Corghi Nexion, który w swojej firmie jest odpowiedzialny za rynek chiński. – Obsługujemy nie tylko Chiny, ale cały region Azji i Pacyfiku.
Pytamy, czy chińskie serwisy ogumienia i warsztaty są zainteresowane zakupem urządzeń klasy premium.
– Zdecydowanie tak – odpowiada Ricardo Campsnile. – Oczywiście tutaj, w Chinach, bardzo łatwo kupić produkt tani. Jeśli jednak serwis chce mieć coś, co „robi różnicę”, to musi wejść na wyższy poziom. Chińskie warsztaty są dla nas bardzo ważnym klientem w klasie premium.
– AMR to najbardziej wpływowe i znaczące targi w Chinach. Pozyskujemy tu wielu klientów – mówi nam z kolei Zhang Shen z firmy Shenzen Anche Technologies, która jest dostawcą kompleksowych rozwiązań dla krajowego przemysłu motoryzacyjnego: przeglądów technicznych i kontroli jakości, systemów egzaminowania kierowców oraz inteligentnych usługi serwisowych i zarządzania w Chinach. W ofercie firmy są m.in. urządzenia do testów hamulców czy kontroli zawieszenia.
Kolejna edycja AMR odbędzie się 21-24 marca 2019 r. Więcej informacji na stronie www.amr-china.cn.
Redakcja
Fot. Piotr Szponar i organizatorzy AMR
Komentarze (0)