Części i regeneracja

ponad rok temu  24.02.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Okładziny cierne (cz. 11)

– grubość okładzin, nitowanie, montaż okładzin hamulców sierpowych. Kontynuujemy cykl artykułów traktujących o okładzinach ciernych. Tekst powstał na podstawie materiałów udostępnionych przez największego na świecie producenta komponentów układu hamulcowego, grupę TMD Friction – właściciela marki Textar.

Pomiar grubości okładzin hamulców bębnowych nie stanowi dla specjalistycznych warsztatów problemu, dopóki są to okładziny równoległe (taka sama zdefiniowana grubość na całej długości okładziny). Pomiar grubości tzw. okładzin sierpowych (okładziny do hamulców bębnowych o różnej grubości na długości) wymaga stosowania się do odpowiedniej normy. Producenci okładzin hamulcowych należący do związku VRI oraz ich licencjobiorcy zdefiniowali pozycję pomiaru w odległości 19,05 mm = 3⁄4” w odniesieniu do grubszego końca okładziny (S).
Firma Textar podaje ten wymiar pomiarowy na wszystkich rysunkach wykonawczych. Skorzystanie ze standardu VRI jest pomocne m.in. przy serwisie części zamiennych dla klienta. Obsługę przyrządu pomiarowego ilustruje rys. 1.


Nitowanie pod naprężeniem wstępnym (rys. 2)
Dzięki zastosowaniu specjalnego zakuwnika do nitowania pod wstępnym naprężeniem okładzina hamulcowa jest wciskana na szczękę z siłą ok. 30 DaN, dzięki czemu zapewnia dokładny styk. Zapobiega to powstawaniu hałasu podczas hamowania i przyczynia się do optymalnej skuteczności hamowania.

Okładziny hamulcowe sierpowe
W przypadku stosowania okładzin symetrycznych osiowo do hamulców bębnowych, tzw. okładzin sierpowych, należy pamiętać, że „cieńsza” okładzina musi być zamontowana w stałym punkcie obrotu szczęki (rys. 3).

Na podstawie materiałów Textar

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony