Części i regeneracja

ponad rok temu  07.08.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Okładziny cierne (cz. 6)

– wymiana płynu hamulcowego. Kontynuujemy cykl artykułów traktujących o okładzinach ciernych. Tekst powstał na podstawie materiałów udostępnionych przez największego na świecie producenta komponentów układu hamulcowego, grupę TMD Friction – właściciela marki Textar.

W większości nowoczesnych układów hamulcowych do przenoszenia ciśnienia hydraulicznego wytworzonego w głównym cylindrze hamulcowym do zaciskaczy i cylindrów hamulcowych używane są syntetyczne płyny hamulcowe. Właściwości płynu hamulcowego mają więc ogromne znaczenie dla całego układu hamulcowego. W związku z płynami hamulcowymi należy unikać używania słów „olej hamulcowy”, ponieważ nawet najmniejsze zanieczyszczenie olejem może spowodować zniszczenie elementów gumowych układu hamulcowego, a tym samym – jego awarię.

Właściwości fizykochemiczne płynów hamulcowych są ustalone w obowiązujących w wielu krajach przepisach SAE J 1703 (Society of Automotive Engineers). Przepisy te określają kryteria w odniesieniu do temperatury wrzenia, obojętności chemicznej, mieszalności z wodą, pęcznienia gumy, korozji i zdolności smarowania, które muszą być zachowane. Bardzo ważnym punktem przepisów SAE jest możliwość mieszania ze sobą poszczególnych płynów hamulcowych. Norma bezpieczeństwa FMVSS nr 116, opracowana przez amerykańskie Ministerstwo Transportu dla płynów hamulcowych na bazie glikolu DOT 3 i DOT 4, oparta o przepisy SAE J1703, ma jeszcze większe znaczenie. Wymagania określone dla DOT 5 obowiązują dla płynów hamulcowych na bazie silikonów.
Norma DOT 5.1 obejmuje również tradycyjne płyny hamulcowe, które spełniają te warunki i zostały opracowane pod kątem szczególnie wysokich wymagań. Ponieważ płyny hamulcowe według DOT 5.1 nie zawierają silikonu, można je bez problemu mieszać z płynami według tej samej specyfikacji (DOT 3, DOT 4 i DOT 5.1).

1. Normy BF:
- SAE J 1703/1704,
- ISO 4925,
- FMVSS 116,
- J IS K 2233.
2. Objaśnienie oznaczeń norm:
- SAE – Society of Automotive Engineers,
- FMVSS – Federal Motor Vehicle Safety Standard,
- DOT – Department of Transportation,
- ISO – International Standardisation Organisation,
- JIS – Japanese Industrial Standard.

Specyfikacje płynów hamulcowych powinny być używane w zależności od pojazdu i hamulców, zgodnie z przepisami i dopuszczeniem przez producenta pojazdu lub układu hamulcowego. Aby uniknąć niewłaściwego użycia, należy zasięgnąć informacji u producenta pojazdu. Klasyfikacja ISO 4925 Class 6 odpowiada nowo opracowanym płynom, które cechują się niską lepkością nawet w najniższych temperaturach. Umożliwiają one uzyskanie większego bezpieczeństwa i szybszej reakcji pojazdów z systemami ABS, ASR i ESP/DSC.

Płyny hamulcowe
Płyny hamulcowe na bazie glikolu są higroskopijne i ulegają coraz większemu wzbogaceniu w wodę w połączeniu z atmosferą. Właściwość ta zapewnia rozprowadzenie zawartości wody w płynie. Jednocześnie nie może wystąpić izolowana woda, która może zamarznąć w temperaturze 0°C i wrzeć w temperaturze 100°C. Ale nawet najmniejsza zawartość wody może obniżyć temperaturę wrzenia płynu hamulcowego.

Wymiana płynu hamulcowego
Dlatego zalecana jest wymiana płynu hamulcowego co roku, jednak nie później niż po dwóch latach, niezależnie od liczby przejechanych kilometrów.
Należy stosować się do wskazówek dotyczących zagrożeń dla zdrowia związanych z płynem hamulcowym. Płyn hamulcowy ma silne działanie rozpuszczające i zmieniające kolor. Dlatego powierzchnie lakierowane, buty i odzież należy natychmiast spłukać dużą ilością wody.

Na podstawie materiałów Textar.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony