Warto wiedzieć

7 dni temu  19.06.2024, ~ Michał Żak - ,   Czas czytania 3 minuty

Olej do smażenia i stare zderzaki

Škoda już teraz wykorzystuje w swoich samochodach materiały pochodzące z recyklingu i nadające się do ponownego przetworzenia . Do niedawna recykling lakierowanych części był prawie niemożliwy. Ale i to się zmienia.

IVET Show Car prezentuje 20 pomysłów na wykorzystanie zrównoważonych materiałów. Zderzaki z recyklingu, elementy paneli wykonane częściowo z przetworzonego oleju do smażenia lub dywaniki wykonane ze starych materacy mogą wkrótce trafić do seryjnie produkowanych samochodów Škoda.

IVET to skrót od inovační veletrh, czyli corocznych wewnętrznych targów innowacji Škody, podczas których firma prezentuje swoim pracownikom nowe pomysły i innowacje, które ostatecznie mogą trafić do produkcji. Zrównoważony rozwój jest tradycyjnie jednym z tematów targów, a wiele pojawiających się na nich pomysłów jest już wykorzystywanych w standardowych samochodach. Czeski producent samochodów publicznie zaprezentował niektóre z tych pomysłów w 2022 roku, prezentując pierwszy tak zwany IVET Show Car, który był samochodem opartym na Octavii. Drugi samochód pokazowy IVET oparty na modelu Enyaq został zaprezentowany pracownikom firmy pod koniec 2023 roku i jest obecnie pokazywany publicznie.

- Tym razem skupiamy się głównie na zwiększeniu zawartości materiałów pochodzących z recyklingu i
zwiększeniu możliwości recyklingu samych części - mówi Petr Kraus z działu rozwoju technicznego Škody.

Drugie badanie IVET Show Car

W porównaniu do seryjnie produkowanego modelu Enyaq, samochód koncepcyjny zawiera ponad dwukrotnie więcej tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.

- Obecne przepisy wymagają od nas stosowania co najmniej 25% plastiku pochodzącego z recyklingu w samochodzie po 2030 roku, ale z pewnością nie odkładamy tego na ostatnią chwilę i zamierzamy osiągnąć jeszcze wyższe proporcje - mówi Kraus.

Głównym powodem stosowania materiałów pochodzących z recyklingu jest redukcja śladu węglowego samochodu. A mniejsza liczba materiałów oznacza łatwiejszy recykling.

Jednym z ciekawych rozwiązań zastosowanych w samochodzie jest nowa koncepcja wielowarstwowego materiału, którą producent nazywa mono-materiałem. Pomysł polega na tym, że tapicerka w wielu obszarach samochodu, takich jak siedzenia, drzwi lub części deski rozdzielczej, często składa się z maksymalnie trzech warstw różnych materiałów, które są ze sobą sklejone, co uniemożliwia ich recykling. Istotą monomateriału jest to, że wszystkie warstwy są chemicznie tym samym materiałem, tylko wykonanym w innej technologii, dzięki czemu mają różne właściwości, których Škoda potrzebuje w każdej warstwie.

Nawet olej i gumę można poddać recyklingowi

- Do niedawna recykling lakierowanych części był prawie niemożliwy. Teraz mamy zderzak wykonany w dużej części z materiału pochodzącego ze starych zderzaków - mówi Lukáš Zuzánek, inżynier ds. rozwoju zrównoważonych materiałów, opisując kolejną innowację w zakresie wykorzystania tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu.

Materiał użyty do pokrycia progów samochodu jest wykonany z przetworzonego oleju do smażenia. Gumowa uszczelka drzwi wykonana jest z gumy pochodzącej z recyklingu.

- Teraz istnieje technologia dewulkanizacji gumy, a następnie przygotowania nowego granulatu i produkcji nowej wulkanizowanej gumy - wyjaśnia Zuzánek.

Fot. Škoda

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony