Założenia od zawsze są takie same – każdy element samochodu musi przyczyniać się do obniżenia jego negatywnego wpływu na środowisko. Olej smarny spełnia więc zasadniczą rolę w dążeniu do osiągnięcia tego celu poprzez doskonalenie osiągów samochodu, umożliwiając uzyskanie znacznego obniżenia zużycia paliwa, a co za tym idzie – obniżenie emisji. Przyjrzyjmy się zatem, jakich osiągnięć w tym zakresie dokonał jeden z największych światowych producentów olejów smarnych – firma Petronas Lubricants International (PLI).
Gama Syntium
W nazwie Syntium zawiera się kwintesencja produktu, ponieważ wszystkie oleje smarne z gamy Syntium są syntetyczne. Technologia „fully syntethic” pozwala uzyskać oleje smarne długotrwale zachowujące w nienaruszonym stanie pierwotne charakterystyki ochronne. W ten sposób oleje z gamy Syntium dostosowują się do potrzeb producentów, którzy wymagają olejów mogących zapewnić mniejszą częstotliwość przeglądów technicznych swoich samochodów. Przekłada się to na niższe koszty konserwacji silnika, mniejszą ilość zużytych olejów, które trzeba zutylizować, przy jednoczesnej gwarancji takiej samej jakości produktu. Szczególne właściwości olejów syntetycznych to: niska lepkość i co za tym idzie – redukcja tarć, wysoka stabilność termiczno-lepkościowa. To dzięki zastosowaniu olejów bazowych wysokiej jakości gama Syntium zyskuje wysoki poziom ochrony przez cały okres żywotności oraz wysokie właściwości oczyszczające silnik.
Na szczycie gamy znajdują się oleje Syntium 7000 0W-40 oraz Syntium 7000 XS 0W-30. U podstaw ich opracowania leży chęć stworzenia produktu, który uzyskałby jak najlepsze osiągi w kategorii Fuel Economy, to znaczy pod względem oszczędności paliwa. W istocie olej ten w pełni spełnia wymogi specyfikacji ILSAC GF-4, a nawet znacznie je przekracza. Na przykład w zakresie ochrony przed zużywaniem się elementów, zwłaszcza zaworów, Syntium 7000 przewyższa o ponad osiemdziesiąt procent wartości graniczne założone przez ILSAC GF-4 lub API SM. Tak więc właściwościami specyficznymi tych produktów jest zarówno ochrona przed zużyciem, jak i bardzo niska lepkość w niskich temperaturach, idealna przy rozruchach w niskich temperaturach. Jeszcze lepsze wyniki osiąga olej Syntium 7000 XS 0W-30, który przy tych samych charakterystykach co Syntium 7000 znacznie przewyższa wszystkie najbardziej ostre parametry: oferuje lepszą o 60% ochronę przeciwzużyciową, o 53% lepszą kontrolę oksydacji, o 49% lepszą kontrolę osadów na tłokach, o 40% lepsze właściwości w zakresie Fuel Economy, o 20% lepsze parametry zużycia oleju i kontroli urządzeń oczyszczania spalin oraz w zakresie tworzenia się osadów (porównawcze wartości procentowe odnoszą się do API SL lub ILSAC GF-3). XS oferuje jeszcze więcej niż 7000 – doskonałe wyniki pod względem zmniejszenia tarć wewnętrznych. Najważniejsza właściwość dotyczy ochrony przed powstawaniem rys na zaworach i jest około siedmiokrotnie niższa od wymaganej przez najbardziej surowe specyfikacje ACEA A1/A5.
Petronas w Formule 1
Ze stajni Brown GP, zwyciężczyni Mistrzostw Formuły 1 w 2009 roku, z angielskim kierowcą Jensonem Buttonem, narodziła się stajnia Mercedes GP Petronas. Wielokrotny mistrz świata Michael Schumacher oraz młody, mający wyścigi we krwi Nico Rosberg, to dwaj kierowcy biorący udział w tych fascynujących mistrzostwach. Jednak korzenie obecności Petronas w Formule 1 sięgają roku 1997, w którym marka Petronas wynosi na szczyt samochody Sauber z silnikiem Ferrari. Niektórzy kierowcy – włoscy i nie tylko, często związani z galaktyką Ferrari – zmieniają się za kierownicą samochodów Sauber-Petronas: od Nicoli Lariniego, przez Gianniego Morbidelli, aż po Giancarlo Fisichellę, Johnny’ego Herberta, Jeana Alesiego, Felipe Massę, mistrza świata Jacquesa Villeneuve’a, Mikę Salo i innych. Po Ferrari następuje okres współpracy z BMW, w czasie którego jesteśmy świadkami rozwoju kariery Roberta Kubicy. Lecz to nie wszystko. Wpływowa obecność marki Petronas wśród śmietanki wyścigów samochodowych umożliwia od roku 1999 rozgrywanie wyścigów na torze Sepang, w pobliżu stolicy Malezji – Kuala Lumpur. W roku 2012 zespół zmienia nazwę na Mercedes AMG Petronas F1 Team, sygnalizując ścisłą współpracę konstruktorów z producentem środków smarnych. 28 września br. ogłoszono trzyletni kontrakt zespołu w zmienionym składzie – do teamu dołącza Lewis Hamilton, który od sezonu 2013 będzie partnerem Nico Rosberga.
Oleje Syntium skupiają w sobie doświadczenie F1 oraz najnowsze rozwiązania technologiczne wynikające ze współpracy ze stajnią AMG Mercedes.
Komentarze (0)