Warto wiedzieć

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Oleje do silników na olej napędowy i metan
Spółka LOTOS Oil od roku dostarcza oleje do silników zasilanych mieszanką oleju napędowego i metanu wykorzystywanych na Syberii. Silniki między innymi takich producentów jak Deutz i Caterpillar służą do napędzania generatorów prądu w zakładach wydobywczych węglowodorów, rud żelaza i węgla.

Kiedy blisko rok temu eksperci Serwisu Olejowego LOTOS Oil rozpoczynali swoją przygodę z dwupaliwowymi silnikami wysokoprężnymi w Rosji, kilka tysięcy kilometrów dalej podobne badania podejmował koncern VOLVO we współpracy ze szwedzką firmą transportową Götene Kyltransport. O ile jednak Rosjanie skupili się na wykorzystaniu paliwa w turbogeneratorach, Szwedzi postawili na samochody ciężarowe.

- To najlepszy dowód na to, że metan w przyszłości może odegrać ważną rolę w bilansie paliwowym – podkreśla Jacek Neska, prezes zarządu spółki LOTOS Oil. Dziś już wiadomo, że w porównaniu z silnikami gazowymi, o zapłonie iskrowym, jednostka napędowa pracująca na mieszance metanu i oleju napędowego ma o 30 do 40 procent wyższą sprawność. To z kolei oznacza, że zużycie paliwa jest niższe nawet o 25 procent. Silniki dwupaliwowe ze względu na cenę metanu są też bardziej ekonomiczne w eksploatacji.

Wszystko przez popiół
- Ta technologia jest testowana w wielu miejscach. Bynajmniej nie jest to tylko kwestia paliwa, ale i zapewnienia odpowiedniego smarowania silnika takiego pojazdu, czy zespołu roboczego – podkreśla Marek Dębiński, szef Serwisu Olejowego spółki LOTOS Oil . - Nasz spółka jest zaangażowana w podobne badania od roku. Wtedy to Rosjanie poprosili nas o pomoc w zapewnieniu bezawaryjnej pracy potężnych silników napędzających generatory prądu. Problemem w tego typu rozwiązaniach była duża ilość popiołu w klasycznych olejach, jakich używali dotychczas. Wkrótce okazało się, że optymalnym, zapewniającym najwyższe parametry technologicznie olejem jest nasz IBIS NGO. IBIS NGO to niskopopiołowy olej przeznaczony do stosowania w silnikach gazowych.

To ciągle ten sam silnik
Pod względem technicznym nie ma istotnych różnic między jednostką dwupaliwową a konwencjonalnym silnikiem wysokoprężnym. Główna różnica polega na zastosowaniu wtryskiwaczy gazu, zamontowanych w specjalnym korpusie, znajdującym się pomiędzy kanałami dolotowymi a blokiem cylindrów. Z monitoringu uzyskanego podczas eksploatacji oleju w silnikach zasilanych mieszaniną paliw uzyskano poprawną jakość, nawet w okresach dłuższych interwałów wymiany niż dotychczasowe. - Olej w mniejszym stopniu podlegał utlenianiu i zapewniał właściwą ochronę zużycia smarowanych powierzchni, jak i poprawność eksploatacji silnika – opowiada M. Dębiński. - Okazało się też, że okres między wymianami oleju był średnio o 50 procent dłuższy niż przy innych olejach. Metan to jedno z najbardziej obiecujących paliw przyszłości. Decyduje o tym łatwość i niska cena jego pozyskania. Według ekspertów z Volvo, silnik zasilany paliwem składającym się w 80 procentach z czystego metanu i w 20 procentach z czystego oleju napędowego zapewnia o 80 procent niższą emisję dwutlenku węgla. Potwierdzone dzisiaj polskie zasoby konwencjonalnego gazu ziemnego są szacowane na 149,05 mld metrów sześciennych.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony