Paliwa i oleje

6 miesięcy temu  14.03.2022, ~ Administrator   

Oleje Millers Oils

Profesjonalne oleje do motorsportu mają inne zadania niż te przeznaczone do samochodów seryjnych. Przed olejami wyczynowymi stawia się dwa podstawowe zadania: maksymalną ochronę silnika i maksymalną moc, a gwarantem tego jest maksymalnie niskie tarcie.

W przypadku Millers Oils znacznie pomagają w tym zastosowane estry syntetyczne (Triple Ester) oraz technologia Nanodrive (obecnie już jej druga generacja). Nie jest tu istotna ochrona systemów oczyszczania spalin, długie interwały też aż tak bardzo – podobnie jak liczba detergentów. Oleje do motorsportu nie spełniają norm OEM, gdyż nie ma miejsca tu na kompromisy. Wszystkie wyczynowe oleje silnikowe Millers Oils są olejami full SAPS.

Oleje silnikowe
Świat motorsportu jest bardzo zróżnicowany, obejmuje zarówno lokalne wyścigi górskie, jak i profesjonalne wyścigi długodystansowe. Millers Oils oferuje gamę olejów silnikowych o różnych lepkościach nie tylko po to, by były odpowiednie do danego rodzaju motorsportu, ale także dla pojazdu i rodzaju przeprowadzonych modyfikacji.

Jaki wpływ na wybór oleju ma sport?
Podstawowym czynnikiem przy wyborze odpowiedniego oleju jest rodzaj zawodów, w jakich pojazd bierze udział. Niektóre z nich, np. rajdy samochodowe, z racji swojego charakteru powodują, że silnik jest bardzo obciążony, a temperatura pracy i ciśnienie – podwyższone. Dlatego w takich warunkach często polecane jest stosowanie oleju o wyższej lepkości.
Podczas wyścigów długodystansowych ważne jest oszczędzanie paliwa, a w tym pomaga redukcja lepkości oleju. Przy zmianie z 5W-40 na 5W-30 można czasami osiągnąć nawet taką rzędu 3%. Jednak należy pamiętać o odporności filmu olejowego i jego degradacji w czasie wyścigu. Oleje o niższej lepkości są także rekomendowane tam, gdzie ściganie rozpoczyna się bez możliwości odpowiedniego rozgrzania silnika i oleju.

Jaki wpływ na wybór oleju mają modyfikacje silnika?
Modyfikacje silnika mogą oznaczać, że olej oryginalnie do niego rekomendowany będzie bezużyteczny. Wraz ze wzrostem mocy temperatura i obciążenie wewnątrz silnika rosną, a to oznacza trudniejsze warunki pracy dla oleju. W skrócie: im większe obciążenie oleju, tym bardziej jego lepkość będzie różniła się względem oficjalnej rekomendacji – a to w celu maksymalnej odporności filmu olejowego i ochrony.
Kolejna ważna kwestia to specyfikacja oleju w wysokiej temperaturze (100˚C), która określa go, gdy silnik pracuje w temperaturze roboczej. Utrzymanie prawidłowej lepkości, a tym samym ochronnego filmu olejowego, jest jeszcze istotniejsze w przypadku silnika wyczynowego, który pracuje w ciężkich warunkach i najprawdopodobniej jest bardzo zmodyfikowany w porównaniu ze standardowym.

Czym jest ZDDP i jaki jest jego optymalny poziom?
Ditiofosforan cynku (ZDDP) to dodatek chroniący silnik przed zużyciem stosowany w olejach. ZDDP jest przydatne do ochrony metali w punktach styku pod dużym obciążeniem, np. na krzywkach wałków rozrządu i popychaczach. Działa również jako przeciwutleniacz, przedłużając żywotność oleju w trudnych warunkach.
Istnieje optymalny poziom ZDDP. Zbyt mała jego ilość nie zagwarantuje odpowiedniej ochrony przed zużyciem, ale zbyt duża zwiększa tarcie i przyspiesza zużywanie. Idealny poziom to 1000-1400 ppm. Wszystkie oleje Millers Oils Motorsport mają taką właśnie ilość ZDDP.
Warte odnotowania jest to, że olej mający 1400 ppm niekoniecznie jest najlepszy, jako że ilość tego dodatku musi być zbalansowana z innymi substancjami chroniącymi przed zużyciem, by zapewnić kompleksową ochronę.

Czym jest Nanodrive?
Nanodrive to wielokrotnie nagradzana (MIA, WMS) technologia Millers Oils oparta na zastosowaniu zaawansowanych nanocząstek w olejach przeznaczonych do użytku tam, gdzie komponenty pracują na granicy swojej wytrzymałości.
Produkty Nanodrive zadebiutowały w 2007 r., najpierw w olejach przekładniowych przeznaczonych do użytku w motorsporcie – gwarantują lepsze i stabilniejsze smarowanie w szerokim zakresie temperatur. Dziś Nanodrive jest stosowana w olejach silnikowych, przekładniowych i do wyczynowych amortyzatorów.

Jak to działa?
W olejach silnikowych i przekładniowych technologia Nanodrive łączy zaawansowane nanocząsteczki z potrójnymi estrami, aby znacznie zmniejszyć tarcie, chronić przed zużyciem i zmaksymalizować moc. W olejach do amortyzatorów wyczynowych zaawansowane nanocząsteczki zmniejszają tarcie, zapewniając płynną pracę.
Chociaż powierzchnie w silnikach i skrzyniach biegów wyglądają na gładkie, badanie mikroskopowe ujawnia ich nierówności i chropowatość, które sprzyjają tarciu i szybszemu zużyciu, szczególnie w trudnych warunkach, w których nie można już polegać na smarowaniu filmu olejowego. Nanocząsteczki działają poprzez adsorpcję na powierzchni elementów metalowych, wygładzając powierzchnie i tworząc fizyczną warstwę, która zapobiega niszczącemu kontaktowi metalu z metalem nawet w wysokich temperaturach i pod dużym obciążeniem.
Estry są bardzo cennymi funkcjonalnymi cząsteczkami środków smarnych, zapewniającymi doskonałą smarowność, a także wysoką stabilność antyoksydacyjną. Są również powierzchniowo czynne, więc skutecznie chronią metalowe powierzchnie przed tarciem i zużyciem. Istnieją różne rodzaje estrów, które w różny sposób oddziałują zarówno ze sobą, jak i z innymi dodatkami, więc odpowiednia formulacja, blend olejów i dodatków muszą być opracowane po mistrzowsku. Millers Oils opracował unikatową formułę potrójnych estrów, która działa synergistycznie, aby znacznie zwiększyć wydajność.

Dowody?
Firma Millers Oils przeprowadziła szeroko zakrojone testy swoich receptur, udowadniając, że Nanodrive radykalnie poprawia wytrzymałość filmu olejowego, zmniejsza tarcie i zwiększa moc. Produkty nanodrive zdobyły nagrody, takie jak MIA Business Excellence, World Motorsport Symposium Innovation oraz na najbardziej innowacyjny nowy produkt wyścigowy magazynu „Race Tech”. Obecnie są one używane na całym świecie w wielu dyscyplinach, takich jak: WRC, ERC, BTCC, DAKAR, RSMP, Ginetta Supercup itd.

Dwa światy
W nowoczesnych silnikach stosowanie olejów sportowych często jest wręcz niemożliwe i może prowadzić do szybkiej awarii. Nie spełniają one norm OEM, więc ich użycie może powodować ryzyko stracenia gwarancji. Profesjonalne oleje do sportu szybciej się starzeją i nie dbają o układy oczyszczania spalin.
Z drugiej strony, standardowe oleje silnikowe, zwłaszcza te do nowoczesnych silników, zazwyczaj nie nadają się do zastosowań sportowych. Są to zazwyczaj oleje low SAPS lub mid SAPS, o niskim HTHS i bardzo niskiej lepkości. Za to nowoczesne samochody są często mocne, podatne na tuning i używane na coraz popularniejszych imprezach dla amatorów typu „track day”.

Rozwiązanie
I właśnie dlatego Millers Oils zaprezentował gamę olejów EE Performance, wykorzystującą wielokrotnie nagradzaną Nanodrive Low Friction Technology, która w połączeniu z estrami zapewnia maksymalne osiągi silnika. Jednocześnie oleje spełniają normy i specyfikacje producentów OEM także w kwestii długości interwałów wymiany oleju czy kompatybilności z układami oczyszczania spalin.
Oleje EE Performance mogą być stosowane zarówno na co dzień, jak i podczas imprez typu „track day”.
Technologia Nanodrive została pierwotnie stworzona z myślą o profesjonalnym użytku w sporcie samochodowym, wykorzystuje zaawansowane nanocząstki redukujące tarcie oraz zużycie w wyżyłowanych silnikach wszędzie tam, gdzie nie można polegać wyłącznie na filmie olejowym. Zmniejszenie strat związanych z tarciem poprawia sprawność silnika, zwiększając moc i osiągi.

Andy Ogley, dyrektor techniczny Millers Oils
Wykorzystując najnowszą technologię dodatków i optymalizując poziomy Nanodrive, byliśmy w stanie osiągnąć redukcję tarcia nawet o 17% w porównaniu z oryginalną gamą EE Longlife i do 24% w porównaniu ze standardowymi olejami.
Te ulepszenia zostały osiągnięte bez kompromisów w zakresie ochrony przed zużyciem. W rzeczywistości EE Performance zmniejsza zużycie nawet o 25% w porównaniu z EE Longlife, więc wierzymy, że kierowcy odczują realne korzyści z tej modernizacji.
Kluczową zaletą nowej gamy olejów jest jej szeroki zakres lepkości i zastosowań: od 0W-20 dla nowoczesnych, wysoko wydajnych samochodów produkowanych w Azji aż do 10W-60, który jest zalecany do zastosowań niszowych, takich jak samochody BMW M Performance. W gamie są także bardziej typowe lepkości dla mocnych wersji samochodów osobowych, takie jak 5W-30 czy 5W-40.

Marcin Majcher
Millers Oils

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Oleje Millers Oils
Oleje Millers Oils

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 0
    ZADOWOLONY
  • 1
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony