Rosnące wymagania międzynarodowych instytutów i organizacji dotyczące emisji substancji szkodliwych dla środowiska owocują wprowadzaniem coraz bardziej zaostrzonych limitów i norm, takich jak Euro 3, Euro 4, a w przyszłości Euro 5. Od października 2005 r. wszystkie produkowane ciężarówki i autobusy muszą spełniać normę Euro 4, której wymagania odnośnie emisji substancji szkodliwych są nawet kilkakrotne wyższe w stosunku do poprzedniczki. Wielkim problemem dla konstruktorów silników stało się ograniczenie emisji tzw. cząstek stałych i tlenków azotu. Aby sprostać wymaganiom zaczęli oni coraz częściej stosować filtry cząstek stałych DPF (Diesel Particulate Filter), co wymusiło na producentach olejów opracowanie formulacji niskopopiołowych (Low SAPS).
Dariusz Bartoszewicz, Technical Manager Castrol
Firma Castrol dostosowała się do nowych wymogów, wprowadzając na rynek olej Elixion Low SAPS 5W-30. Główne założenia, jakimi kierowali się twórcy tego produktu, to stworzenie w pełni syntetycznego oleju o niskiej zawartości popiołu, fosforu i siarki, zapewniającego zarówno ochronę silnika i pozwalającego jednocześnie na obniżenie zużycia paliwa oraz wydłużenie przebiegów międzywymianowych. Aby sprostać tym niełatwym zadaniom opracowano technologię Low Friction, która pozwala spełniać te warunki poprzez obniżenie tarcia w silniku. Elixion Low SAPS 5W-30 był testowany równocześnie w kilku krajach na wielu typach samochodów ciężarowych, w zróżnicowanych warunkach. Testy te wykazały oszczędność sięgającą nawet 4 proc. w porównaniu z konwencjonalnymi olejami 15W-40. Producent zapewnia, że stosując jednocześnie oleje przekładniowe Syntrans i SAF-XO można osiągnąć jeszcze większe oszczędności. Badania wykazały również możliwość stosowania oleju przy zachowaniu maksymalnych okresów pomiędzy wymianami. W praktyce, dla właścicieli i dyspozytorów floty oznacza to rzadsze wizyty w serwisach i niższe koszty eksploatacji pojazdów. Castrol oczywiście nie skupił się tylko na ekonomicznych walorach swojego oleju. Kluczowa funkcja oleju silnikowego, czyli ochrona przed zużyciem, została udoskonalona za pomocą Clean Performance Technology™. Dzięki niej olej Elixion chroni silnik przed przedwczesnym zużyciem, nawet w obecności sadzy i innych osadów oraz zanieczyszczeń. Intensywnie działające molekuły zabezpieczają silnik i chronią go przed usterkami, zmniejszając liczbę niezaplanowanych napraw. Czysta, niskopopiołowa technologia pozwala również na redukcję liczby cząstek stałych i dwutlenku węgla w spalinach, spełniając wymagania normy ACEA E6/E7 i restrykcyjne przepisy związane z emisją spalin Euro 4 i 5. Olej dostępny jest w opakowaniach 5, 20 i 208l. Informacje o produkcie i jego specyfikacjach dostępne są w autoryzowanych punktach sprzedaży.
Specyfikacje:
SAE 5W-30
ACEA E4, E6, E7
MB Approval 228.51
MAN M3477
M3277 with CRT™
RVI RLD-2
Volvo VDS-3
Komentarze (0)