Światowy rynek motoryzacyjny, zgodnie z prowadzoną przez wiele krajów polityką klimatyczną, nieustannie dąży do niskoemisyjności. W skali globalnej popyt na nowe samochody stale rośnie, szacunkowa liczba samochodów osobowych poruszających się po naszej planecie to obecnie ponad 1,2 miliarda. Wprowadzone na całym świecie normy emisji spalin mają niewątpliwie duży wpływ na ograniczenie zanieczyszczenia powietrza generowanego przez pojazdy wyposażone w silnik spalinowy. Regularnie zaostrza się również prawodawstwo dotyczące emisji i zużycia paliwa.
Globalni producenci silników redukują szkodliwe emisje poprzez wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań w zakresie układów napędowych i zaawansowanych systemów oczyszczania spalin. Najważniejszymi czynnikami wpływającymi na rozwój nowoczesnych układów napędowych samochodów osobowych są: rzeczywista emisja zanieczyszczeń, głównie PM, a także ograniczenie emisji gazów cieplarnianych, przede wszystkim CO2, NOx, które powodują globalne ocieplenie. A zmiana klimatu to poważne zagrożenie dla ekosystemów, społeczeństwa i gospodarki całego świata.
Ciągłe zmiany w budowie silników samochodowych wymagają opracowywania zaawansowanych technologii środków smarnych, tak aby zoptymalizować korzyści techniczne oraz wymagane parametry wydajności i sprawności deklarowane przez OEM (Original Equipment Manufacturer). W Unii Europejskiej od 1 stycznia 2021 roku dla nowych samochodów osobowych obowiązuje norma Euro 6D ISC-FCM (In Service Conformity, Fuel Consumption Monitoring), która określa minimalną wielkość emisji CO2 na poziomie 95 g/km, co odpowiada zużyciu około 4,1 l benzyny/100 km lub 3,6 l oleju napędowego/100 km. Dodatkowo pojazd musi być wyposażony w zaawansowane systemy nadzorujące realne zużycie paliwa. Służą one do porównania rzeczywistego zużycia w ruchu drogowym z wynikami testów RDE (Real Driving Emissions). Maksymalne limity emisji NOx pozostają bez zmian i wynoszą odpowiednio 60 mg/km dla silników benzynowych lub 80 mg/km dla samochodów z silnikiem Diesla. Należy zaznaczyć, że w ruchu drogowym normę można przekroczyć tylko o współczynnik 1,43, a nie jak dotychczas o 2,1. Pojazd spełniający Euro 6D ISC-FCM ma zachowywać wszystkie limity w trakcie rzeczywistych warunków eksploatacji w ruchu drogowym. Dlatego należy rzetelnie zadbać o jego jednostkę napędową i układ obróbki spalin. W zachowaniu rygorystycznego limitu może w sposób zdecydowany pomóc dobrej jakości i odpowiednio dobrany do danego modelu olej silnikowy.
Wprowadzenie filtrów cząstek stałych do silników wysokoprężnych (DPF) i benzynowych (GPF) zapewnia znaczną redukcję emisji zanieczyszczeń zawartych w gazach wylotowych. Filtry cząstek stałych do silników wysokoprężnych (DPF – Diesel Particulate Filters) zbierają sadzę, powstającą podczas spalania oleju napędowego w silniku, uniemożliwiając przedostanie się cząstek stałych do atmosfery. Natomiast filtry cząsteczek stałych do silników benzynowych (GPF – Gasoline Particulate Filters) zostały opracowane w celu kontroli emisji stałych produktów spalania benzyny w silnikach z bezpośrednim wtryskiem (GDI) i z turbodoładowaniem (TGDI). Funkcje, jakie pełnią w układzie oczyszczania spalin DPF-y i GPF-y, są identyczne, a zasada ich działania związana z charakterem procesu spalania, innym dla silnika Diesla i benzynowego. Wtrysk paliwa bezpośrednio do cylindrów daje korzyści w zakresie wydajności, ale prowadzi do zwiększenia poziomu drobnych cząstek stałych generowanych podczas spalania. W trakcie eksploatacji pojazdu może gromadzić się nadmiar sadzy w filtrze, powodując jego blokadę, obniżając osiągi i wydajność jednostki napędowej. W przeciwieństwie do DPF-ów, GPF-y rzadko wymagają aktywnej regeneracji. Spaliny z silników benzynowych mają wyższą temperaturę w porównaniu do emitowanych przez diesla i dlatego sadza jest stale spalana. Używanie oleju silnikowego o zbyt wysokim poziomie popiołu siarczanowego, fosforu i siarki ma szkodliwy wpływ na DPF-y i GPF-y, powierzchnie katalityczne, katalizatory TWC. Wysoki poziom popiołu siarczanowego powoduje nieodwracalne zablokowanie filtra, wysokie poziomy fosforu i siarki uniemożliwiają interakcję między gazami spalinowymi a katalizatorem. Reaktor katalityczny znajdujący się w układzie wydechowym pełni funkcję pozasilnikowego systemu zmniejszania ilości szkodliwych składników spalin dostających się do atmosfery.
Należy pamiętać, że za prawidłową pracę urządzeń do obróbki spalin odpowiada poprawnie dobrany olej silnikowy. Wybór oleju z linii Platinum Max Expert to gwarancja odpowiedniej ochrony i długiej żywotności silnika, a także filtrów cząsteczek stałych. Dzięki zastosowaniu unikalnych receptur typu mid SAPS (obniżona zawartość popiołu siarczanowego, siarki i fosforu) zapewniają one: doskonałe parametry, minimalne ryzyko zużycia zaworów, lepszą kontrolę osadów, zmniejszenie zużycia paliwa i oleju, wydłużone przebiegi między wymianami, a także redukcję emisji związków szkodliwych dla środowiska naturalnego. Oleje silnikowe z linii Platinum Max Expert uwzględniają wszystkie wymagania konstrukcyjne jednostki napędowej. Posiadają wyższą stabilność termiczno-oksydacyjną, przyczyniają się do redukcji osadów cząstek stałych na filtrach, ochrony katalizatora w układzie wydechowym i co się z tym bezpośrednio wiąże, redukują zanieczyszczenia emitowane do atmosfery zawarte w gazach wylotowych.
Oleje silnikowe o niższej lepkości z linii Platinum Max Expert ułatwiają szybki rozruch i odpowiednie smarowanie na zimno. Zapewniają mniejsze zużycie części ruchomych silnika, przyczyniając się do obniżenia kosztów eksploatacji poprzez oszczędność paliwa (niższa lepkość oleju oznacza niższe wewnętrzne tarcie). Warto zwrócić uwagę, że dla silników benzynowych i lekkich silników Diesla rośnie użycie olejów silnikowych typu 0W-20, 0W-30, 5W-30. Obniżenie lepkości oleju silnikowego wyznacza trend, który wydaje się naturalnym rozwiązaniem w branży olejowej, której celem jest polepszenie warunków pracy układów spalinowych, prowadzących do redukcji zanieczyszczeń w spalinach.
Nowe konstrukcje silników benzynowych, wysokoprężnych i hybrydowych pracują w wyższych temperaturach. W związku z tym nowoczesne oleje silnikowe muszą efektywnie pracować w bardziej wymagających warunkach, zapewniając wysoką stabilność termiczną i stałą ochronę silnika przy zachowaniu wpływu na zmniejszenie zużycia paliwa i redukcję emisji. Producenci samochodów OEM wykorzystują w swoich pojazdach silniki benzynowe z wtryskiem bezpośrednim TGDI, dzięki którym realizują cele środowiskowe w zakresie efektywności i zużycia paliwa. Silniki TGDI pracują w ekstremalnych warunkach, tj. wyższych temperaturach i ciśnieniach. W związku z tym doświadczają zjawiska zwanego LSPI spowodowanego przez kropelki mieszaniny paliwa i oleju, które w komorze spalania zapalają się przed iskrą, wywołując niekontrolowany wybuch. Prowadzi to do bardzo wysokiego wzrostu ciśnienia w komorze spalania i odwrócenia fali ciśnienia, które jest wystarczająco gwałtowne, aby spowodować zatrważające uszkodzenia silnika. Najczęściej są to złamane tłoki i popękane pierścienie. Brak kontroli nad zjawiskiem przedwczesnego zapłonu może spowodować gwałtowny wzrost kosztów eksploatacji pojazdu związanych z koniecznością wymiany jednostki napędowej.
Aby uniknąć takich sytuacji, trzeba używać olejów silnikowych, które zostały zaprojektowane specjalnie do silników TGDI i skutecznie ograniczają ryzyko wystąpienia LSPI. Olej silnikowy Platinum Max Expert DEX1 5W-30 chroni silnik przed występowaniem tego zjawiska.
Zgodnie z obowiązującymi wymaganiami w zakresie ochrony środowiska spółka Orlen Oil, jako uczestnik globalnego rynku środków smarowych, zobowiązana jest do ciągłego monitorowania trendów technologicznych w celu natychmiastowego dostosowywania oferty do nowych warunków panujących na rynku. Spółka należąca do Grupy Kapitałowej Orlen aktywnie współpracuje z zagranicznymi i polskimi ośrodkami badawczymi w zakresie wprowadzania do oferty nowych, wysokojakościowych produktów. Proces uzyskania aprobaty pod dany rodzaj oleju silnikowego jest poprzedzony wymagającymi i czasochłonnymi testami.
Doskonałym tego przykładem może być olej silnikowy Platinum Max Expert V 5W-30, który został oficjalnie zaaprobowany do pojazdów koncernu Volkswagen objętych specyfikacją VW Standard 504 00/VW Standard 507 00. Koncern Volkswagen doskonale rozumie zalety odpowiedniego smarowania, a jego program zatwierdzania środka smarnego jest jednym z najbardziej wymagających w przemyśle motoryzacyjnym. Odpowiednio dobrany olej silnikowy musi wykazywać minimalną lepkość wysokotemperaturową na poziomie HTHS 3,5 cP i obniżony poziom popiołu siarczanowego, fosforu i siarki (SAPS) w celu zapewnienia odpowiedniej ochrony, a także trwałości systemów oczyszczania spalin. Podczas badań środek smarny przechodzi przez szereg wielogodzinnych testów weryfikujących czystość, wymagania dotyczące zmniejszania sadzy, wydajności zużycia paliwa i ochrony przed korozją. Olej silnikowy jest testowany także pod kątem konkretnych cech silnika VW w celu sprawdzenia, czy zapewnia efektywną wydajność i ochronę podzespołów. Najnowsza wersja specyfikacji VW 50400/50700 obejmuje bardzo rygorystyczne testy silnika, kompatybilność z biopaliwami, a także pompowalność w niskich temperaturach dla wymagań podstawowych ACEA C3.
Platinum Max Expert XD 5W-30 został również oficjalnie zaaprobowany do pojazdów marki Mercedes-Benz objętych specyfikacją MB-Approval 229.52. Została ona dostosowana przede wszystkim do pojazdów samochodów posiadających technologię wysokoprężną BlueTEC. Są one wyposażone w SCR, umożliwiające redukcję emisji tlenków azotu (NOx) za pomocą AdBlue. Dotyczy to w szczególności nowego sześciocylindrowego silnika wysokoprężowego OM642 o normie emisji spalin Euro 6. Oleje silnikowe spełniające MB-Approval 229.52 gwarantują 0,7% poprawy zużycia paliwa w porównaniu do specyfikacji MB 229.51 i MB 229.31, zapewniają lepszą stabilność oksydacyjną i większą kompatybilność z biopaliwami. Zostały ponadto wprowadzone dodatkowe testy silnika pod kątem zużycia paliwa i wystąpienia zjawiska LSPI, rygorystyczne limity badań dla piany, pompowalności, utleniania, osadu, zużycia oleju napędowego i biopaliw, dodatkowe badania utleniania, zużycia i korozji. Specyfikacja MB 229.52 jest również wstecznie kompatybilna z MB 229.51 i MB 229.31.
Przykłady aprobat gwarantują, że oleje silnikowe linii Platinum należą do najnowocześniejszych środków smarnych i spełniają potrzeby producentów OEM. Zostały opracowane tak, aby działać wydajnie i chronić jednostkę napędową przez cały okres użytkowania. Proces uzyskania aprobaty pod dany rodzaj oleju silnikowego jest poprzedzony trudnymi i wymagającymi testami. Orlen Oil, stawiając na wysoką jakość olejów oferowanych motoryzacji, stale realizuje szereg badań i testów mających na celu optymalizację produkcji oraz zapewnienie wysokiej, stabilnej jakości wytwarzanych produktów.
Karolina Pantera
Orlen Oil
Komentarze (0)