Europejski segment transportu drogowego doczekał się swojej ulubionej wystawy. IAA w Hanowerze to barometr nastrojów i tendencji całej branży. Sporo optymizmu płynęło z sektora oponiarskiego, który przedstawił kilka ciekawych nowości.
Ogólne nastroje w branży motoryzacyjnej nie są najlepsze z powodu drożejącej energii i braków surowcowych. Jednak transport nadal funkcjonuje i musi sobie radzić z trudną sytuacją. Przykładem była oferta Michelin, w której dużo uwagi poświęcono wydłużeniu żywotności opon. Na IAA koncern przedstawił szereg rozwiązań, które obniżą ogólne koszty związane z pojazdami użytkowymi i zmniejszą ich ślad węglowy. Na przykład seria opon MICHELIN X® MULTITM EnergyTM pozwala zaoszczędzić do 1,1 l na 100 km na krótkich i długich trasach. Ta opona charakteryzuje się zoptymalizowanymi oporami toczenia i została zaprojektowana z myślą o wysokim przebiegu. Nie zapomniano także o bieżnikowaniu, z którego słynie ta marka, o nazwie MICHELIN REMIX, zwiększającym przebieg nawet o 150%.
W swoim nowoczesnym zakładzie w Homburgu Michelin przetwarza do 620 000 bieżnikowanych opon rocznie. Fabryka w Stoke-On-Trent również odgrywa kluczową rolę w tym obszarze, z roczną zdolnością produkcyjną do 310 000 bieżnikowanych opon.
Szybki skaner opon i aplikacja
Nie zabrakło też kontrolnych rozwiązań Michelin. Przykładem był MICHELIN QuickScan, innowacyjny skaner magnetyczny, który sprawdza opony w kilka sekund. Mierzy głębokość bieżnika, gdy pojazd po nim przejeżdża, co upraszcza i optymalizuje konserwację opon. W ten sposób QuickScan zapewnia pełną przejrzystość, jeśli chodzi o stan opon we flocie pojazdów, co oznacza, że firmy mogą wykorzystać pełen okres użytkowania opony i skorzystać z niskich kosztów paliwa czy niższych wydatków na opony.
Michelin kontynuuje również rozwój cyfryzacji, czego przykładem jest MICHELIN ProCare. To nowa usługa internetowa dla flot samochodów dostawczych, która zostanie uruchomiona w 2023 r. Daje ona operatorom flot proste, przejrzyste rozwiązanie do zarządzania oponami. – Nasi klienci z segmentów OEM i floty oczekują opłacalnych rozwiązań, które ujawnią potencjalne oszczędności i pomogą im odegrać ważną rolę w zapewnieniu zrównoważonego transportu. Oferujemy innowacyjne rozwiązania i usługi właśnie do tych celów – mówi Philipp Ostbomk, wiceprezes ds. sprzedaży B2B Europa Północna.
Surowce ze śmietnika
Marka Goodyear zaprezentowała opony wykonane ze zrównoważonych materiałów – antidotum na kryzys surowcowy. Zastosowano w nich 15 różnych składników i uzyskano klasę efektywności paliwowej „A”. Jednym z surowców jest sadza, która wydłuża żywotność, a powstaje jako odpad przy spalaniu węglowodorów. Nowa opona zawiera różne rodzaje sadzy z oleju roślinnego i oleju pirolitycznego ze zużytych opon. Ponadto Goodyear wykorzystuje rzepak zamiast składników ropopochodnych – podnosi on elastyczność gumy.
Do roku 2040 Goodyear chce całkowicie zastąpić w swoich produktach materiały ropopochodne. Stosowana będzie m.in. krzemionka, którą wykorzystuje się w celu poprawy przyczepności. Pochodzi ona z łusek ryżowych, produktu ubocznego wytwarzania ryżu. Do tego stosowany jest poliester z plastikowych butelek. Można? Można!
Zaufanie jest dobre, ale kontrola lepsza…
Marka Webfleet na targach w Hanowerze wystawiła się wraz ze spółką macierzystą Bridgestone, aby wspólnie przedstawić Fleetcare. To zintegrowany produkt łączący rozwiązania w zakresie opon Bridgestone i platformę Webfleet do zarządzania flotą, zaprojektowany w celu przyspieszenia rozwoju działalności flot.
Kolejną nowością był kompaktowy terminal dla kierowców o nazwie PRO. Podobnie jak komputer przenośny został zaprojektowany po to, aby wspierać kierowców w wykonywaniu ich zadań, i podobnie jak smartfon został zbudowany z myślą o łatwości i dostępności użytkowania. PRO to kompleksowe rozwiązanie do zarządzania codziennymi zadaniami, będzie dostępny w całej Europie w IV kwartale 2022 roku.
Webfleet pokazała również odświeżone rozwiązanie OptiDrive dostosowane do samochodów ciężarowych. Webfleet OptiDrive zapewnia wsparcie dla kierowców w dostosowaniu się do odpowiedzialnego stylu jazdy. System dostarcza cennych wskazówek zarówno dla menedżera floty, jak i kierowcy. Odpowiedzialna jazda pomaga zwiększyć bezpieczeństwo, obniżyć zużycie paliwa, koszty utrzymania i składek ubezpieczeniowych, redukując całkowity koszt eksploatacji pojazdu.
Bioopony?
Firma Continental prezentowała w Hanowerze trzy rozwiązania w zakresie opon dla zrównoważonego transportu na krótkich i długich dystansach. Na przykład w przypadku Conti Urban producent wprowadza na rynek oponę koncepcyjną zaprojektowaną specjalnie dla zelektryfikowanych autobusów i dostawczych pojazdów przyszłości. Udział surowców odnawialnych i pochodzących z recyklingu w tym prototypie, który jest już dopuszczony do użytku drogowego i wkrótce może wejść w fazę testów z klientami, wynosi prawie 50%. Już po jednym bieżnikowaniu liczba ta wzrasta do ponad 90%. Opona koncepcyjna została również zoptymalizowana pod kątem poziomu hałasu.
Continental jest przekonany, że większy zrównoważony rozwój jest niezbędny w sektorze miejskiego ruchu pasażerskiego i towarowego. W szczególności ze względu na ciągły wzrost popytu na miejski transport pasażerski i towarowy rośnie również liczba rejestrowanych zelektryfikowanych autobusów miejskich. Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) liczba nowych rejestracji autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej nadal znacząco rosła w 2021 r., a ich udział w rynku w tym roku wzrósł do 10,6%. W tym samym okresie autobusy elektryczne stanowiły już ponad 30% rejestracji nowych autobusów w UE. Badania rynkowe przewidują roczny wzrost do poziomu 35% w latach 2021-2025.
Nowy segment opon
Continental przedstawił również nowy rodzaj opony, zaprojektowanej specjalnie dla nowej koncepcji naczepy z elektryczną osią napędową. Profil bieżnika tego prototypu jest wyjątkowo wytrzymały i zawiera elementy zapewniające trakcję, takie jak lamele gwarantujące wysokie osiągi przez cały okres eksploatacji opony. Ponadto specjalna mieszanka bieżnika zapewnia równowagę między trakcją a przebiegiem. Ostateczna opona, która trafi do produkcji seryjnej, będzie miała również wzmocniony pakiet pasów, aby przeciwdziałać wpływowi napędu osi napędzanej. Produkt łączy właściwości opony na oś napędową i jest przeznaczony do odzyskiwania energii hamowania. Posiada również wszystkie właściwości konwencjonalnej opony do przyczep na pierwszą i trzecią oś.
Prototyp oparty na oponie Conti EcoPlus HT3+ w wymiarze 355/50 R22,5 jest już dopuszczony do użytku drogowego i testowany we współpracy z Trailer Dynamics. Rozpoczęcie produkcji seryjnej zaplanowano na 2025 r. Zelektryfikowana oś napędowa eMega Liner firmy Trailer Dynamics błyskawicznie przekształca ciągnik siodłowy z silnikiem spalinowym w pojazd hybrydowy, co oznacza, że zelektryfikowana naczepa znacznie zmniejsza zużycie oleju napędowego i emisję CO2 – o co najmniej 20% według producenta.
Oszczędzanie paliwa, odzyskiwanie energii hamowania oraz surowce z odzysku to kierunki, z których producenci opon raczej się nie wycofają, a nawet uczynią z nich standard.
Grzegorz Teperek
Komentarze (0)