Ogumienie

ponad rok temu  08.12.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Opony i produkty towarzyszące w czasach kryzysu IAA Transportation 2022

Europejski segment transportu drogowego doczekał się swojej ulubionej wystawy. IAA w Hanowerze to barometr nastrojów i tendencji całej branży. Sporo optymizmu płynęło z sektora oponiarskiego, który przedstawił kilka ciekawych nowości.

Ogólne nastroje w branży motoryzacyjnej nie są najlepsze z powodu drożejącej energii i braków surowcowych. Jednak transport nadal funkcjonuje i musi sobie radzić z trudną sytuacją. Przykładem była oferta Michelin, w której dużo uwagi poświęcono wydłużeniu żywotności opon. Na IAA koncern przedstawił szereg rozwiązań, które obniżą ogólne koszty związane z pojazdami użytkowymi i zmniejszą ich ślad węglowy. Na przykład seria opon MICHELIN X® MULTITM EnergyTM pozwala zaoszczędzić do 1,1 l na 100 km na krótkich i długich trasach. Ta opona charakteryzuje się zoptymalizowanymi oporami toczenia i została zaprojektowana z myślą o wysokim przebiegu. Nie zapomniano także o bieżnikowaniu, z którego słynie ta marka, o nazwie MICHELIN REMIX, zwiększającym przebieg nawet o 150%.
W swoim nowoczesnym zakładzie w Homburgu Michelin przetwarza do 620 000 bieżnikowanych opon rocznie. Fabryka w Stoke-On-Trent również odgrywa kluczową rolę w tym obszarze, z roczną zdolnością produkcyjną do 310 000 bieżnikowanych opon.

Szybki skaner opon i aplikacja
Nie zabrakło też kontrolnych rozwiązań Michelin. Przykładem był MICHELIN QuickScan, innowacyjny skaner magnetyczny, który sprawdza opony w kilka sekund. Mierzy głębokość bieżnika, gdy pojazd po nim przejeżdża, co upraszcza i optymalizuje konserwację opon. W ten sposób QuickScan zapewnia pełną przejrzystość, jeśli chodzi o stan opon we flocie pojazdów, co oznacza, że firmy mogą wykorzystać pełen okres użytkowania opony i skorzystać z niskich kosztów paliwa czy niższych wydatków na opony.
Michelin kontynuuje również rozwój cyfryzacji, czego przykładem jest MICHELIN ProCare. To nowa usługa internetowa dla flot samochodów dostawczych, która zostanie uruchomiona w 2023 r. Daje ona operatorom flot proste, przejrzyste rozwiązanie do zarządzania oponami. – Nasi klienci z segmentów OEM i floty oczekują opłacalnych rozwiązań, które ujawnią potencjalne oszczędności i pomogą im odegrać ważną rolę w zapewnieniu zrównoważonego transportu. Oferujemy innowacyjne rozwiązania i usługi właśnie do tych celów – mówi Philipp Ostbomk, wiceprezes ds. sprzedaży B2B Europa Północna.

Surowce ze śmietnika
Marka Goodyear zaprezentowała opony wykonane ze zrównoważonych materiałów – antidotum na kryzys surowcowy. Zastosowano w nich 15 różnych składników i uzyskano klasę efektywności paliwowej „A”. Jednym z surowców jest sadza, która wydłuża żywotność, a powstaje jako odpad przy spalaniu węglowodorów. Nowa opona zawiera różne rodzaje sadzy z oleju roślinnego i oleju pirolitycznego ze zużytych opon. Ponadto Goodyear wykorzystuje rzepak zamiast składników ropopochodnych – podnosi on elastyczność gumy.
Do roku 2040 Goodyear chce całkowicie zastąpić w swoich produktach materiały ropopochodne. Stosowana będzie m.in. krzemionka, którą wykorzystuje się w celu poprawy przyczepności. Pochodzi ona z łusek ryżowych, produktu ubocznego wytwarzania ryżu. Do tego stosowany jest poliester z plastikowych butelek. Można? Można!

Zaufanie jest dobre, ale kontrola lepsza…
Marka Webfleet na targach w Hanowerze wystawiła się wraz ze spółką macierzystą Bridgestone, aby wspólnie przedstawić Fleetcare. To zintegrowany produkt łączący rozwiązania w zakresie opon Bridgestone i platformę Webfleet do zarządzania flotą, zaprojektowany w celu przyspieszenia rozwoju działalności flot.
Kolejną nowością był kompaktowy terminal dla kierowców o nazwie PRO. Podobnie jak komputer przenośny został zaprojektowany po to, aby wspierać kierowców w wykonywaniu ich zadań, i podobnie jak smartfon został zbudowany z myślą o łatwości i dostępności użytkowania. PRO to kompleksowe rozwiązanie do zarządzania codziennymi zadaniami, będzie dostępny w całej Europie w IV kwartale 2022 roku.
Webfleet pokazała również odświeżone rozwiązanie OptiDrive dostosowane do samochodów ciężarowych. Webfleet OptiDrive zapewnia wsparcie dla kierowców w dostosowaniu się do odpowiedzialnego stylu jazdy. System dostarcza cennych wskazówek zarówno dla menedżera floty, jak i kierowcy. Odpowiedzialna jazda pomaga zwiększyć bezpieczeństwo, obniżyć zużycie paliwa, koszty utrzymania i składek ubezpieczeniowych, redukując całkowity koszt eksploatacji pojazdu.

Bioopony?
Firma Continental prezentowała w Hanowerze trzy rozwiązania w zakresie opon dla zrównoważonego transportu na krótkich i długich dystansach. Na przykład w przypadku Conti Urban producent wprowadza na rynek oponę koncepcyjną zaprojektowaną specjalnie dla zelektryfikowanych autobusów i dostawczych pojazdów przyszłości. Udział surowców odnawialnych i pochodzących z recyklingu w tym prototypie, który jest już dopuszczony do użytku drogowego i wkrótce może wejść w fazę testów z klientami, wynosi prawie 50%. Już po jednym bieżnikowaniu liczba ta wzrasta do ponad 90%. Opona koncepcyjna została również zoptymalizowana pod kątem poziomu hałasu.
Continental jest przekonany, że większy zrównoważony rozwój jest niezbędny w sektorze miejskiego ruchu pasażerskiego i towarowego. W szczególności ze względu na ciągły wzrost popytu na miejski transport pasażerski i towarowy rośnie również liczba rejestrowanych zelektryfikowanych autobusów miejskich. Według Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA) liczba nowych rejestracji autobusów elektrycznych w Unii Europejskiej nadal znacząco rosła w 2021 r., a ich udział w rynku w tym roku wzrósł do 10,6%. W tym samym okresie autobusy elektryczne stanowiły już ponad 30% rejestracji nowych autobusów w UE. Badania rynkowe przewidują roczny wzrost do poziomu 35% w latach 2021-2025.

Nowy segment opon
Continental przedstawił również nowy rodzaj opony, zaprojektowanej specjalnie dla nowej koncepcji naczepy z elektryczną osią napędową. Profil bieżnika tego prototypu jest wyjątkowo wytrzymały i zawiera elementy zapewniające trakcję, takie jak lamele gwarantujące wysokie osiągi przez cały okres eksploatacji opony. Ponadto specjalna mieszanka bieżnika zapewnia równowagę między trakcją a przebiegiem. Ostateczna opona, która trafi do produkcji seryjnej, będzie miała również wzmocniony pakiet pasów, aby przeciwdziałać wpływowi napędu osi napędzanej. Produkt łączy właściwości opony na oś napędową i jest przeznaczony do odzyskiwania energii hamowania. Posiada również wszystkie właściwości konwencjonalnej opony do przyczep na pierwszą i trzecią oś.
Prototyp oparty na oponie Conti EcoPlus HT3+ w wymiarze 355/50 R22,5 jest już dopuszczony do użytku drogowego i testowany we współpracy z Trailer Dynamics. Rozpoczęcie produkcji seryjnej zaplanowano na 2025 r. Zelektryfikowana oś napędowa eMega Liner firmy Trailer Dynamics błyskawicznie przekształca ciągnik siodłowy z silnikiem spalinowym w pojazd hybrydowy, co oznacza, że zelektryfikowana naczepa znacznie zmniejsza zużycie oleju napędowego i emisję CO2 – o co najmniej 20% według producenta.
Oszczędzanie paliwa, odzyskiwanie energii hamowania oraz surowce z odzysku to kierunki, z których producenci opon raczej się nie wycofają, a nawet uczynią z nich standard.

Grzegorz Teperek

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

Bieżnikowanie wcale nie jest passe. To nie tylko oszczędność pieniędzy, ale też środowiska i surowców, o które coraz trudniej
Producenci opon coraz częściej wykorzystują odpady. To także metoda na uniezależnienie się od chwiejnych rynków surowcowych lub kłopotów logistycznych
Zaufanie jest dobre, ale kontrola jeszcze lepsza – to motto wszelkich nowych aplikacji do kontroli stanu opon
Nowe sektory opon to ogumienie dla pojazdów elektrycznych. Zupełnie nowym segmentem są opony do osi napędowych naczep
Zawodność aplikacji do kontroli stanu opon skłoniła firmę Webfleet do zaprojektowania terminalu dla kierowców PRO

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony