Ogumienie

ponad rok temu  31.01.2014, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Opony na Agritechnice 2013 (cz. 1)

– quo vadis opono? Aż 450.000 zwiedzających, w tym 112.000 spoza Niemiec odwiedziło odbywającą się co 2 lata wystawę sprzętu rolniczego Agritechnika w Hanowerze.

Targi pokazują, w którą stronę zmierza współczesne rolnictwo. Pokazują także, w którą stronę zmierzają opony rolnicze. Tę najważniejszą na świecie imprezę targową dla rolnictwa (niemal 3000 wystawców) odwiedzili goście ze Szwajcarii (ponad 11.500 zwiedzających), Holandii (10.000), Austrii (8700), Francji (7500), Irlandii (5800), Danii (5200),Wielkiej Brytanii (5000), Belgii (4500), Finlandii (4300) i Włoch (3700).


Idealna do kombajnów
Opony rolnicze muszą być niezawodne, aby unikać przestojów podczas zbiorów, muszą mieć bardzo wysoką nośność i nadawać się do coraz cięższych maszyn, powodując zarazem minimalny wpływ na glebę. Wymagania te spełnia zaprezentowana na targach nowość od Bridgestone – opona Maxi Traction Combine, która nadaje się do kombajnów o pojemności zbiornika na ziarno 12.500 l.
W porównaniu do starszych rozwiązań nośność opony wzrosła dzięki podniesieniu ciśnienia wewnętrznego o 70%. Kolejną cechą jest elastyczność opony, która przez większą część roku nie pracuje, a w sezonie żniw musi dać z siebie wszystko. Specjalna konstrukcja ściany bocznej pozwala na większe ugięcia po obniżeniu ciśnienia, tworząc większe rozmiary i większą powierzchnię styku z gruntem, co skutkuje wolniejszym zużyciem opon oraz zmniejszeniem zagęszczenia gleby. Poprawiono także samooczyszczanie bieżnika.

Dla największych opryskiwaczy
Do samobieżnych opryskiwaczy i kombajnów specjalnych przeznaczona jest opona Firestone Performer Row Crop. Dzięki wzmocnionym elementom stalowym oferuje ona możliwość współpracy z największymi na rynku opryskiwaczami. Jest wąska, więc nie niszczy upraw. Lepiej prowadzi się też maszynę po drogach publicznych, również przy dużych prędkościach.
We wszystkich oponach tej linii zaimplementowano technologię Dual Angle Lug. Większa powierzchnia styku zapewnia ok. 4% lepszą trakcję niż opony standardowe. Dodajmy, że konstrukcja ma bardzo dobre możliwości samooczyszczania, pozbywając się błota przylegającego do opony. Projektując nowe opony, firma Firestone nie zapomniała o wysokim indeksie prędkości. Opony Performer Row Crop zapewniają rolnikom dużą szybkość na każdej nawierzchni, a co za tym idzie – dużą oszczędność paliwa. Wraz z nowymi oponami Firestone wprowadza także „Field Care” – nowe logo na boku opony symbolizujące ochronę środowiska.

Ofensywa Trelleborga
Na konferencji prasowej firmy Trelleborg mówiono o 20-procentowym wzroście zapotrzebowania na opony rolnicze, jaki spodziewany jest w tym roku. W latach ubiegłych było to maksymalnie 11%. Ponad połowa (55%) oferowanych przez Trelleborg opon trafia na pierwszy montaż, a 45% na rynek aftermarketowy. Powodem do dumy zarządu firmy jest uzyskanie aż 600 nowych (na 1000 posiadanych) homologacji producentów sprzętu rolniczego w ciągu ostatnich 4 lat. I pomimo że niektórzy z jej konkurentów stosują podwójne standardy jakościowe – wersje opon „zachodnie” i „chińskie” – Trelleborg stosuje te same standardy produkcyjno-jakościowe i w Europie, i w Państwie Środka. Bardzo ważnym segmentem oferty są oprócz opon gotowe koła z oponami, które firma kieruje na rynki OEM. To właśnie rynki europejskie są najbardziej zainteresowane nowościami przemysłu gumowego. Aby wzrastająca masa i moc ciągników nie niszczyły gruntu, po którym jeżdżą, powstała „błękitna opona”, czyli BlueTire – produkt mający na celu zmniejszenie wpływu bieżnika na glebę. Z drugiej strony, im bardziej agresywny bieżnik, tym mniejsze jest zużycie paliwa – do pogodzenia ze sobą tych dwóch sprzeczności zmierzają obecne wysiłki konstruktorów opon. Nowe produkty Trelleborg obecne na wystawie to m.in. gigantyczne opony IF900/65R46 Trelleborg TM1000 High Power THK. Nowy wzór bieżnika BlueTire maksymalizuje jego szerokość i zapewnia najszerszy ślad na rynku, zapewniając przy tym optymalny rozkład ciśnienia. Już niedługo na rynku pojawią się opony ProgressiveTraction, zaprojektowane w celu poprawy efektywności – większą przyczepność tam, gdzie to konieczne, zapewnia specjalny frez na kostce bieżnika. Opony te, w porównaniu do opon standardowych, wykazały polepszenie trakcji o ponad 10%. Co więcej, dodatkowa siła ciągnąca spowodowała zmniejszenie czasu pracy na odcinku testowym o prawie 5 minut, przy 5-procentowej redukcji zużycia paliwa. Bardzo ważnym aspektem współczesnego rolnictwa jest także jego informatyzacja. W tym celu firma Trelleborg opracowała trzy aplikacje na tablety, które ułatwić mają dobór, zakup, serwis i eksploatację opon rolniczych – Tire Efficiency, Dealer Locator oraz aTtraction. Aktualizacji doczekały się z kolei Load Calculator, Tire Book i Tire iBrochure.
- W Trelleborg wierzymy, że cyfrowe narzędzia są teraz podstawą rolnictwa – powiedział Roberto Angelucci, dyrektor ds. marketingu cyfrowego w Trelleborg Wheel Systems. - Profesjonaliści z branży rolnej są coraz bardziej zainteresowani najnowszymi narzędziami on-line.
Jak zapewnia producent, korzystanie z nowej aplikacji Trelleborg przekłada się na redukcję czasu pracy, porównując alternatywne opony dostępne na rynku. Użytkownik może wybrać wielkość gospodarstwa, zakres prac, wielkość transportu, a także czas pracy i kilka innych parametrów.
Trelleborg Dealer Locator lokalizuje sprzedawcę opon Trelleborg w najbliższej okolicy. Za pomocą Google Maps aplikacja sugeruje najkrótszą drogę do sprzedawcy, podając jednocześnie wszystkie informacje kontaktowe. Aplikacja oferuje również w czasie rzeczywistym profesjonalną prognozę pogody rolniczej, w tym temperatury, wilgotności względnej powietrza, prędkość i kierunek wiatru.
Jeśli chodzi o aTtraction App, aplikacja ta oferuje doradztwo techniczne, wywiady, artykuły i informacje. Aktualizacja aplikacji Calculator, która oblicza obciążenia na oś zgodnie z posiadanym ciągnikiem i rekomenduje optymalne ciśnienie dla wybranej aplikacji, od teraz dostępna jest w 12 językach.

Grzegorz Teperek


W kolejnej relacji przedstawimy atrakcje stoisk takich firm, jak: Michelin, Vredestein i ATG.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony