Prognoza Grupy Goodyear dla polskiego rynku opon w 2005 roku
Rośnie zainteresowanie Polaków zakupem coraz lepszych nowych samochodów z silnikami o większej mocy. W ślad za tym zmieniają się preferencje dotyczące opon; kierowcy kupują coraz więcej opon szerszych i przystosowanych do wysokich prędkości. W 2005 roku polski rynek wymiany wchłonie aż 7,6 mln opon - o 3,1%. więcej niż przed rokiem. Takie są najważniejsze dane zawarte w opracowanej przez Grupę Goodyear prognozie dla rynku opon w Polsce w 2005 roku. Prognoza, oprócz informacji pochodzących z Grupy Goodyear, zawiera dane pochodzące z Głównego Urzędu Statystycznego oraz firmy Samar, która analizuje polski rynek motoryzacyjny. Według prognoz w Polsce przybędzie w tym roku 670 tys. samochodów, z czego 320 tys. stanowić będzie sprzedaż nowych aut. W porównaniu z poprzednim rokiem sprzedaż nowych aut minimalnie wzrośnie. Drastycznie spadnie natomiast import używanych samochodów, których w ubiegłym roku sprowadzono do Polski 828 tys. Łącznie liczba samochodów jeżdżących po polskich drogach (tzw. park samochodowy) wzrośnie o 3,4%, do 12,3 mln sztuk.
W ocenie analityków Grupy Goodyear w ślad za przyrostem liczby samochodów zwiększy się także wielkość rynku wymiany opon. - Szacujemy, że w tym roku zakupionych zostanie 7,6 mln nowych opon w celu wymiany dotychczasowych – mówi Jacek Pryczek, dyrektor sprzedaży Grupy Goodyear w Polsce. – W ubiegłym roku, kiedy na wymianę zakupiono 7,37 mln sztuk opon, rynek wymiany opon wzrośnie więc o 3,1%.
Eksperci z Grupy Goodyear prognozują, że Polacy zwiększą zakupy opon wszystkich rodzajów. Największego przyrostu należy oczekiwać w segmencie opon letnich klasy H, które są przystosowane do jazdy z prędkością do 210 km/godz. Takich opon zakupionych zostanie – według szacunków – aż o 12,1% więcej niż w zeszłym roku. Duży przyrost spodziewany jest także w segmencie opon klasy V (dopuszczalna prędkość 240 km/h) oraz W/Y/Z (najwyższe prędkości).
- Dominujący udział w rynku opon mają wciąż opony klasy S i T, dostosowane do jazdy z prędkością 180 i 190 km/h. Oceniamy, że wymienionych zostanie w tym roku o 1,6% więcej opon tych klas niż w 2004 r. – mówi Jacek Pryczek.
Grupa Goodyear spodziewa się także stabilnego przyrostu liczby sprzedawanych opon zimowych. W 2005 r. w Polsce może być kupione o 2,4% więcej “zimówek” niż w roku ubiegłym. Świadomość zmniejszenia ryzyka wypadku, które dają opony zimowe, jest coraz większa. Bardzo duży wpływ na wyobraźnię kierowców mają m.in. karambole drogowe, uświadamiając, jakie zagrożenie dla siebie i innych powodują kierowcy, którzy nie wymienili opon na zimowe.
Goodyear spodziewa się również przyrostu sprzedaży opon do samochodów dostawczych oraz z napędem na cztery koła 4x4. Rynek ten może wzrosnąć o 0,8%. Największego przyrostu, o 4,1%, spodziewać się można w segmencie opon do samochodów z napędem na 4 koła. Warto zauważyć, że w 2004 r. po raz pierwszy w Polsce liczba sprzedanych opon do aut 4x4 przekroczyła 100 tys. sztuk.
Z danych Samaru wynika, że o ile w 2000 r. aż 46% nowych samochodów posiadało silniki o mocy do 60 KM, o tyle w końcu 2004 r. sprzedaż aut z takimi silnikami stanowiła zaledwie 20,4% ogółu sprzedawanych samochodów. Z drugiej strony wzrasta sprzedaż aut z silnikami o mocy powyżej 110 KM – z 9,2% w 2000 r. do 20,7% na koniec ubiegłego roku. Największy udział w rynku nowych aut posiadają obecnie samochody z silnikami o mocy 61-90 KM – w 2004 r. stanowiły one 39,8% aut wyjeżdżających z salonów, podczas gdy w 2000 r. 28,3%.
W ślad za zmieniającym się rynkiem bardzo poważnym przeobrażeniom ulega także rynek oponiarski. Z analiz przeprowadzonych przez Grupę Goodyear w Polsce wynika, że w ostatnich latach zwiększa się udział w rynku opon o większych rozmiarach oraz opon przystosowanych do większych prędkości. Polscy kierowcy są coraz częściej zainteresowani oponami o szerszych przekrojach, przystosowanymi do jazdy z dużymi prędkościami. - Preferencje naszych konsumentów szybko upodabniają się do gustów kierowców w najlepiej rozwiniętych państwach. Jednakże zmiany na rynku opon znacznie wyprzedzają zmiany stanu naszej infrastruktury drogowej – dodaje Jacek Pryczek.
W 2004 roku w rynku opon montowanych w nowych samochodach największy udział (15,1%) miały opony o rozmiarze 175/65/R/14, montowane w takich samochodach jak Toyota Yaris, Peugeot 206, czy Renault Thalia. Rok wcześniej ich udział w rynku wyniósł 14,5%. Na drugim miejscu znalazły się opony o rozmiarze 155/80/R/13, w które wyposażone są Fiaty Panda. Udział w rynku opon tego rozmiaru dla nowych samochodów wyniósł 12,6 proc. w porównaniu z 13,6 proc. w 2003 r. Na trzecim miejscu znalazły się opony o rozmiarze 195/65/R/15, montowane np. w Skodzie Octavii, Volkswagenie Golfie i Renault Megane (udział tego rozmiaru wzrósł z 11,2 proc. do 11,3 proc.). W porównaniu z 2003 rokiem skok w udziale rynkowym zanotowały opony o rozmiarze 205/55/R/16 (m.in. Toyota Avensis, Ford Mondeo, Renault Laguna, Skoda Octavia) – ich udział wzrósł z 9,3% do 10,7%.
Komentarze (0)