Bez nowoczesnych systemów informatycznych nie obejdzie się dziś żadna stacja kontroli pojazdów. Wśród wiodących rozwiązań prym wiodą systemy projektowane pod kątem wymogów zapowiadanych przy okazji prac nad Centralną Ewidencją Pojazdów i Kierowców (CEPiK).
- Twórcy oprogramowania dopracowują swoje systemy także dzięki użytkownikom, którym oddają specjalną zakładkę, gdzie można zaproponować ulepszenia – zwraca uwagę Marcin Tkacz, właściciel SKP i warsztatu Mechanika Precyzyjna z Katowic. - Stąd też cieszące się popularnością fora dyskusyjne; największe w Polsce miejsce wymiany doświadczeń nt. badań technicznych i rejestracji pojazdów udostępniła firma NORCOM. Przykładowo, w oprogramowaniu Stacja firmy NORCOM można na bieżąco monitorować zmiany w aktach prawnych, co nie jest bez znaczenia dla działalności firmy w dobie tak częstych zmian przepisów. Wszystkie badania SKP zapisywane są w czasie rzeczywistym, więc bardzo ważnym udogodnieniem jest też łatwy i szybki kontakt z programistami, z którymi można rozwiać wątpliwości. Udogodnień jest więcej. Bez dobrego oprogramowania trudno dziś wyobrazić sobie obsługę tachografów cyfrowych.
Oczywiście, także w serwisach samochodowych oprogramowanie do obsługi firmy powinno być równie ważne jak urządzenia diagnostyczne czy inne wyposażenie warsztatowe. Aby poprawić konkurencyjność serwisu, taki system warto wykorzystać nie tylko do wystawiania zleceń i faktur, ale także do kontaktów z klientami, wyszukiwania i zamawiania części zamiennych, wyceny napraw oraz podczas organizowania akcji promocyjnych. Przykładowo, w programie Integra Car 7 funkcje CRM przypominają pracownikom serwisu o okresowych naprawach oraz o wymianie części eksploatacyjnych, np. filtrów, płynu hamulcowego, oleju, świec, pasków itp. Przypomnienia są wyświetlane w programie przy otwieraniu zleceń oraz na liście CRM, która umożliwia grupowe wysyłanie wiadomości i filtrowanie ich, tak by trafiły tylko do ściśle interesującego nas grona klientów. Za pomocą SMS-ów można również informować klientów o różnych akcjach, np. przegląd zimowy, wymiana opon, przegląd klimatyzacji, zakup nowego sprzętu. SMS-y można także wysyłać z przypomnieniem o umówionym terminie lub zakończeniu naprawy.
- Dzięki ww. funkcji większość serwisów zwiększa swoje przychody. Przykładowo, nasza firma podczas jednej z takich akcji promocyjnej uzyskała przychód 15 tys. zł – informuje nas Wojciech Raszke, Auto-Master z Gdyni. Z funkcji CRM korzysta również Zdzisław Ochocki, prowadzący firmę Bosch-Service Omnibus, który twierdzi, że przypomnienia SMS dot. okresowych przeglądów znacznie zwiększają dochody jego serwisu.
W oprogramowaniu firmy Integra stosowanych jest wiele nowych technologii, m.in. elektroniczny odczyt danych z dowodów rejestracyjnych, który pozwala szybciej i poprawniej wprowadzać dane. Kolejnym przykładem jest integracja z katalogami części umożliwiająca szybsze wyszukiwanie i zamawianie części na podstawie informacji o dostępności towaru, jego cenie i zamiennikach, pomijając zapisywanie cen i nr. katalogowych na stosach papierowych kartek. Taka integracja umożliwia również import elektronicznych faktur od dostawców, co znacznie skraca czas dostaw. Do ww. innowacji można również zaliczyć wymianę danych z systemami serwisowymi, które zawierają dane regulacyjno-naprawcze, schematy elektryczne i inne dane.
Konkurencyjność serwisu zależy również od profesjonalnej wyceny napraw. Z badań wynika, że ponad 63% firm może popełniać błędy przy takich wycenach, co powoduje konkretne straty dla takiego serwisu. Aby temu zapobiec, potrzebny jest katalog do wyceny napraw z danymi producentów pojazdów. Katalog Integra z ponad 10 mln czasów napraw zawiera właśnie takie dane pochodzące z systemu AuDaConAIS. Ze względu na dynamiczny rozwój techniki motoryzacyjnej i specyfikę wyposażenia różnych pojazdów, ww. dane są niezbędne do poprawnej kalkulacji prac warsztatowych. Przy braku takich danych łatwo o pomyłkę nawet przy naprawach popularnych samochodów. Przykładowo, wymiana rozrządu w Fiacie Brava może trwać w jednym silniku niecałe 3 godz., a przy innym już ponad 15 godzin. Kolejnym przykładem jest wymiana sprzęgła w Renault Megane, która różni się dla silnika 1.5dCi i 2.0dCi aż o 7 godzin!
Według niezależnego raportu dot. komputeryzacji warsztatów i sklepów motoryzacyjnych, największy udział na rynku (ok. 25%) należy do firmy Integra, która stawia na poprawę konkurencyjności serwisu, innowację, szybkość obsługi oraz integrację z innym systemami dla branży motoryzacyjnej. Wybierając program do kompleksowej obsługi serwisu warto wybrać rozwiązanie, które jest stale rozwijane i dostosowywane do oczekiwań klientów.
Oferowane przez firmę Integra systemy zdobyły wiele prestiżowych nagród za innowacyjność (m.in. dwa Złote Medale na TTM 2011, a system do kalkulacji napraw firmy AuDaCon otrzymał nagrodę Innowacja Equip Auto Paris 2011). Wybierając z kolei oprogramowanie do kompleksowej obsługi serwisu i SKP warto wybrać rozwiązanie, które jest stale rozwijane i dostosowywane do oczekiwań klientów, a także zintegrowane z innym programami z branży motoryzacyjnej.
- Czym musi się charakteryzować dobre oprogramowanie? Bardzo ważny jest dobry kontakt z twórcą takiego programu – najlepiej kontakt zdalny, typu on-line. Pożądany program musi być szybki, niezawodny, relatywnie tani i jak najbardziej intuicyjny w obsłudze – wymienia oczekiwania diagnostów Norbert Jezierski, NORCOM Systemy Informatyczne.
Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i arch. firmy Integra Software
Komentarze (0)