Diagnostyka

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Oprogramowanie komputerowe

w nowoczesnym warsztacie

Na rynku usług motoryzacyjnych coraz bardziej wyraźna staje się tendencja do kompleksowej obsługi klienta. Warsztaty samochodowe poszerzają zakres swoich usług tak, aby w jednym miejscu było możliwe dokonanie wszelkich napraw i przeglądów. Dla mechaników i diagnostów oznacza to konieczność ciągłego poszerzania wiedzy i kwalifikacji.

Oprócz dostępu do części zamiennych, warsztaty potrzebują odpowiedniego sprzętu kontrolnego i specjalistycznych programów, za pomocą których możliwe jest zdiagnozowanie nowoczesnej elektroniki w podzespołach pojazdu. Coraz większe znaczenie będzie miało także ciągłe podnoszenie kwalifikacji pracowników warsztatu poprzez udział w szkoleniach. W trudnych przypadkach warsztaty oczekują fachowej pomocy z zewnątrz, ze strony producenta części zamiennych czy samochodu, poprzez wsparcie przez techniczną infolinię. Niebagatelną sprawą jest szybki dostęp do części samochodowych, szczególnie do produktów serwisowych.
Odpowiedzią na takie wymagania “warsztatowców” jest koncepcja “Bosch-Diagnostics”. Jest to kompleksowa oferta, obejmująca części i podzespoły samochodowe, oprogramowanie komputerowe, urządzenia do diagnozy i naprawy pojazdów, szkolenia dla pracowników warsztatów oraz infolinię techniczną.

Jednym z elementów koncepcji diagnostics jest oprogramowanie ESI[tronic], bazujące na wiedzy gromadzonej od 1948 roku, kiedy powstawały pierwsze, drukowane instrukcje napraw. Najważniejszym składnikiem programu ESI[tronic] jest największy na świecie zbiór instrukcji wyszukiwania błędów w pojazdach, obejmujący wszystkich producentów. Identyfikacja szukanego pojazdu jest możliwa poprzez wpisanie numeru kodu znajdującego w dowodzie rejestracyjnym, albo poprzez “ręczny” wybór typu i marki pojazdu, typu silnika oraz roku produkcji. Prowadzi to do szybkiego dostępu do potrzebnych danych, a co najważniejsze, jednorazowa identyfikacja daje możliwość dostępu do różnorodnych informacji zawartych w całej palecie oprogramowania ESI.
Na płytach DVD znajdują się wskazówki dotyczące diagnostyki i wyszukiwania błędów, katalogi części zamiennych, instrukcje napraw, schematy połączeń, wartości kontrolne i robocze, informacje z zakresu mechaniki oraz programy do wykonywania kalkulacji przeglądów i napraw związanych z wymianą uszkodzonych części. Podstawą całego systemu jest płyta A, która zawiera informacje dotyczące części i akcesoriów samochodowych Boscha oraz zapewnia dostęp do danych o blisko 18 tys. samochodów osobowych, 12 tys. samochodów użytkowych, 5 tys. motocykli, 8 tys. ciągników, traktorów i pojazdów specjalnych.
Płyta C jest najważniejszą płytą dla warsztatów samochodowych, ponieważ zawiera najobszerniejszą w Europie kombinację instrukcji wyszukiwania usterek oraz diagnozowania sterowników w pojazdach z danymi do samodiagnozy, wskazówkami poszukiwania błędów i procedurami naprawczymi. Na płycie tej znajdują się dwa programy: “Diagnoza Sterowników“ oraz “Elektroniczny System Informacyjny SIS“. Uniwersalne programy, zawierające dane dla większości marek pojazdów, zapewniają odczyt i kasowanie błędów, wykonanie testów elementów wykonawczych, diagnozę EOBD, kasowanie poduszek powietrznych i inspekcji olejowych. Znajdują się tutaj opisy systemów Boscha i systemów pozostałych producentów, opis gniazd diagnostycznych oraz technologia napraw samochodów benzynowych, diesli, układów ABS, ASR, ESP, poduszek powietrznych. Pracownik warsztatu ma szybki dostęp do wymaganych przez producenta wartości, przejrzyście pokazaną zabudowę komponentów czy też opisy sposobów podłączenia się do gniazd diagnostycznych. Katalogi części zamiennych do komponentów układów silnikowych Diesla oraz części systemów elektrycznych zapisane są na płytach D, E oraz F i ZD (Zexel). Płyta K zawiera instrukcje napraw do komponentów układów silnikowych Diesla i komponentów elektrycznych, zaś płyta M dane dotyczące przeglądów oraz informacje serwisowe z zakresu mechaniki wraz z planami obsługi pojazdów, dane dotyczące geometrii zawieszenia, specyfikację opon, wskazówki do montażu i demontażu pasków zębatych. Na płycie P znajdują się przejrzyste schematy ideowe elektryki i elektroniki układów bezpieczeństwa i komfortu jazdy dla popularnych samochodów europejskich, japońskich i amerykańskich. Płyta zawiera dane do ponad 60 marek pojazdów, 550 typoszeregów, 6,5 tys. pojazdów, ponad 200 tys. schematów ideowych. Oprogramowanie ESI[tronic] jest stale dopasowywane do najnowszych wersji systemu operacyjnego Windows. Dostęp do danych o pojazdach jest szybki i prosty. Ukazujące się cztery razy w roku uaktualnienia danych pozwalają warsztatom być stale na bieżąco.

opr. MM
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony