Klimatyzacja

ponad rok temu  15.04.2019, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Opróżnianie sprężarki klimatyzacji z oleju

Przykładowy układ klimatyzacji – rozmieszczenie elementów w aucie

Istnieje kilka metod opróżniania sprężarek klimatyzacji z oleju. Poniżej podajemy te sugerowane, w zależności od konstrukcji sprężarki.

Sprężarka z korkiem olejowym

  • Umieścić naczynie z podziałką poniżej korka olejowego, a następnie usunąć korek.
  • Odczekać do momentu spłynięcia oleju ze sprężarki.
  • Okręcić wałem sprężarki zgodnie z ruchem wskazówek zegara w celu dokładniejszego opróżnienia sprężarki z oleju.
  • Jeżeli olej już nie wypływa, okręcić dodatkowo ok. 10 razy wałem sprężarki, aby upewnić się, że więcej oleju już nie wypłynie.

Sprężarka bez korka olejowego

  • Zdjąć pokrywy zabezpieczające króćce dolotowe i wylotowe ze sprężarki.
  • Umieścić naczynie z podziałką poniżej króćców.
  • Przechylić odpowiednio sprężarkę, wylać olej przez wlot lub wylot sprężarki.
  • Okręcić wałem sprężarki zgodnie z ruchem wskazówek zegara w celu dokładniejszego opróżnienia z oleju.
  • Jeżeli olej już nie wypływa, okręcić dodatkowo ok. 10 razy wałem sprężarki, aby upewnić się, że więcej oleju już nie wypłynie.

Uwaga – całkowite opróżnienie oleju ze sprężarki przez króćce nie jest możliwe. Nawet 10-20% – ze względu na jego lepkość, a także w zależności od konstrukcji sprężarki – może pozostać osadzone na wewnętrznych ściankach.

Wlewanie oleju do sprężarki nieposiadającej korka spustowego

  • Należy zwrócić uwagę na właściwy typ i lepkość oleju (parametry oleju wg katalogu Nissens dla danej sprężarki – Nissens stosuje tylko najwyższej jakości oleje typu PAG).
  • Sprężarki Nissens są fabrycznie zalewane olejem typu PAG – jeżeli wg danych producenta auta w układzie A/C ma być taka sama ilość oleju, jaką zalana jest fabrycznie sprężarka Nissens, nie należy go dolewać.
  • Olej należy wlewać króćcem dolotowym sprężarki (ssanie), ponieważ na ogół ma większą średnicę niż króciec wylotowy (tłoczenie).
  • Jeżeli króćce są tej samej średnicy, powinny być oznaczone jako S (ang. suction – ssanie) lub D (and. discharge – wypływ, tłoczenie); oznaczenie S i D może być umieszczone na zaślepkach króćców lub na korpusie sprężarki pod króćcami.

GALERIA ZDJĘĆ

Przekrój przez sprężarkę podczas suwu tłoczenia
Przekrój przez sprężarkę podczas suwu ssania
Przekroje sprężarki Nissens. Widać skomplikowane struktury wewnętrzne sprężarki, na których osadza się olej – przez co nie jest możliwe całkowite opróżnienie jej z oleju
Przekroje sprężarki Nissens. Widać skomplikowane struktury wewnętrzne sprężarki, na których osadza się olej – przez co nie jest możliwe całkowite opróżnienie jej z oleju
Schemat typowego układu klimatyzacji z osuszaczem i zaworem rozprężnym
Porty ssania „S” (ang. suction) oraz tłoczenia „D” (ang. discharge) oznaczone na odlewie tylnego korpusu sprężarki klimatyzacji

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony