Wyposażenie warsztatu

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Organizacja warsztatu

obsługi ogumienia (4)

Usługi dodatkowe świadczone przy prowadzeniu serwisu ogumienia.

W niedalekiej przeszłości placówka nosząca obecnie miano “serwisu ogumienia” była nazywana “zakładem wulkanizacyjnym”.
Rzeczywiście, w warsztatach tego typu wykonywane były głównie naprawy wulkanizacyjne ogumienia (wówczas jeszcze w zdecydowanej większości dętkowego). W dzisiejszej rzeczywistości serwis ogumienia jest firmą świadczącą usługi zarówno o profilu technicznym, jak i w coraz większym zakresie handlowym.

Współczesny, dobrze prosperujący serwis ogumienia z ugruntowaną pozycją na rynku jest przede wszystkim lokalnym przedstawicielem wielu znanych krajowych i zagranicznych producentów i dystrybutorów opon, obręczy i pozostałego asortymentu produktów związanych bezpośrednio z ogumieniem samochodowym. Pomimo faktu, iż nowe opony sprzedawane są również w tzw. sklepach motoryzacyjnych i dużych marketach wielobranżowych, to właśnie obecne serwisy ogumienia są głównym źródłem dystrybucji ogumienia samochodowego. W rzeczywistości wygląda to tak, że przeważnie cena opon w marketach jest zbliżona do ceny opony zakupionej w serwisie ogumienia, z tą jednak różnicą, że w serwisie w cenie opony zawarty jest również demontaż starego ogumienia, montaż nowego oraz wyważenie kół. Dlatego opony kupione poza serwisem ogumienia i tak muszą być do niego dostarczone. W przypadku amatorskiej próby montażu opon na obręczach ze stopów lekkich we własnym zakresie bez użycia profesjonalnego sprzętu można z całą pewnością liczyć się z uszkodzeniem obręczy, a montaż opon niskoprofilowych poza serwisem ogumienia jest po prostu niemożliwy. Ponadto w serwisie ogumienia klient może liczyć na fachową pomoc i doradztwo przy wyborze konkretnego modelu opony, czego nie ma w marketach. Dodatkowym argumentem przemawiającym za zakupem opon w serwisie ogumienia jest zdecydowanie większy ich wybór niż w przypadku marketów czy sklepów motoryzacyjnych. W serwisie ogumienia każdy rozmiar i rodzaj opony (typ rzeźby bieżnika) reprezentowany jest przez co najmniej kilku różnych producentów.
Z tego powodu, współczesny serwis ogumienia charakteryzuje się bardzo rozbudowaną ekspozycją różnych marek i modeli opon oraz obręczy, a jednym z podstawowych narzędzi pracy poza sprzętem służącym do montażu, demontażu i wyważania opon jest system internetowych połączeń z magazynami dystrybutorów opon i obręczy. Często zdarza się również, że serwisy ogumienia posiadają w swojej ofercie również opony używane. Ze względu na stale rosnący poziom kultury technicznej uczestników ruchu drogowego używane opony oferowane w serwisach ogumienia nadają się do dalszej eksploatacji. Rosnąca wśród kierowców świadomość wpływu jakości opon na bezpieczeństwo poruszania się pojazdem powoduje, że coraz większa ich rzesza w trosce o własne bezpieczeństwo dokonuje wymiany opon na nowe na długo przed osiągnięciem stanu zużycia dopuszczalnego przez przyjęte normy techniczne. Spora ilość używanych opon pochodzących ze złomowanych samochodów trafia ponownie do użytku właśnie poprzez serwisy ogumienia.
Nierzadko również podczas coraz powszechniejszych wśród kierowców wymian sezonowych ogumienia klient decyduje się na zakup nowych opon, pozostawiając nadające się jeszcze do dalszej eksploatacji opony używane.

Serwisy ogumienia mają ułatwione zadanie przy wprowadzaniu do powtórnego użytku używanego ogumienia, ponieważ mają bezpośredni kontakt z klientami o bardzo zróżnicowanych wymaganiach, zatrudniają specjalistów zdolnych określić jakość i cenę używanej opony oraz są w stanie łączyć poszczególne używane opony w pary i komplety spełniające wymagania techniczne i oczekiwania klientów. Coraz częściej serwisy ogumienia rozszerzają swoją działalność, wprowadzając nowe usługi najczęściej związane bezpośrednio właśnie z obsługą ogumienia, a wynikające z nowych trendów powstających w ogólnoświatowej motoryzacji. Do takich usług zaliczyć można obsługę kół napełnianych azotem. Azot ze względu na większą gęstość jest gazem, który nie zmienia swojej objętości przy zmianach temperatury otoczenia w zakresie warunków eksploatacyjnych pojazdów samochodowych zarówno temperatur dodatnich, jak i ujemnych. Poza tym w znacznie mniejszym stopniu jak powietrze przenika on przez strukturę gumy do atmosfery. Wpływa to pozytywnie na stabilność ciśnienia w oponie w trakcie dłuższego okresu eksploatacji. Bardzo ważną właściwością jest fakt braku występowania wilgoci przy napełnianiu kół azotem. Chroni to felgi stalowe i opasanie wewnętrzne opony (w razie ewentualnych drobnych uszkodzeń wewnętrznych) przed korozją.
Ponieważ zalety zastosowania azotu w oponach kół samochodowych są niezaprzeczalne, dlatego coraz większa liczbę właścicieli pojazdów decyduje się na jazdę pojazdem, w którym opony kół są wypełnione azotem. W efekcie tego, w bardzo szybkim tempie rośnie popyt na tego rodzaju usługę. Obecnie stosowane są w praktyce dwie metody dostarczania azotu do kół samochodów:
- pompowanie z butli zawierającej sprężony azot,
- pompowanie z wykorzystaniem wytwornicy azotu.
Napełnianie kół z butli wymaga znacznie mniejszych nakładów finansowych przy rozpoczęciu wprowadzania tej usługi. W butle ze sprężonym azotem można bez problemu zaopatrzyć się w firmach zajmujących się dystrybucją gazów technicznych. Poza butlą niezbędny jest jeszcze reduktor z wężem elastycznym zakończonym pistoletem.
Dużo lepszym rozwiązaniem jest stosowanie do prowadzenia tego typu usługi specjalnych urządzeń, jakimi są wytwornice azotu. Choć zakup tego typu urządzenia jest znacznie większym wydatkiem niż stworzenie stanowiska z wykorzystaniem butli, to już po okresie niespełna półtora roku koszty obu inwestycji się zrównają i w przypadku wytwornicy będą już tylko spadać.
Do urządzenia doprowadzane jest sprężone powietrze z instalacji warsztatowej lub niezależnej sprężarki. Powietrze po zassaniu przez urządzenie jest oczyszczane, odwadniane i kierowane do specjalnej komory, w której następuje oddzielenie tlenu od azotu, dzięki zastosowaniu specjalnej membrany przepuszczającej tylko cząsteczki tlenu, jako mniejsze od azotu. Tlen wydalany jest na zewnątrz urządzenia, natomiast azot po przejściu przez specjalne filtry do zbiornika. Azot gromadzony jest w zbiorniku o pojemności 0,12 m3 pod takim samym ciśnieniem jak doprowadzane do urządzenia powietrze.
Bardzo istotnym elementem całego procesu napełniania kół azotem jest uprzednie wyssanie powietrza z opony w celu uzyskania w oponie mieszaniny o jak najwyższej zawartości azotu, wynoszącej nawet ponad 95 proc. Dlatego też urządzenie wyposażone jest w pompę próżniową i odpowiedni pistolet. Stosowanie wytwornicy do napełniania kół azotem jest znacznie lepszym rozwiązaniem niż użycie butli. Poza mniejszymi kosztami wykonywania tej usługi stosowanie wytwornicy ma również przewagę polegającą na możliwości wyssania powietrza z opony przed procesem napełniania azotem. Bez tej czynności, przy użyciu samej butli do napełniania uzyskuje się w oponie mieszaninę azotu z powietrzem o zawartości azotu około 85 proc., a jak wiadomo - zalety wynikające z napełnienia kół azotem są tym większe, im większa jest zawartość azotu w oponie.

mgr Andrzej Kowalewski
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony