Części i regeneracja

ponad rok temu  19.11.2015, ~ Administrator - ,   Czas czytania 8 minut

Oszczędnościowa wymiana i ogromne walory techniczno-dydaktyczne – zestawy naprawcze

Można zaryzykować tezę, że tzw. kity są dziś bardziej popularne w krajach, w których stawka rbg jest wysoka. Popularność zestawów będzie jednak rosła, a szczególnie dynamicznie w krajach, które dziś stanowią rezerwuar tańszej siły roboczej. Zestaw naprawczy to kompletna propozycja, ciekawsza o tyle, że doposażona we wszystkie akcesoria, a nierzadko także w dedykowane narzędzia.

Francja, Niemcy, Wielka Brytania – to najważniejsze rynki zbytu dla zestawów naprawczych. Tylko we Francji w minionym roku na rynek automotive trafiło aż 1,57 mln kitów. Gdyby zapytać, jakie są ich walory, na pierwszym miejscu usłyszelibyśmy – oszczędność czasu. Coraz więcej producentów uzupełnia swoją ofertę produktową o takie zestawy naprawcze, dopasowane do różnorodnych potrzeb rynku niezależnego. Przeważają części do układu sterowania oraz zawieszenia, łożyska kół, części do silnika (np. zestaw paska rozrządu), pompy wody oraz specjalne narzędzia do montażu.
- Uniewrażliwienie na ryzyko błędów to niepodważalna zaleta zestawów typu kit. To także pomysł na rozliczanie szkód przez TU, które dotąd nie zawsze chciały partycypować w kosztach użycia galanterii i mniej istotnych dla odbudowy pojazdu drobiazgów, jak np. zaślepki, opaski zaciskowe – mówi Yoann Lootens, Automotive Aftermarket – Sales Manager Poland firmy Hutchinson. - We Francji i w Niemczech panuje zasada, że użycie zestawu naprawczego stanowi o powodzeniu napraw i stanowi główny filar uznaniowości gwarancji napraw przeprowadzonych na rynku wtórnym przez koncerny samochodowe. W tej chwili nasza firma już w ponad 98% pokrywa zapotrzebowanie europejskiego parku samochodowego. Nasz master-kit to świetny przykład ekonomicznego argumentu na rzecz zestawów, bo zestawy „mistrzowskich zestawów” zawierają wszystkie niezbędne akcesoria, a taki komplet jest o ok. 30% tańszy od zakupu niezbędnych elementów osobno.
Nie bez znaczenia jest ewolucja w dziedzinie projektowania... opakowań. Dla nikogo nie stanowi tajemnicy, że ryzyko zgniecenia pudełek z zestawami typu kit jest niemałe. Nowy pasek rozrządu marki Hutchinson to nie tylko zmiany szaty graficznej opakowania. Ustandaryzowano wymiary pudełek, by uprościć zadanie detalistom i hurtownikom. Profesjonalnie zaprojektowane i w 100 procentach degradowalne opakowanie skrywa dedykowane i dopracowane wytłoczenia, które chronią detale przed ryzykiem uszkodzenia.


Know-how
Standardem staje się dołączanie do zestawu szczegółowych instrukcji montażu i generalnie know-how jest coraz bardziej kompleksowe. Obok instrukcji w tradycyjnej formie producenci sugerują pobieranie ich z zasobów internetowych. Wystarczy zwykle wpisać specjalny kod z opakowania zakupionego produktu. Póki co dominują instrukcje on-line w języku niemieckim, acz w dobrym tonie jest tłumaczenie ich na języki rodzime fachowców branży warsztatowej.
Aż do 70% zaoszczędzonych kosztów z rozszerzonymi zestawami MEYLE-Kits do oszczędzających czas napraw wału Kardana – tak brzmi slogan najnowszej propozycji firmy Wulf Gaertner Autoparts AG, która nie tylko konstruuje, produkuje i rozprowadza wysokiej jakości sprawdzone części zamienne do samochodów. Te na potrzeby rynku aftermarket są optymalizowane konstrukcyjnie w porównaniu do części montowanych seryjnie. Przykładowo, na potrzeby naprawy osi tylnej w modelu Nissan X-Trail (T30 – dla modeli produkowanych w latach 2001-2007) skład chemiczny elementów gumowych został ulepszony w porównaniu z seryjnym rozwiązaniem, dzięki czemu gwarancja na nasze wszystkie zestawy wynosi 4 lata. Przeprojektowano też samą tuleję gumowo- -metalową ramy pomocniczej osi tylnej.
Jak można wymienić łożysko wału pośredniego tak, aby nie trzeba było wymieniać całego wału Kardana w Porsche Cayenne i VW Touareg? To wyjaśniają teraz „Mechanicy MEYLE” w nowym video na kanale YouTube „MEYLE TV”. Kompletny zestaw zawiera nie tylko wszystkie konieczne do wymiany łożyska wału pośredniego komponenty – dołączone są także wszystkie części do wymiany tarczy przegubu.
- Przy uszkodzonym łożysku wału pośredniego dla kierowców Porsche Cayenne lub VW Touareg dotychczas nie było wyboru. Wymieniać trzeba było kompletny wał Kardana – przybliża walory propozycji Annika Fuchs, Wulf Gaertner Autoparts AG.
Producent z Hamburga w ubiegłym roku położył kres tym kosztownym naprawom i zaprezentował zestawy łożyska wału pośredniego, które można wymieniać pojedynczo. Warsztat w tym celu otrzymuje w zestawie wszystkie niezbędne do tego części (łożysko, pierścień zaciskowy, mankiet i smar), tak więc nie trzeba ponownie montować żadnych starych części, jak przykładowo mankiety. Obecnie przedstawiane poszerzenie zestawu zawiera także tarczę przegubu ze wszystkimi koniecznymi do wymiany śrubami. Nowy zestaw łożyska wału pośredniego pozwala warsztatowi na zaoszczędzenie w ten sposób nawet do 70% kosztów, jakie powstają przy wymianie całego wału Kardana.

Uproszczenie wyboru i wstępnie zmontowane kity
Są też zestawy, które upraszczają wybór. Jedna wersja Meyle HD wahacza poprzecznego do BMW zastępuje trzy różne wersje oryginału? Tak. Dzięki bezstopniowo regulowanemu przegubowi prowadnicy koła wahacz poprzeczny Meyle HD zastępuje trzy różne wersje części oryginalnej. Film wyjaśnia, jak wahacz poprzeczny Meyle HD daje się zamontować w pozycji 0 i potem musi być jedynie przestawiony, po wcześniejszym pomiarze osi, w pozycję dodatnią lub ujemną. Pozwala to na zaoszczędzenie czasu nie tylko przy montażu, ale także przy zamawianiu zestawu naprawczego, ponieważ dla różnych zastosowań dostępna jest zawsze pasująca część. Po to, aby wahacz poprzeczny Meyle HD mógł wykazać dłuższą żywotność w porównaniu z częścią oryginalną, producent z Hamburga zdecydował się ulepszyć walory techniczne wahacza. Przykładowo, przegub nośny wahacza poprzecznego dysponuje wysokiej jakości powłoką antykorozyjną i gniazdem kuli z odpornego na ścieranie tworzywa sztucznego.
Także Federal-Mogul Motorparts powiększa asortyment produktów hamulcowych. Zmiany obejmują wprowadzenie 117 zestawów Evo-Kit z wstępnie zmontowanymi szczękami hamulcowymi. Jurid Evo-Kit opracowany został z myślą o skróceniu czasu naprawy szczęk hamulcowych. Zestaw zawiera wszystko, co jest potrzebne podczas montażu, w tym nastawiacz hamulca zgodny z wymogami OE oraz inne akcesoria niezbędne w pracy. W montażu dodatkowo pomaga szczegółowa instrukcja, krok po kroku opisująca każdą czynność.
- Od 100 lat marka Jurid jest obecna na rynku produktów hamulcowych. Przez ten czas zyskała miano eksperta w dziedzinie hamowania, oferującego wysokiej jakości produkty. Potwierdzeniem niemieckiej jakości i doświadczenia jest wybór produktów Jurid przez najbardziej znane na świecie marki samochodowe. Na przykład klocki hamulcowe Jurid są fabrycznie montowane w nowym Volkswagenie Passacie, samochodzie roku 2015 – podkreśla Marcin Sochaczewski, dyrektor ds. marketingu na region Europy Centralnej i Północnej z Federal-Mogul Motorparts Poland.

Ulepszanie produktu
Uniewrażliwienie mechaników na popełnienie ewentualnych błędów montażowych to coraz częstsza praktyka producentów części eksploatacyjnych. Nie inaczej jawi się najnowsza ewolucja w programie hamulców Borg & Beck.
- Mowa o wprowadzeniu wysokiej jakości powłoki „BECKTEC” jako standardu dla większości naszej oferty. Ważne jest, że będzie to proces przeprowadzany etapami – podkreśla Rafał Woźny, Sales Manager Borg & Beck. - Poza swoim wspaniałym wyglądem powłoki „BECKTEC” zapewniają kilka istotnych zalet, przewyższając w ten sposób standardowe, niepowlekane tarcze hamulcowe, wśród których są polepszone właściwości hamujące. Co ważne z perspektywy instalacji, nie wymagają czyszczenia ani uprzedniego odtłuszczania przed montażem. Wdrażając najnowszą innowacyjną technologię, „BECKTEC” wykorzystuje cząstki cynku i aluminium, aby w ten sposób zwiększyć ochronę przed korozją całej tarczy hamulcowej, włączając powierzchnię hamowania oraz wewnętrzną strukturę subkrystaliczną. Oprócz swoich rewelacyjnych właściwości antykorozyjnych powłoka poprawia również wydajność cech związanych z wymianą cieplną w trakcie cyklu hamowania.
W momencie zamontowania tarczy „BECKTEC” od pierwszego zastosowania gwarantowana jest optymalna wydajność hamowania i chociaż powierzchnia hamowania zostanie „wypolerowana”, nie będzie to miało szkodliwego wpływu na cykl życia klocków hamulcowych. Z perspektywy warsztatu nowe tarcze zapewniają bezproblemowe montowanie, ponieważ mechanicy nie muszą już sprawdzać tarczy pod względem obecności cząsteczek rdzy lub korozji na całej powierzchni ani też usuwać pozostałości po oleju, który wcześniej był używany w celu utrzymania tarcz niepowlekanych w trakcie ich pakowania/przechowywania w dobrym stanie. Co ciekawe, w przeciwieństwie do innych „lakierowanych” tarcz te powstają z wykorzystaniem technologii „wodnej” – ich powłoka nie wykorzystuje elementu rozpuszczającego się w trakcie procesu produkcji i dlatego jest bardziej przyjazna dla środowiska w trakcie całego procesu produkcyjnego niż produkty oparte na rozpuszczalniku.
Na koniec wspomnijmy, że podobne zestawy są domeną producentów wiązek elektrycznych. Produkcją modułów wykorzystywanych przy podłączeniu haka zajmuje się wiele firm – od wielkich dostawców haków, którzy, chcąc sprzedawać swoje wyroby, musieli również zająć się wytwarzaniem wiązek z modułami, po niewielkie firmy z branży elektronicznej.
- Pierwszy istotny podział to urządzenia dedykowane (Pin2Pin), które wpina się bezpośrednio w przygotowane przez producenta miejsca. Urządzenia tego typu popularne są na Zachodzie, montaż jest stosunkowo szybki, ale i cena jest odpowiednio wysoka (urządzenia są 2-3 razy droższe od uniwersalnych) – przybliża panujące tendencje na rynku automotive Albert Marczak, Executive Director firmy Pro Tec, która proponuje najnowsze zestawy o nazwie UniKIT. - Drugą grupą są coraz bardziej popularne (głównie ze względów ekonomicznych) urządzenia uniwersalne. Wiązki nie są zakończone dedykowanymi złączkami, co pozwala na zastosowanie jednego zestawu do wielu aut. Już z tego powodu zestawy są kilkakrotnie tańsze, jak również łatwiejsze w magazynowaniu (jedno urządzenie można zastosować w ponad 95% współczesnych aut).
Tłumaczy to, dlaczego w salonie ASO oryginalny (dedykowany) zestaw wraz z hakiem holowniczym kosztuje kilkakrotnie więcej niż podobny zestaw wytworzony i oferowany przez graczy na rynku wtórnym.

Rafał Dobrowolski
Fot. R. Dobrowolski i materiały firm: Hutchinson, Wulf Gaertner Autoparts, Federal-Mogul, Borg & Beck, Pro Tec

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony