Jak często lakiernicy stali przed dylematem prawidłowego doboru koloru o różnych rodzajach zredukowanego połysku do komory silnika lub bagażnika w samochodach japońskich i w samochodach niektórych niemieckich marek? Stosowano dotychczas różne metody, np. lakier z dodatkiem środka matującego – proces wymagający kilku prób natryskowych dla uzyskania prawidłowej tonacji koloru lub lakier bazowy z 10% dodatkiem utwardzacza – metoda prosta i szybka w zastosowaniu, lecz uzyskiwana w ten sposób powłoka pozbawiona była dobrej odporności na działanie substancji zawartych w płynach hamulcowych, płynach do chłodnic oraz w olejach silnikowych. Z punktu widzenia lakiernika przydałby się taki produkt, który spełniałby wszelkie wymagania pod względem szybkości doboru koloru do odcienia występującego w komorach silnika i bagażnika, był łatwy w użyciu, charakteryzował się szybkim przesychaniem powłoki, przy zapewnieniu odpowiedniego wypełnienia oraz mógłby być stosowany metodą mokro na mokro.Dodatkowo powinien spełniać rolę grunt-tonu dla lakierów o niższej sile krycia.
Firma SPIES HECKER wprowadziła na rynek taki produkt, który spełnia wszystkie wyżej wymienione wymagania. Zna-lazł on zastosowanie w wielu lakierniach, gdzie przyniósł doskonałe rezultaty, jeśli chodzi o skrócenie czasu przygotowania i jakość lakierowanych powłok.
WłaściwościPermasolid®SpectroFlex 5400
SpectroFlex 5400 jest wysokiej jakości systemem dwuskładnikowych wypełniaczy klasy High Solid, który znajduje zastosowanie w różnych obszarach pracy lakierniczej jako:
• kolor przestrzeni wewnętrznych komory silnika oraz bagażnika,
• wypełniacz mokro na mokro,
• wypełniacz do szlifowania,
• jako grunt-ton pod lakiery o słabszej sile krycia.
System składa się z sześciu podstawowych kolorów wypełniaczy (biały, czarny, żółty, czerwony, niebieski, zielony).
Dzięki powyższemu systemowi można uzyskać różne odcienie kolorów (według receptur mieszania). Odcienie i receptury 66 kolorów można odnaleźć na specjalnie przygotowanym wachlarzu próbek. Kolorystyka została opracowana dla pojazdów: Toyota, Mazda, Daimler-Chrysler, BMW oraz FORD.
Dodatek Permasolid®SpectroFlex Additiv 5407 umożliwia użycie wypełniacza, jako koloru do racjonalnego lakierowania przestrzeni wewnętrznych pojazdów, bez konieczności nanoszenia lakieru nawierzchniowego.
Przygotowanie produktu do użycia zależy od wybranej przez nas metody. Na przykład w systemie mokro na mokro łączymy podkład SpectroFlex 5400 z utwardzaczem Permasolid® HS Härter 3310; 3309 kurz; 3307 extra kurz w stosunku 2:1, następnie dodajemy 20% SpectroFlex Additiv 5407. Po dokładnym wymieszaniu mieszanina gotowa jest do aplikacji pistoletem natryskowym z dyszą o wymiarach 1,3 – 1,5 mm, bez znaczenia czy jest to pistolet wysoko czy niskociśnieniowy. Różnica wystepuje jedynie w ciśnieniu roboczym, dla niskociśnieniowych do 2 bar, dla wysokociśnieniowych od 3 – 4 bar.
Zalecane jest nakładanie od 1 do 3 warstw w jednym toku pracy. Po upływie minimum 15 min. w temperaturze 20oC od naniesienia ostatniej warstwy podkładu, możemy pokryć lakierem SPIES HECKER Permacron® Autolack Serie 257, Permasolid® HS Autolack Serie 270, Permacron® Vorlack Serie 293 / 295 i Permacron® / Pemasolid® 2K Klarlak Permahyd® Basislack Serie 280 / 285 i Permacron® / Permasolid ® 2K Klarlack.
Stosowanie jako wypeł-niacza do szlifowania
Stosunek mieszania 4:1 z utwardzaczem Permasolid® HS Härter 3310; 3309 kurz; 3307 extra kurz oraz od 10 – 15% rozcieńczalnika Permacron® Verdünnung 3364.
Natryskujemy od 2 do 4 warstw pistoletem z dyszą 1,5 – 1,7 mm. Grubość aplikowanej warstwy w zależności od dyszy pistoletu oraz ilości warstw wynosi od 60 - 200 µm. Czas suszenia 3 – 4 godziny przy + 20°C, w kabinie 30 min. przy + 60°C, IR fala średnia 15 min., fala krótka 2 min. przy mocy 50% i następnie 8 min. przy mocy 100%.
Szlifowanie szlifierką mimośrodową z odsysaczem pyłu przy użyciu papieru ściernego gradacji P 400 – 500. Do szlifowania na mokro zalecany jest papier gradacji P800.
Po wykonaniu operacji szlifowania przemywamy preparatem Permanent® Silikon Entferner 7010. Od tego momentu można nanosić wszystkie serie lakierów nawierzchniowych firmy SPIES HECKER.
Stosowanie podkładu SpectroFlex 5400 przynosi wymierne korzyści, np. mniejsze zużycie lakierów bazowych i jednopowłokowych, szybkie lakierowanie metodą mokro na mokro komór silnika i wewnętrznych powierzchni pokryw silnika w jednym toku pracy, zwiększenie przerobu w lakierni oraz duże ułatwienie napraw w systemie spot repair.
<2001 spectroflex.jpg>
Komentarze (0)