Spotkanie, w którym udział wzięło ponad 40 osób z kierownictwa najważniejszych firm należących do austriackiego klastera motoryzacyjnego ACstyria oraz Polskiej Grupy Motoryzacyjnej, odbyło się 9 marca w Warszawie. Fot. B. Kosiński
W Warszawie odbyło się spotkanie przedstawicieli austriackiego klastera motoryzacyjnego ACstyria i Polskiej Grupy Motoryzacyjnej (PGM). Głównym punktem programu była merytoryczna dyskusja między przedsiębiorcami na temat współpracy w obszarze elektromobilności. Uczestnicy spotkania przybyli do gmachu Senatu RP na zaproszenie wicemarszałek Senatu Marii Koc. Zostali też przyjęci przez kierownictwo Ministerstwa Energii oraz Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii.
Spotkanie odbyło się 9 marca, a udział w nim wzięło ponad 40 osób z kierownictwa najważniejszych firm należących do obu organizacji. Było ono rezultatem inicjatywy podjętej przez polski przemysł motoryzacyjny skupiony w PGM. Partnerstwo organizacji branżowych, takich jak ACstyria i PGM, może stać się kołem zamachowym rozwoju współpracy między indywidualnymi podmiotami gospodarczymi oraz gospodarkami Austrii i Polski. Andrzej J. Piotrowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Energii, podkreślił, że zakres możliwej współpracy może być bardzo szeroki, dotyczyć zarówno prac B+R związanych z opracowywaniem i wprowadzaniem na rynki światowe nowych wyrobów motoryzacyjnych, jak i produkcji tych elementów. Koordynacja wspólnych działań uwzględniająca kompetencje stron w zakresie: prowadzenia prac B+R, dostępnych technologii i możliwości produkcyjnych może przynosić korzystne, wymierne efekty. Mogą one dotyczyć obniżenia kosztów i optymalizacji łańcucha wartości dotychczas produkowanych wyrobów, a także rozszerzenia oferty o nowe, konkurencyjne wyroby będące wynikiem wspólnego działania.
Także zdaniem Jadwigi Emilewicz, minister przedsiębiorczości i technologii, współpraca w biznesie to rzecz kluczowa, fundament rozwoju. Stąd tak wiele działań związanych z promowaniem współpracy nie tylko administracji z przedsiębiorcami, ale i przedsiębiorców ze sobą. Zarówno w formule organizowania się w klastery, jak i organizacje branżowe, takie jak ACstyria czy PGM, ale i grupy kooperujących przedsiębiorców. Jeżeli taka współpraca ma charakter międzynarodowy, to rosną szanse na sukces globalny.
Podczas spotkania w Senacie dużo uwagi poświęcono programowi dotyczącemu elektromobilności i jego możliwościom rozwoju.
– Tak liczna reprezentacja austriacka udowodniła, że polskim projektem w zakresie elektromobilności interesują się firmy z całej Europy – mówi Adam Sikorski, prezes Polskiej Grupy Motoryzacyjnej. – Dla nas, Polaków, jest to wyzwanie m.in. dlatego, że jest naprawdę dużo do zrobienia. Może warto być też otwartym na wiedzę z zewnątrz, w tym przypadku Austriaków, którzy know-how już mają. Są chętni do przekazywania wiedzy i co najważniejsze również technologii, co dla nas, Polaków, może być kluczowe. Sami nie sprostamy potrzebom technicznym i technologicznym projektów związanych z rozwojem pojazdów elektrycznych i infrastruktury. Ponadto nawiązując kooperacje międzynarodowe, możemy stać się dostawcami globalnymi i w efekcie wprowadzić polskie marki na rynki Europy i świata.
Spotkanie pozwoliło firmom z obu krajów lepiej się poznać i zbudować fundament pod zacieśnienie przyszłej współpracy. W najbliższym czasie planowane są wzajemne wizyty w zakładach produkcyjnych, a ich celem będą wspólne projekty i współpraca biznesowa.
ACstyria to organizacja, która skupia ok. 300 firm współpracujących z koncernami Magna Steyr i AVL, ale też firmy działające na rzecz branży lotniczej i kolejowej. Austriacy postrzegają Polskę jako idealny kraj do nawiązywania partnerstw z firmami motoryzacyjnymi, w szczególności w kontekście strategicznie rozwijającej się u nas elektromobilności.
Z kolei PGM to pierwsza w Polsce organizacja zrzeszająca wyłącznie krajowych producentów z branży automotive. Stowarzyszenie ułatwia naszym firmom poznawanie się i współpracę biznesową, inicjuje ambitne projekty, poszukuje dla nich wartościowych partnerów w kraju i za granicą. W jej gronie są m.in. Sanok Rubber Company (daw. Stomil Sanok), PZL Sędziszów i PIMOT. Jednym z ostatnich działań PGM jest inicjatywa budowy pierwszego polskiego samochodu elektrycznego.
Komentarze (0)