Finanse

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Pieniądze dla nas
Dotacje unijne to pieniądz do wzięcia. Obojętnie jednak czy staramy się doposażyć warsztat w nowocześniejszą maszynę, czy poczynić inwestycje na większą skalę – zasada jest jedna. Urzędnicy unijni za pośrednictwem administracji w naszym kraju prześwietlą każdy dokument, a potem sprawozdanie z realizacji programu dofinansowania, więc pamiętajmy też: fundusze unijne to pieniądz „niełatwy”, bo dla cierpliwych, skrupulatnych czy wręcz pedantycznych przedsiębiorców.

Podstawowym wymogiem przy ubieganiu się o finansowanie warsztatu samochodowego przy wsparciu z funduszy pomocowych jest prawidłowe opracowanie wniosku wraz z niezbędnymi załącznikami, spełniającymi wszystkie niezbędne wymagania formalne i merytoryczne. Konsultanci w sposób profesjonalny sporządzają dokumenty wymagane na wszystkich etapach procedury pozyskiwania środków UE – tych szukajmy w RPO, czyli instytucjach: Regionalne Programy Operacyjne. Każde województwo ma swój RPO (np. dla woj. łódzkiego RPO znajdziemy pod adresem: www.rpo.lodzkie.pl). Poziom dofinansowania dla warsztatu samochodowego, tak samo jak dla każdej innej działalności związanej z branżą motoryzacyjną, jest uzależniony przede wszystkim od miejsca realizacji projektu i wielkości przedsiębiorstwa.

Przykładowo, jeśli projekt jest realizowany przez mikroprzedsiębiorcę (ten z definicji zatrudnia do 10 osób) na terenie województwa mazowieckiego poza Warszawą, poziom dofinansowania z programu może wynieść do 60 proc. kosztów kwalifikowalnych (czyli wydatków w ramach projektu, które kwalifikują się do dofinansowania, np. na zakup urządzeń), jeśli na terenie Warszawy – to już „tylko” do 50 proc. Zmienić się to ma od 1 stycznia 2011 r., kiedy to w całym  województwie mazowieckim maksymalna wartość dofinansowania będzie wynosiła 50 proc. W pozostałych województwach maksymalny poziom dofinansowania może wynieść 60 proc. lub 70 proc. W Małopolsce na pewno zainteresuje nas działanie 2.1 MRPO, oraz odpowiednie działania na rozwój sektora MSP, czyli dla małych (od 10 do 50 osób) i średnich (50-250 osób) przedsiębiorstw w ramach poszczególnych Programów Regionalnych. Duże szanse mają też firmy ubiegające się o wsparcie w ramach PROW, czyli Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich; w Małopolsce będzie to „działanie 312” – czyli tworzenie i rozwój mikroprzedsiębiorstw. Obojętnie jak myślimy pozyskać wsparcie, pierwsze kroki kierujmy do RPO, tam są konsultanci, którzy udzielą wskazówek.

Generalnie największe szanse powodzenia dla naszej branży mają działania (czyli projekty) ukierunkowane na rozwój innowacyjności i walkę z zanieczyszczeniami (ochrona środowiska). Pieniądze na innowacje są bardzo ambitnym staraniem i w zasadzie dotyczyć będą większych firm, które po prostu stać na wyłożenie niemałej gotówki. Pamiętać bowiem musimy, że za każdym razem inwestujemy najpierw swój pieniądz, a dopiero potem otrzymujemy ten unijny. Ograniczanie negatywnego wpływu istniejącej działalności przemysłowej na środowisko i dostosowanie przedsiębiorstw do wymogów prawa wspólnotowego jest przez UE wyjątkowo mile widziane, dlatego kto racjonalizuje gospodarkę zasobami naturalnymi i odpadami (recykling i odzysk), zapobiega powstawaniu i redukuje zanieczyszczenia poprzez dostosowanie istniejących instalacji do wymogów najlepszych dostępnych technik (BAT), wreszcie ogranicza i poprawia jakości powietrza poprzez obniżenie wielkości emisji substancji zanieczyszczających (lakiernie!), ten będzie mile widziany. W ramach priorytetu wspierane są nie tylko działania inwestycyjne, ale także projekty z zakresu systemów zarządzania środowiskowego (z wyłączeniem inwestycji), przygotowanie niezbędnych audytów w celu uzyskania certyfikatów oraz pomoc we wdrożeniach niezbędnych do uzyskania certyfikatów, projekty dla uzyskania ekoznaków dla produktów, projekty z zakresu racjonalizacji gospodarki odpadami w przedsiębiorstwach.

- Tego typu projekty będą interesujące dla średnich i dużych firm – informuje specjalistka od funduszy UE Aleksandra Kwak-Pamirska. - Przypomnijmy, za średni warsztat samochodowy uznaje się przedsiębiorstwo zatrudniające mniej niż 250 pracowników i takie, którego roczny obrót nie przekracza 50 milionów euro a/lub całkowity bilans roczny nie przekracza 43 milionów euro.

O wiele trudniej jest zdobyć środki w ramach POIG. Te dotyczą tylko wysoce innowacyjnych projektów (mowa o: priorytet 4 - oś priorytetowa 4. - Inwestycje w innowacyjne przedsięwzięcia). Instytucją Pośredniczącą w realizacji tego priorytetu jest Ministerstwo Gospodarki. Typy projektów obejmują m.in.: wdrożenia przez Ministerstwo Skarbu Państwa własnych lub nabytych nowych technologii oraz uruchomienie produkcji nowych wyrobów lub ulepszenie wyrobów produkowanych w oparciu o tę technologię poprzez dofinansowanie MSP z Funduszu Kredytu Technologicznego z możliwością umorzenia części przyznanego kredytu. Oczywiście i dla przedsiębiorców zatrudniających do 10 osób (tzw. mikroprzędsiębiorstwa) zarezerwowano pulę funduszy. Przykładowo, W RPO dla woj. małopolskiego pieniądze znajdziemy na rozwój i podniesienie konkurencyjności przedsiębiorstw (działanie 2.1), którego celem jest stworzenie silnego i konkurencyjnego sektora poprzez bezpośrednią pomoc finansową oraz zapewnienie alternatywnych, pozabankowych źródeł finansowania działalności przedsiębiorstw. Interesujące będą więc wydatki choćby na środki trwałe – tu kwota wsparcia wynosi od 40 do 400 tys. złotych. Wydatki związane z zakupem nieruchomości oraz wydatki związane z robotami budowlanymi łącznie nie mogą przekroczyć 50% kosztów projektu. W przypadku zakupu środków transportu przez podmiot niewykonujący działalności w zakresie usług transportowych wydatki na zakup lub leasing środków transportu mogą być kwalifikowalne jedynie w wypadku, gdy środek transportu jest samochodem specjalnym lub jest pozostałym taborem bezszynowym oraz jest niezbędnym elementem projektu. Zakup środka transportu spełniającego powyższe warunki jest kosztem kwalifikowanym do wysokości 30% całkowitych wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem.

Rafał Dobrowolski

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony