Warto wiedzieć

ponad rok temu  08.01.2023, ~ Administrator - ,   Czas czytania 2 minuty

Pilotem zatrzymywał drogomierz i fałszował przebieg. Zobaczcie tę konstrukcję [FILM]

Na ekspresowej 61-ce w pobliżu Suwałk, patrol ITD zatrzymał do kontroli samochód ciężarowy z przyczepą, w której przewożono meble z Włoch do Litwy. W trakcie analizy danych pobranych z pamięci tachografu, w tym danych dotyczących zdarzeń i usterek, inspektorzy nabrali podejrzeń. Pewne zapisy oraz jeszcze dodatkowa diagnostyka instalacji świadczyły o tym, że dokonano nielegalnej ingerencji w instalację tachografu. Na potwierdzenie tego faktu, inspektorzy przedstawili kierowcy zgromadzone dowody. Kierowca przekazał im pilot, za pomocą którego mógł zdalnie uruchamiać tzw. wyłącznik tachografu i wyjaśnił sposób jego działania.

Inspektorzy skierowali ciężarówkę do uprawnionego serwisu tachografów. Tam wykonano również jazdę próbną, w trakcie której tylko potwierdzono skuteczne działanie nielegalnej przeróbki instalacji tachografu. Pomimo jazdy tachograf rejestrował rzekomy odpoczynek kierowcy i zerową prędkość pojazdu.

Szczegółowa weryfikacja poszczególnych części instalacji tachografu wykazała m.in. przeróbkę układu elektronicznego czujnika ruchu, znajdującego się przy impulsatorze skrzyni biegów. Z kolei do przewodów łączących tachograf z nadajnikiem oraz do szyny CAN, było podłączone dodatkowe urządzenie sterowane zdalnie – pilotem.

Jak to wyglądało z technicznego punktu widzenia? Zobaczcie na filmie ITD.

Cała instalacja tachografu ciężarówki została doprowadzona do stanu zgodnego z prawem na koszt jej właściciela.

Ciężarówka z przyczepą odjechała z serwisu tachografów na wyznaczony parking strzeżony do czasu wpłacenia 10 tys. zł kaucji przez przewoźnika. Taka kara grozi bowiem łotewskiemu przedsiębiorcy za stwierdzone naruszenie przepisów. Wobec niego zostanie wszczęte postępowanie administracyjne. Z kolei kierowcę ciężarówki przekazano do dalszych czynności policjantom z Komendy Miejskiej Policji w Suwałkach.

Używanie wyłącznika tachografu powodowało bowiem nieuprawnioną ingerencję w licznik przebiegu pojazdu – zatrzymywało drogomierz samochodu ciężarowego.

Źródło: GITD

Komentarze (1)

dodaj komentarz
  • ~ Karmelek 1 ponad rok temuocena: 0%  A wystarczy żeby tachograf był po prostu GPSem i rejestrował np. co 10 minut pozycję pojazdu. Nie da się ominąć.
    oceń komentarz 0 1 komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony