Części i regeneracja

11 dni temu  04.09.2019, ~ Administrator   

Płukanie i odpowietrzanie układu chłodzenia po awarii pompy wody
Strona 1 z 2

Właściwa praca układu chłodzenia jest kluczowa z punktu widzenia poprawnej pracy silnika. W szczególnych przypadkach może on jednak zostać zanieczyszczony innymi płynami eksploatacyjnymi lub ciałami obcymi będącymi wynikiem usterek. W takiej sytuacji należy przepłukać układ chłodzenia specjalnym roztworem oraz odpowietrzyć go. W nowoczesnych silnikach nie obędzie się także bez wymiany kilku podstawowych elementów.

W przypadku zanieczyszczenia układu chłodzącego niezbędne jest spuszczenie całego płynu. W procesie płukania należy zastosować specjalny roztwór, chociaż dawniej bardzo często wystarczyła ciepła woda. W każdym przypadku należy postępować zgodnie z wytycznymi producenta pojazdu, gdyż określają one nie tylko rodzaj środka płuczącego, ale także ilość „płukań”, która może być różna w zależności od rodzaju zanieczyszczenia. Warto pamiętać, że ze względów konstrukcyjnych (np. z powodu płaskich rurek) w nowoczesnych układach chłodzenia nie jest możliwe przepłukanie wszystkich elementów. W takiej sytuacji podlegają one wymianie na nowe.

Jedną z przyczyn, dla których układ chłodzenia może wymagać przepłukania i odpowietrzenia, jest awaria pompy wody. Zazwyczaj wymienia się ją okresowo wraz z napędem rozrządu, jednak zbagatelizowanie tej czynności lub nieprawidłowy montaż mogą spowodować, że do płynu chłodzącego przedostaną się zanieczyszczenia (mieszanie różnych płynów chłodzących) lub rzadziej ciała obce. W takiej sytuacji, oprócz wymiany pompy wody, płukanie całego układu chłodzącego jest obowiązkowe. W jaki sposób to zrobić?

Płyn spuszczamy z układu chłodzenia poprzez wąż przymocowany do chłodnicy. Po wypłynięciu całej cieczy, mocujemy z powrotem obejmę i zalewamy do zbiornika wyrównawczego roztwór płuczący. Następnie uruchamiamy silnik, ustawiamy najwyższy stopień ogrzewania i pozwalamy osiągnąć silnikowi temperaturę pracy. Po kilkunastu minutach wyłączamy silnik i spuszczamy roztwór płuczący. Po powtórzeniu procedury i spuszczeniu cieczy z układu, możemy napełnić zbiornik właściwym płynem chłodzącym oraz zamontować: nową pompę wody, termostat, zawory elektryczne, chłodnicę oraz nagrzewnicę. Cała operacja powinna zostać przeprowadzona zgodnie z wytycznymi serwisowymi producenta pojazdu – tłumaczy Tomasz Ochman, Technical Sales Support w firmie SKF.

Jeśli układ został przepłukany, a wszystkie newralgiczne elementy zostały wymienione na nowe, przychodzi czas na odpowietrzanie. Powietrze pozostające w układzie chłodzenia znacznie ogranicza obieg płynu i może doprowadzić do przegrzania silnika, a tym samym jego poważnych uszkodzeń np. zniekształcenia głowicy.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 1

  • 1
    ZADOWOLONY
  • 0
    ZASKOCZONY
  • 0
    POINFORMOWANY
  • 0
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (0)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony