Klimatyzacja

ponad rok temu  09.04.2016, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Płukanie klimatyzacji

Jedną z czynności podczas naprawy układów klimatyzacji w samochodach jest proces płukania.

Niektóre modele stacji do obsługi klimatyzacji mają funkcję płukania czynnikiem. Należy mieć świadomość, że płukanie przez porty serwisowe jest nierealne. Płukanie, z wykorzystaniem do tego portów serwisowych, ograniczy się jedynie do przepychania zanieczyszczeń z jednego komponentu do drugiego. Płukanie takie jedynie w pewnym stopniu usunie z układu stary olej, ale na pewno nie pozwoli na usunięcie zanieczyszczeń mechanicznych, takich jak opiłki. Jedyną skuteczną i słuszną metodą pozostaje płukanie z wykorzystaniem rozpuszczalników organicznych. Jest to czynność, do wykonania której niezbędne staje się urządzenie „Cool Weather”, wykorzystujące zjawisko pulsacji ciśnienia medium czyszczącego.
Powodów, dla których dokonujemy płukania klimatyzacji, jest wiele, m. in.:
- pozbycie się niedrożności zakłócającej przepływ czynnika;
- usunięcie osadu i zanieczyszczeń (opiłki metalu), zanim uszkodzą wymienione elementy;
- usunięcie starego, zużytego oleju;
- oczyszczenie i regeneracja wymienników ciepła (skraplacz, parownik), by przywrócić przewodność cieplną;
- wymagane jest to przez dostawców części do udzielenia gwarancji;
- jedyna metoda przywrócenia właściwej ilości oleju i kontrastu UV poprzez wypłukanie starego i napełnienie świeżym.


Podczas płukania należy pamiętać o kilku zasadach. Jedną z najbardziej istotnych jest to, że nie płuczemy przez element rozprężny (zawór rozprężny lub dysza dławiąca), sprężarkę i osuszacz. Kierunek płukania zawsze powinien być przeciwny do kierunku przepływu czynnika. Skraplacz i parownik zaleca się płukać oddzielnie. Po zakończonym procesie płyn do płukania nie powinien zostać w układzie. W układach klimatyzacji stosuje się różnego rodzaju skraplacze.
- Skraplacz spiralny o przekroju okrężnym – tego typu skraplacz nie stanowi problemu podczas płukania.
- Skraplacz spiralny o przekroju płaskim – ma wiele rurek biegnących od wejścia do wyjścia, ten typ skraplacza też nie stanowi kłopotu.
- Skraplacz z przepływem równoległym – ten typ skraplacza ma strukturę wielu rurek równoległych, łączących komory pośrednie. Jest to rozwiązanie obecnie bardzo często stosowane w autach. Istnieje niebezpieczeństwo, że po procesie płukania może pozostać środek myjący. Dlatego zaleca się demontaż z samochodu. W przypadku, gdy mamy zintegrowany skraplacz wraz z filtrem osuszaczem, należy zdemontować filtr osuszacz z obudowy. Gdy filtr osuszacz jest elementem niewymienialnym i jest zintegrowany ze skraplaczem, w tej sytuacji musimy zastosować nowy skraplacz.

Etapy procesu płukania
1. Identyfikacja układu klimatyzacji – układ z dyszą dławiącą lub zaworem rozprężnym.
2. Ustalenie typu (rodzaju) skraplacza.
3. Rozpięcie układu i podzielenie go na odcinki, jakimi będziemy go płukać (ominięcie rozprężacza, sprężarki, osuszacza).
4. Podpięcie urządzenia do płukania przy wykorzystaniu końcówki z zestawu adapterów.
5. Należy rozpocząć płukanie przez kilka minut. W przypadku niedrożności układu ustawić ciśnienie płynu w pierwszej fazie na około 4 bary, a następnie zwiększyć na 7 barów.
6. Zatrzymać płukanie i pozostawić płyn na kilka minut w układzie, by rozpuścił osady.
7. Kontynuować płukanie i obserwować przeźroczystą obudowę filtra w celu oceny, czy wydobywają się jeszcze jakieś zanieczyszczenia.
8. Za pomocą regulatora ciśnienia zmniejszyć ciśnienie do 2 barów i przesunąć przełącznik umieszczony pod manometrem kontrolnym do położenia „KONIEC MYCIA”. Płyn myjący wróci do urządzenia, powodując osuszenie się układu i odparowanie substancji myjącej.
9. Powtórzyć operacje od pkt. 4 dla pozostałych fragmentów układu.

Przeprowadzona w ten sposób procedura mycia i płukania układu jest w stanie zapewnić nam poprawne i długotrwałe działanie układów klimatyzacji. Innym rozwiązaniem do płukania układów klimatyzacji jest użycie ręcznego zestawu (007950024750), który składa się z:
- zbiornika na płyn do płukania,
- przewodu zakończonego zaworem do podawania płynu wraz z stożkowym przyłączem,
- przyłączami do odbierania płynu wraz z przewodem i kanistrem na odprowadzony płyn.

Jego zasada działania jest zbliżona do urządzenia „Cool Weather”, z tym że do podawania płynu wykorzystuje się sprężone powietrze, które wypycha płyn myjący, gdzie po przejściu przez płukany fragment układu klimatyzacji jest zbierany do kanistra. Płyn ten po oczyszczeniu może zostać użyty w kolejnych procesach płukania.
Jednym z istotnych elementów odgrywających dużą rolę w płukaniu klimatyzacji są zestawy przyłączy. W ofercie Magneti Marelli znajdują się dwie walizki podstawowych adapterów o kształcie stożka. Dla bardziej profesjonalnych zastosowań uzupełnieniem oferty są profesjonalne zestawy przyłączy składające się z kilkudziesięciu elementów.

Przemysław Tremliński
Magneti Marelli

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony