Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Płyn chłodniczy to ważna część układu chłodzenia
Jak wiadomo, na poprawne działanie układu chłodzenia mają wpływ nie tylko systemowe rozwiązania techniczne, czyli sama jego budowa, ale także płyny eksploatacyjne. Wysoka jakość tych produktów gwarantuje bowiem bezawaryjną pracę całego układu, a co się z tym bezpośrednio wiąże, także i silnika. Dodatkowo, płyny są składową zabezpieczającą układ przed korozją. W jakiej technologii powinien być zatem produkowany jeden z najważniejszych komponentów układu chłodzenia i jakie dodatki zawierać?

7371 Najnowocześniejsze płyny wytwarzane są w technologii HOAT. Na zdjęciu: polski produkt, który zdobył Złoty medal na Międzynarodowych Targach Wynalazczości Badań Naukowych i Nowych Technik BRUSSELS INNOVA 2009 oraz na Międzynarodowych Targach Wynalazków 2009 w Seulu, a także na Międzynarodowej Wystawie Wynalazczości Nowoczesnej Techniki i Wyrobów Geneva 2010. left Do najważniejszych zadań płynów chłodzących bez wątpienia zaliczyć trzeba: utrzymywanie odpowiedniego poziomu temperatury pracy silnika, wymianę ciepła oraz zabezpieczanie całego układu przed korozją. Producenci stale rozwijają technologię produkcji, a także skład i dodatki samych produktów, które pozwolą zapewnić maksymalną bezawaryjność. Udowodniono bowiem, że awaria układu chłodzenia, zaraz po uszkodzeniu ogumienia i felg jest najczęstszą przyczyną problemów na drodze. Obecnie na rynku znaleźć można trzy rodzaje płynów chłodniczych. Wszystkie posiadają właściwości antykorozyjne, różnią się jednak technologią wytwarzania i składnikami:

IAT – (Inorganic Additive Technology) oparte na technologii dodatków związków nieorganicznych
Są to głównie krzemiany i azotyny, które działają synergistycznie, tworząc barierę ochronną, aby w pełni chronić przed korozją poszczególnie części wykonane z żeliwa, aluminium, cynku, miedzi, mosiądzu, ołowiu i stali. Krzemiany w tej technologii są podatne na wytrącanie, a co za tym idzie zawartość krzemu w chłodziwie może spaść nawet o 10% w porównaniu do wartości początkowej. Ubytki krzemianów, kiedy są małe, nie stanowią większego problemu. Jednak z czasem, kiedy poziom wyraźnie się obniży, brak początkowej zawartości krzemianów wpływa negatywnie na zdolność wymiany ciepła w układzie. Płyny takie mają krótkie okresy pomiędzy wymianą, które powinny sięgać maksymalnie 2 lat.

OAT (Organic Acid Technology) – technologia na bazie organicznych kwasów karboksylowych
Stosowanie kwasów organicznych oraz brak krzemianów w składzie wyeliminowało problemy pojawiające się z wytrącaniem poszczególnych składników chłodziwa. W przypadku tej technologii płyn tworzy na powierzchni metalu i elementach gumowych cienką warstwę zabezpieczającą przed korozją i uszkodzeniami części wykonanych z tworzyw sztucznych. Chłodziwo typu OAT jest dużo bardziej wydajne, nie zatyka bowiem przewodów doprowadzających i pomp. Ponadto, ma wyższe właściwości przewodzenia, przyjmowania i oddawania ciepła. Zalecany jest do nowszych samochodów, których konstrukcja chłodnicy pozwala na używanie płynów na bazie karboksylowych kwasów organicznych.

HOAT (Hybrid Organic Acid Technology) – jest synergią obu wymienionych wcześniej technologii płynów chłodzących
Jest to najnowocześniejsza znana obecnie formuła chłodziw. Opracowanie i połączenie najważniejszych składników płynów IAT i OAT – dwóch związków krzemianów i trzech różnych kwasów karboksylowych, pozwoliło uzyskać zupełnie nową formułę, poprawiając tym samym poziom ochrony całego układu chłodzenia. Dodatkowo, niektórzy producenci jeszcze bardziej udoskonalili swoje płyny chłodzące, wykorzystując nanotechnologię. Mianowicie wytwarzając nanowielkości cząsteczki i następnie łącząc je za pomocą specjalnych homogenizatorów (urządzeń do tworzenia jednej mieszaniny z wielu składników), osiągnęli niespotykaną dotychczas skuteczność w ochronie antykorozyjnej oraz przewodzeniu i wymianie ciepła. Poszczególne komponenty płynów HOAT nie wytrącają się, zatem są w pełni bezpieczne na całego układu chłodzenia, nie zanieczyszczając go i nie zatykając przewodów i pomp. Płyny tego typu mogą być stosowane do wszystkich typów chłodnic bez względu na wiek i przebieg. Często mają podwyższony okres pomiędzy wymianami – tzw. Long Life-bez limitu czasowego i przebiegu.

7372 left Płyny chłodnicze są bardzo ważnym elementem nie tylko układu chłodzącego, ale wręcz całego silnika. Odpowiadają bowiem za idealne środowisko pracy jednostki napędowej. Spełniają także funkcje poboczne, równie ważne dla wszystkich kierowców, m.in. odpowiadają zimą za poprawne ogrzewanie przestrzeni pasażerskiej. Serwisanci powinni zatem kontrolować stan płynów chłodzących podczas okresowych wizyt klientów w warsztatach. Obowiązkowo należy zapytać kiedy chłodziwo zostało ostatnio wymienione, a następnie sprawdzić poziom płynu w zbiorniczku wyrównawczym. Taka usługa jest szczególnie istotna przed sezonem letnim kiedy to układ chłodzący jest wyjątkowo obciążony przez działanie wysokich temperatur.

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony