Paliwa i oleje

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Płyny do chłodnic
– krew dla układu chłodzenia

Układ chłodzenia w samochodach odgrywa bardzo istotną rolę, bowiem zapewnia optymalną temperaturę pracy silnika, przez co chroni jednostkę napędową przed przegrzaniem i zatarciem.

Stan układu chłodzenia powinien być kontrolowany przez cały rok. Należy dokonywać przeglądu poszczególnych elementów układu, takich jak: chłodnica, pompa wody, przewody pod kątem ewentualnych uszkodzeń i nieszczelności. Jeżeli temperatura pracującego silnika nie jest optymalna (ok. 90-100° C), należy sprawdzić czy usterce nie uległ termostat lub wentylator oraz czy w układzie znajduje się wystarczająca ilość płynu do chłodnic. To właśnie dzięki płynowi do chłodnic możliwe jest prawidłowe działanie układu chłodzenia bez względu na porę roku. Jest to specjalna ciecz, która pozwala na szybkie odprowadzanie ciepła, jednocześnie chroniąca poszczególne elementy układu i silnika przed korozją. Płyn do chłodnic zapobiega również wytrącaniu się kamienia i osadów, pęknięciom gumowych przewodów, uszczelek i elementów plastikowych. Dzięki niskiej temperaturze zamarzania płyn do chłodnic pozwala na czerpanie radości z jazdy samochodem również w zimie.

Z czego składa się płyn do chłodnic
Bazę płynów do chłodnic (w postaci skoncentrowanej ok. 95 proc. zawartości) stanowi glikol etylenowy lub propylenowy. Najczęściej do produkcji płynów wykorzystywany jest glikol etylenowy ze względu na niską cenę oraz wystarczającą ochronę układu w każdych warunkach atmosferycznych. Glikol etylenowy jest związkiem silnie toksycznym, dlatego zużytego płynu do chłodnic nie można wylewać do wód powierzchniowych, ścieków lub gleby.

Uszkodzenia wirnika pompy wody spowodowane korozją

Glikol propylenowy, pomimo mniejszej szkodliwości dla zdrowia, nie zdobył takiej popularności jak glikol etylenowy ze względu na to, że jest od niego znacznie droższy. Również zdolności produkcyjne glikolu propylenowego są niewystarczające, by zaspokoić światowe zapotrzebowanie na ten związek. Glikol etylenowy w czystej postaci charakteryzuje się temperaturą zamarzania (krzepnięcia) na poziomie -13°C i temperaturą wrzenia ok. 197°C. Rozcieńczając go z wodą temperatura zamarzania ulega obniżeniu, jeżeli jednak stężenie glikolu w płynie spadnie poniżej 30 proc., temperatura zamarzania zaczyna znowu rosnąć. Optymalne właściwości posiada roztwór glikolu rozcieńczonego z wodą w stosunku 1:1. Wtedy temperatura zamarzania wynosi ok. -35°C, a temperatura wrzenia ok. 120-130°C.

Płyn Prestone chroni przed korozją również chłodnice mosiężne. Po prawej widoczne wykwity korozji powstałe w miejscach lutowania w chłodnicy mosiężnej zabezpieczonej konkurencyjnym płynem do chłodnic

Warto pamiętać o tych proporcjach, bowiem zbytnie rozcieńczanie płynu do chłodnic poprzez dolewki wody destylowanej w okresie letnim przyczynia się do podwyższenia temperatury zamarzania, co spowoduje, że płyn nie będzie w stanie zapewnić wystarczającej ochrony w okresie zimy. Obniżona zostaje również temperatura wrzenia, co w okresie upałów może spowodować “zagotowanie się” płynu w chłodnicy. Zbyt duża ilość wody w układzie sprzyja również korozji metali.
Również zbyt wysokie stężenie glikolu w płynie (powyżej 70 proc.) jest szkodliwe dla układu chłodzenia. Ogranicza bowiem wymianę ciepła w układzie, powoduje przegrzewanie się silnika, wysoką temperaturę elementów metalowych, wycieki w pompie wody oraz obniżenie temperatury zamarzania. Dlatego też układu nie można napełniać wyłącznie koncentratem płynu do chłodnic.

Pozostałe składniki skoncentrowanego płynu do chłodnic to inhibitory korozji (1,5-4 proc.), woda (1-3,5 proc.), środki antypienne (10-1000 ppm) oraz barwnik. Inhibitory korozji stanowią bardzo istotny składnik każdego płynu do chłodnic. Chronią poszczególne elementy układu przed korozją oraz zapobiegają wytrącaniu się osadów i kamienia kotłowego. To właśnie one w największym stopniu różnicują płyny do chłodnic. Obecnie płyny do chłodnic ze względu na rodzaj stosowanych składników ochronnych możemy podzielić na:- płyny tradycyjne wykorzystujące inhibitory krzemianowe lub fosforanowe, zapewniające ochronę chłodnic aluminowych. Zapewniają ochronę układu przez 2-3 lata lub 50 000–80 000 km;
- płyny o przedłużonej trwałości z zastosowaniem kwasów organicznych (OAT – Organic Acid Technology) - używane w samochodach produkowanych przez GM, Volkswagen/Audi i producentów azjatyckich. Żywotność tych płynów została wydłużona do 5 lat lub 250 000 km przebiegu;
- płyny o przedłużonej trwałości Hybrid OAT (znane również jako G-05), wykorzystujące kwasy organiczne z dodatkiem krzemianów. Stosowane są m.in. w samochodach Forda, Chryslera i w większości aut europejskich.


Mieszalność płynów do chłodnic
Zagadnienie mieszalności płynów do chłodnic jest bardzo istotne w momencie, kiedy musimy uzupełnić poziom płynu w układzie. W takiej sytuacji powinniśmy przede wszystkim kierować się zasadą, że mieszać można ze sobą tylko płyny wyprodukowane na tej samej bazie, np. na glikolu etylenowym. Niestety, większość płynów – wbrew zapewnieniom ich producentów – nie jest całkowicie mieszalna ze sobą. Problem stanowią różne związki chemiczne używane jako inhibitory korozji. Zmieszanie różnych płynów do chłodnic może spowodować osłabienie działania inhibitorów albo wręcz powodować korozję elementów układu chłodzenia. Na skutek reakcji chemicznych pomiędzy inhibitorami mogą powstawać również osady powodujące niedrożność układu, a co za tym idzie ograniczenie skuteczności wymiany ciepła (np. zmieszanie płynu zawierającego krzemiany z płynem zawierającym azotyn sodu doprowadzi do wytrącenia się krzemianów w postaci białego osadu). Rozwiązanie tego problemu znalazła amerykańska firma Prestone, wprowadzając w 2004 r. pierwszy na świecie uniwersalny płyn do chłodnic. Uniwersalność w tym przypadku oznacza specjalnie opracowaną formułę płynu bazującą na kwasach organicznych, dzięki której Płyn do chłodnic Prestone może być mieszalny z każdym innym płynem do chłodnic na bazie glikolu etylenowego, nie zmieniając jego właściwości ochronnych oraz koloru. Koncepcja uniwersalnych płynów do chłodnic uwalnia konsumentów od problemu wyboru płynu odpowiedniego do ich samochodu. Płyn uniwersalny może być bowiem stosowany w każdym modelu samochodu jaki jeździ obecnie po naszych drogach, a dzięki wydłużonej trwałości zapewnia ochronę przez 5 lat lub 250 000 km. Za firmą Prestone zaczynają powoli podążać inni producenci płynów opracowując własne rozwiązania płynów uniwersalnych, jednak obecnie Płyn Do Chłodnic -37°C Prestone jest jedynym tego typu płynem dostępnym w Polsce.

Więcej informacji na temat Płynu Do Chłodnic -37°C Prestone oraz szerokiej gamy produktów do ochrony układu chłodzenia uzyskacie Państwo u wyłącznego importera : P.P.H. Parys Sp. z o.o., ul. Lucyny Herc 3, tel. (081) 441 51 91, ds_parys@parys.pl, www.prestone.pl

Fot. Honeywell Inc.

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony