Naprawiany samochód
Wymiana sprzęgła to dla warsztatu czynność rutynowa – oczywiście do momentu, gdy pojawiają się problemy. W opisywanym przypadku mieliśmy do czynienia ze sprinterem z silnikiem OM 611.981 z 2005 roku, wyposażonym w dwumasowe koło zamachowe, sprzęgło samonastawne SAC i siłownik centralny.
Problem
Po wymianie sprzęgła i mechanizmu wybierania biegów pojawił się problem wysprzęglania. Po założeniu skrzyni biegów i odpowietrzeniu układu nie było możliwości wrzucenia pierwszego i wstecznego biegu, co ewidentnie wskazywało na brak rozłączenia sprzęgła. Towarzyszył temu znaczący opór na pedale sprzęgła. Mogło to wynikać z kilku powodów:
- krzywa tarcza, bicie powyżej 0,5 mm,
- przestawiony mechanizm samoregulacji SAC,
- niewłaściwy dobór sprzęgła do głębokości koła zamachowego,
- usterka w układzie wysprzęglania,
- niewłaściwie odpowietrzony układ.
Weryfikacja
Z tej przyczyny samochód miał kilkukrotnie zdejmowaną skrzynię biegów. Użycie przyrządu do odpowietrzania nie przyniosło rezultatu, więc sprawdziliśmy mechanizm samoregulacji, który, jak się okazało, był we właściwej pozycji. Aby upewnić się, że problem nie pochodzi od sprzęgła, należało sprawdzić jego działanie na stole. Przy użyciu przyrządu do montażu sprzęgieł LuK o nr 400 0237 10 została wciśnięta sprężyna talerzowa. Prześwit był wystarczający, aby poruszyć tarczą. Wniosek – zestaw sprzęgła 624 3182 33 jest sprawny, a przyczyna leży po stronie układu wysprzęglania. Przez otwór rewizyjny widać, że skok siłownika jest niewystarczający do przełamania sprężyny talerzowej. Ponowne odpowietrzanie, a następnie zalewanie siłownika płynem od odpowietrznika nie przyniosło rezultatu.
Rozwiązanie
Dopiero po wyjęciu przewodu zasilającego siłownik zauważyliśmy problem: płyn nie ściekał z przewodu. Po cofnięciu pedału sprzęgła obwód łączył się ze zbiorniczkiem, powodując wyciek płynu. To znaczy, że sekcja tłocząca nie była zasilana przez płyn, powodując ograniczony skok. Opór na pedale sprzęgła wynikał z braku przełamania sprężyny talerzowej, co jest tego bezpośrednią konsekwencją. Wcześniej warsztat wymienił pompkę sprzęgła, ale bez rezultatu. Co było zatem przyczyną? Na pedale sprzęgła brakowało sprężyny powrotnej, istotnej dla właściwego jego powrotu i zasilania układu hydraulicznego w płyn. Brak tego połączenia powodował problem z wrzuceniem biegów. W takich sytuacjach, sugerując wadliwość zakupionego produktu, często zapominamy o szczegółach, które mają kluczowy wpływ na działanie sprzęgła.
Więcej praktycznych informacji dostępnych jest na portalu dla mechaników: www.repxpert.pl
Kacper Zabłocki
Schaeffler
Komentarze (0)