14 września Zeppelin NT wystartował z Katowic o godzinie 9:30 i zabrał nas w 3-godzinną podróż. Krótko po popołudniu na lotnisku Katowice-Muchowiec rozpoczęła się konferencja prasowa, której motto brzmi „Next Generation Mobility. Now." Identyczne hasło – „Mobilność następnej generacji. Teraz.” - towarzyszyło targom IAA Mobility 2021 w Monachium.
Lotnisko sportowe Katowice-Muchowiec było miejscem ważnego wydarzenia. Nie tylko za sprawą konferencji prasowej – o czym niżej. O wizycie sterowca, który będzie latał na południu kraju, trąbiły od dobrych kilku dni regionalne i lokalne media.
Koncern ZF 14 września w jedyną w swoim rodzaju podróż zabrał na pokład swych partnerów medialnych. Niemałą niespodzianką była obecność… Adama Małysza. Na pokładzie znalazł się też Bartosz Ostałowski. Był też „Nowoczesny Warsztat” i portal warsztat.pl. Wydarzenie było tego warte! Lecieliśmy m.in. nad Katowicami, Chorzowem, Tychami, Czechowicami-Dziedzicami, Bielskiem – Białą.
ZF Zeppelin Tour 2021
Widowiskowymi lotami Zeppelinem nad południową Polską globalny koncern technologiczny ZF promuje mobilność nowej generacji. Wspomnijmy, że tak naprawę podniebna podróż Zeppelina ZF w Polsce rozpoczęła się już w sobotę 11 września w Katowicach. Tego dnia sterowiec latał również na Gliwicami, a w kolejnych dniach nad Częstochową (12.09), Bielskiem-Białą i Czechowicami-Dziedzicami (14.09). Z kolei w dniach 15-16 września będzie go widać nad Wrocławiem. W tych właśnie miastach w Polsce firma ZF ma swoje fabryki, centra inżynieryjne oraz centra usług wspólnych.
Tu trochę z historii inwestycji ZF w Polsce. Już w 2005 roku jako pierwsza została otwarta lokalizacja w Częstochowie. Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie jest też pierwszym projektem ZF typu „Greenfield” w tym mieście. Z kolei łódzki oddział działa od roku 2017. Obie placówki ściśle współpracują ze sobą oraz z innymi jednostkami R&D na świecie w ramach Grupy ZF (m.in. w Niemczech, Stanach Zjednoczonych, Anglii, Francji, Chinach i Indiach). Inżynierowie zatrudnieni w obu centrach inżynieryjnych ZF zajmują się projektowaniem, testowaniem i walidacją elektronicznych systemów bezpieczeństwa dla przemysłu samochodowego.
„Next Generation Mobility. NOW”
Globalny slogan wybitnie koresponduje z faktem, że aktualnie ZF zatrudnia w naszym kraju niemal 10 tysięcy osób, w tym wysoko wyspecjalizowanych inżynierów oraz technologów i jest jednym z największych pracodawców na południu kraju. Poza produkcją komponentów dla przemysłu motoryzacyjnego, Grupa ZF od lat inwestuje i rozwija obszar R&D.
Cztery działające w Polsce centra inżynieryjne (w Bielsku-Białej, Częstochowie, Łodzi i Wrocławiu), zatrudniają już ponad 1 500 osób i nadal intensywnie rekrutują, wdrażają nowe technologie i realizują projekty dla coraz większej liczby klientów. Słupki rosnącego zatrudnienia robią wrażenie. Podczas konferencji prasowej podkreślano jak bardzo poszukiwani są programiści, elektronicy. I oczywiście specjaliści od algorytmów ADAS. Mile widziani są także utalentowani studenci!
Gotowe do produkcji rozwiązania
Konferencja prasowa rozpoczęła się od przybliżenia globalnej strategii firmy. Było o nowościach ZF na targach IAA. O gotowych do produkcji rozwiązaniach dla mobilności nowej generacji - ZF Modular eDrive Kit i ZF ProAI.
- Posiadamy już wszystkie niezbędne technologie dla pojazdów i koncepcji mobilności nowej generacji” - ogłosił dr Andreas Teuner, Wiceprezydent Dywizji ZF Electronics and ADAS podczas konferencji prasowej ZF w Katowicach.
- Już teraz ZF dysponuje wieloma rozwiązaniami dla zrównoważonej mobilności jutra, które są w produkcji seryjnej lub też są do tego przygotowywane.
Należą do nich modułowe rozwiązania elektromobilności, zaawansowane systemy wspomagania kierowcy (ADAS) czy superkomputery ZF ProAI do zautomatyzowanych funkcji jazdy. Niektóre z tych rozwiązań, szczególnie z obszaru systemów wspomagania kierowcy, są opracowywane w centrach inżynieryjnych ZF w Polsce. Padły zapowiedzi, kolejnych inwestycji w Polsce - w rozwój obszarów elektroniki i systemów wspomagania kierowcy (ADAS).
Wysokowydajny komputer ZF ProAI
Usłyszeliśmy, że komputer ZF ProAI jest obecnie najbardziej elastycznym i wydajnym superkomputerem dla przemysłu motoryzacyjnego. Jego zalety? Jest dostępny w skalowalnych poziomach wydajności od 20 do 1000 TeraOPS. W porównaniu z poprzednią wersją, w ZF ProAI zwiększono wydajność o 66 proc. i obniżono zużycie energii nawet o 70 proc. Dzięki temu osiągnięto wyjątkową wydajność energetyczną na poziomie trzech TeraOPS na wat.
Równocześnie wszystkie warianty ZF ProAI zostały zaimplementowane na jednolitej platformie o wymiarach zaledwie 24 x 14 x 5 cm. Dzięki temu zajmuje on mniej miejsca niż iPad. ZF ProAI nadaje się do każdego typu pojazdu i do wszystkich poziomów zautomatyzowanej lub autonomicznej jazdy: od poziomu 2 do poziomu 5.
Kamery S-Cam 4.8 i Zakład Elektroniki ZF w Częstochowie
Trzeba wiedzieć, że działalność badawczo-rozwojowa Centrum Inżynieryjnego Elektroniki ZF w Częstochowie stała się fundamentem dla powstania nowego Zakładu Elektroniki ZF, w którym są produkowane najbardziej zaawansowane elektroniczne podzespoły wspomagania jazdy, takie jak kamery S-Cam 4.8 oferujące 100-stopniowe pole widzenia. Inwestycja Grupy ZF w tym obszarze wyniesie ponad 100 mln Euro w latach 2017-2025.
Komentarze (0)