Wyposażenie warsztatu

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 3 minuty

Podnośniki samochodowe
– zabezpieczenia. Stosowane w przeszłości przy obsłudze pojazdów samochodowych kanały zostały w ostatnich latach w zdecydowanej większości wyparte w warsztatach przez różnego rodzaju konstrukcje podnośników, które są rozwiązaniem zdecydowanie wygodniejszym i praktyczniejszym. Warunkiem stosowania podnośników samochodowych jest jednak zapewnienie stateczności unoszonego pojazdu w całym jego zakresie pracy oraz zapewnienie bezpieczeństwa pracującym pod nimi ludziom. W związku z tym, każda tego typu konstrukcja musi spełniać odpowiednie normy, których poświadczeniem jest znak CE oraz objęta być dozorem technicznym.

Zgodnie z obowiązującymi normami podnośnik musi posiadać:
- odpowiednią do maksymalnej nośności wytrzymałość mechaniczną (współczynnik bezpieczeństwa 1,5-5);
- mechanizm zabezpieczający przed opadaniem unoszonego pojazdu w chwili ustania siły unoszącej;
- zabezpieczenia łagodzące skutki niekontrolowanego opadnięcia unoszonego pojazdu;
- mechanizm stabilnego utrzymywania pozycji roboczej;
- odpowiednie zabezpieczenia przed uszkodzeniem w przypadku zderzenia ruchomych części z zewnętrznymi przeszkodami, które mogą znaleźć się na drodze ruchu podnośnika.


Wszystkie dopuszczone do eksploatacji konstrukcje podnośników samochodowych wyposażone muszą być w zabezpieczenia uniemożliwiające przekroczenie dopuszczalnego obciążenia (nośności). Warunkiem koniecznym do dopuszczenia danej konstrukcji podnośnika do eksploatacji jest również utrzymywanie w położeniu spoczynkowym mechanizmów napędowych podpór i elementów unoszących z użyciem układu samohamownego lub odpowiednich urządzeń blokujących. Konstrukcje podnośników elektrohydraulicznych (obecnie najbardziej rozpowszechnionych) muszą zapewnić unieruchomienie mechanizmu unoszącego i utrzymywanie pojazdu na określonej wysokości przy utracie szczelności układu hydraulicznego lub przerwie w dopływie energii oraz umożliwić kontrolowane opuszczenie pojazdu w tzw. trybie awaryjnym. Dlatego też, konstrukcje elektrohydrauliczne podnośników muszą mieć następujące formy zabezpieczeń:
- odpowiednie zawory bezpieczeństwa, zapewniające otwarcie układu hydraulicznego przy przekroczeniu o 10% wartości ciśnienia nominalnego w układzie;
- specjalne zawory przelewowe, utrzymujące określone wartości ciśnienia w układzie;
- zawory zabezpieczające przed nagłą utratą ciśnienia (np. w przypadku pęknięcia przewodów ciśnieniowych);
- zawory mechanizmów napędowych, przy których konieczne jest utrzymywanie ich elementów w stałych położeniach roboczych, czyli tzw. zamki hydrauliczne.

Każda konstrukcja podnośnika musi być wyposażona obecnie w odpowiednie zabezpieczenia przed możliwością opadnięcia podnoszonego pojazdu, spowodowanego uszkodzeniem mechanizmu unoszącego. W przypadku podnośników elektromechanicznych z napędem śrubowym zabezpieczenie to realizowane jest przez odpowiedni dobór parametrów gwintu nakrętki powodujących jej samohamowność oraz przez zastosowanie drugiej nakrętki, tzw. awaryjnej. Przy podnośnikach elektrohydraulicznych wykorzystywane są do tego celu specjalne listwy z otworami i zapadki na elementach ruchomych mechanizmów unoszących, sterowane z użyciem siłownika elektromechanicznego. W przypadku konstrukcji podnośników unoszących pojazd z wykorzystaniem ramion przegubowych, posiadać powinny one zabezpieczenia uniemożliwiające samoczynne lub przypadkowe przesunięcie się (obrócenie ramion) na wózkach unoszących. Zabezpieczenia te wykorzystywać muszą zasadę samohamowności lub posiadać blokady kształtowe.

Elektromechaniczne konstrukcje podnośników muszą być wyposażone w ograniczniki ruchów roboczych (czyli tzw. wyłączniki krańcowe) samoczynnie wyłączające ruch mechanizmu unoszącego po osiągnięciu przez niego skrajnej pozycji roboczej. W przypadku podnośników elektrohydraulicznych funkcje te spełnia stosowanie zaworów ograniczających ciśnienie robocze. Podnośniki z napędem mechanicznym wykorzystującym liny muszą być wyposażone w zabezpieczenia wyłączające napęd w sytuacji, gdy nastąpi poluzowanie lub zwolnienie cięgna w przypadku zakleszczenia się elementu przenoszącego obciążenie.

Również w przypadku samego sterowania stosowane są odpowiednie zalecenia ograniczające stwarzanie sytuacji niebezpiecznych i podwyższające bezpieczeństwo pracy przy podnośnikach. Sterowanie podnośnika musi uniemożliwiać jednoczesne załączenie przeciwnych kierunków ruchu jakiegokolwiek mechanizmu oraz zabezpieczać przed przypadkowym uruchomieniem napędu. Urządzenie sterujące (dźwignia lub przycisk) po ustaniu siły, która na nie oddziałuje, musi samoczynnie wracać do położenia neutralnego, wstrzymując jednocześnie jakiekolwiek ruchy elementów nośnych podnośnika. Sterowanie wyposażone musi być także w wyłącznik awaryjny, którego użycie zagwarantuje wyłączenie wszystkich obwodów siłowych.

mgr Andrzej Kowalewski

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony