Wyposażenie warsztatu

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Podnośniki samochodowe (6)

Wymagania konstrukcyjne
Zgodnie z wytycznymi UDT, podnośniki samochodowe muszą być tak projektowane i wykonywane, aby zachowywały stateczność unoszonego pojazdu bez względu na położenie (wysokość unoszenia). Poszczególne części składowe podnośnika w miejscu jego eksploatacji muszą być zmontowane w sposób trwały, aby niemożliwe było samoczynne ich rozłączenie się lub poluzowanie. Rodzaj konstrukcji, wykonanie i zamocowanie elementów unoszących powinno zapewnić ich stabilność, aby nie mogły w sposób niekontrolowany wahać się, przesuwać, obracać lub zginać. Elementy unoszące powinny być tak uformowane, aby prawidłowo ustawiony na nich lub uchwycony przez nie pojazd nie mógł przypadkowo stoczyć się, zsunąć, przechylić lub obrócić. Podnośniki przenośne i przewoźne przeznaczone do unoszenia w pozycji pionowej muszą mieć odpowiednią konstrukcję zapewniającą zachowanie i kontrolę tej pozycji lub być wyposażone w podpory umożliwiające pionowe ustawienie podnośnika. W przypadku tych podnośników podpory powinny być zabezpieczone przed możliwością niekontrolowanej zmiany ustalonego położenia.

Zespoły i mechanizmy napędowe
Konstrukcja układów napędowych musi uniemożliwiać niekontrolowane przerwanie się układu unoszącego. W układach tych, z wyjątkiem napędów hydraulicznych, nie należy stosować opuszczania grawitacyjnego. Mechanizmy napędowe podpór i elementów unoszących muszą być tak zaprojektowane, aby w położeniu spoczynkowym utrzymywane były za pomocą układu samohamownego lub odpowiednich urządzeń blokujących ruch oraz posiadać zabezpieczenia uniemożliwiające przekroczenie dopuszczalnego obciążenia. Konstrukcja zespołów napędowych powinna umożliwiać łatwą i bezpieczną regulację ustawień elementów regulowanych oraz wymianę zużywających się elementów i zespołów. Wirujące elementy napędów wymagające kontroli i obsługi muszą posiadać odpowiednie zdejmowane lub odchylane osłony.

Układy hydrauliczne
Układ hydrauliczny podnośnika musi być tak zaprojektowany i wykonany, aby w przypadku:
- pęknięcia przewodów ciśnieniowych lub innych elementów tego układu,
- przerwy w dopływie energii
nastąpiło unieruchomienie danego mechanizmu, nawet gdy urządzenia sterujące tym mechanizmem nie są w położeniu zerowym. Po unieruchomieniu powinna być jednak zapewniona możliwość kontrolowanego opuszczenia pojazdu. Układy hydrauliczne podnośników muszą być wyposażone w następujące urządzenia:
- zawory bezpieczeństwa, które otwierają się samoczynnie, gdy nastąpi przekroczenie nie więcej niż 10 proc. ciśnienia nominalnego w przewodzie tłocznym;
- zawory przelewowe, które utrzymują w układzie ciśnienie o określonej wartości;
- zawory zabezpieczające przed skutkami pęknięcia przewodów ciśnieniowych;
- zamki hydrauliczne ? zawory stosowane w mechanizmach napędowych, dla których wymagane jest utrzymywanie ich elementów w niezmiennym położeniu roboczym.
Elementy wyposażenia hydraulicznego powinny być szczelne i odporne na drgania. Układ hydrauliczny powinien być tak zaprojektowany, aby nie zachodziło zjawisko kawitacji, a jego odpowietrzanie odbywało się bezpiecznie. Filtrowanie czynnika roboczego powinno być skuteczne i odbywać się w sposób ciągły. W zbiorniku powinien być zaznaczony najniższy i najwyższy poziom czynnika roboczego oraz zapewniony prosty i bezpieczny sposób sprawdzania jego poziomu. Akumulator hydrauliczny powinien być zainstalowany w układzie hydraulicznym w sposób umożliwiający:
- zastosowanie zaworu zabezpieczającego przed nadmiernym wzrostem ciśnienia wewnątrz akumulatora podczas ładowania;
- pomiar ciśnienia w akumulatorze;
- opróżnienie akumulatora;
- odłączenie akumulatora od układu hydraulicznego.
Spadek ciśnienia w akumulatorze hydraulicznym powinien być sygnalizowany na stanowisku sterowniczym za pomocą sygnałów optycznych lub akustycznych. W przypadku zastosowania więcej niż dwóch siłowników powinno być zainstalowane urządzenie synchronizujące ich ruch.

Układy pneumatyczne
Układ pneumatyczny podnośnika musi być tak zaprojektowany i wykonany, aby w przypadku:
- pęknięcia przewodów ciśnieniowych lub innych elementów tego układu,
- przerwy w dopływie energii nastąpiło unieruchomienie danego mechanizmu, nawet gdy urządzenia sterujące tym mechanizmem nie są w położeniu zerowym.
W przypadku przerwy w dopływie energii do zespołu napędowego powinna być zapewniona możliwość awaryjnego opuszczenia pojazdu. Układy pneumatyczne podnośników muszą być wyposażone w następujące urządzenia:
- oczyszczające czynnik roboczy lub sterujący z zanieczyszczeń mechanicznych oraz cząstek oleju pochodzących ze sprężarki;
- odwadniające ? odwilżające czynnik roboczy lub sterujący;
- naoliwiające czynnik roboczy lub sterujący;
- odmrażające, zapobiegające zamarzaniu wykroplonej w układzie wody;
- zawory zabezpieczające:
- zawory bezpieczeństwa, które otwierają się samoczynnie po przekroczeniu nie więcej niż o 10 proc. ciśnienia nominalnego w przewodzie tłocznym;
- zawory zwrotne, zabezpieczające układ pneumatyczny przed skutkami pęknięcia przewodów ciśnieniowych;
- zawory redukujące, utrzymujące stałe ciśnienie na wyjściu przy ciśnieniu zmieniającym się na wejściu.
Przewody ciśnieniowe powinny być pewnie zamocowane i zabezpieczone przed drganiami i uszkodzeniami, a także przed utratą szczelności połączeń. Ich rozmieszczenie i sposób zamocowania do siłowników powinny uniemożliwiać powstawanie uszkodzeń mogących powodować wystąpienie niedopuszczalnych naprężeń. W przypadku spadku ciśnienia w układzie pneumatycznym lub spadku napięcia zasilania elektrycznego w sieci, elementy blokujące powinny automatycznie przerwać pracę dźwignika.

Wymagania dodatkowe dla urządzeń hydraulicznych i pneumatycznych
Elementy oraz zespoły hydrauliczne i pneumatyczne, a także ich połączenia powinny być szczelne i odporne na drgania. Powinny być one rozmieszczone w sposób umożliwiający wygodny i bezpieczny do nich dostęp, zwłaszcza do elementów podlegających regulacji i wymianie. Układy hydrauliczne i pneumatyczne podnośników muszą być wyposażone w przyłącza umożliwiające podłączenia manometru, w celu przeprowadzenia pomiaru ciśnienia. Przewody ciśnieniowe giętkie powinny być rozmieszczone w sposób uniemożliwiający ich ocieranie się, skręcanie i krzyżowanie podczas przesuwania ruchomych części mechanizmów podnośnika lub pod wpływem ruchów spowodowanych zmianą ciśnienia czynnika roboczego.

Sterowanie układów hydraulicznych i pneumatycznych
System sterowania podnośnika musi zapewniać płynność działania mechanizmów podczas ich pracy, rozruchu i hamowania. Na stanowisku sterowniczym powinno być zainstalowane urządzenie umożliwiające całkowite wyłączenie napędu dźwignika. Układy oraz urządzenia sterujące powinny być wykonane w sposób uniemożliwiający jednoczesne załączanie przeciwnych kierunków ruchu jakiegokolwiek mechanizmu. Konstrukcja urządzeń sterujących powinna uniemożliwić ich niezamierzone załączenie. Urządzenia sterujące po zaniku siły, która na nie oddziałuje, powinny samoczynnie wracać do położenia neutralnego i jednocześnie wszystkie ruchy dźwignika powinny samoczynnie zostać wstrzymane. Urządzenia sterujące powinny mieć wyczuwalne, zaznaczone pozycje stanu ich położenia, w szczególności: wyłączone, załączone, kolejne stopnie trybu pracy. Wyposażenie hydrauliczne i pneumatyczne oraz urządzenia sterujące powinny być tak wykonane i rozmieszczone, aby w miarę możliwości kierunek ruchu elementów sterujących odpowiadał wywołanemu przez nie kierunkami ruchu mechanizmu.

mgr Andrzej Kowalewski
B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony