Opakowanie żarówek samochodowych to swoista mapa znaków, których właściwe odczytanie powie nam wiele o produkcie znajdującym się w środku. Białe kartoniki bez żadnych oznaczeń czy w ogóle brak opakowania powinny wzbudzić podejrzenia.
Oryginalne produkty zawsze sprzedawane są w opakowaniach. Warto o tym pamiętać, gdy skusi nas wyjątkowo atrakcyjna oferta oświetlenia samochodowego, sprzedawanego bez pudełka.
- Będzie to najprawdopodobniej towar z niesprawdzonego źródła, może z kradzieży, może podrobiony, a może nawet używany – ostrzega Magdalena Bogusz, marketing manager speciality lighting w OSRAM. - Dlatego nie ignorujmy opakowań, dowiemy się z nich, jakie właściwości ma zakupiony produkt i kto jest jego producentem.
Litery i cyfry
Na opakowaniach produktów oświetleniowych pojawiają się litery i cyfry. Oznaczają one typ i moc żarówek. Dzięki temu wiemy, jakiego rodzaju jest to żarówka lub lampa i możemy upewnić się, czy pasuje do naszego pojazdu.
Źródła światła montowane w reflektorach głównych dzielimy na trzy zasadnicze typy: halogenowe, ksenonowe i diodowe. Najbardziej popularne w reflektorach głównych są żarówki oznaczone symbolem H – literka ta oznacza żarówki halogenowe. Generują białe światło o temperaturze ok. 3500 K, a każdy typ ma określoną moc, np.: H4 – 60/55 W, a H7 – 55 W. Używa się ich w światłach drogowych, mijania i przeciwmgłowych dlatego, że świecą jaśniej niż tradycyjne żarówki. Najpopularniejsze typy trzonków to H1, H3, H4 i H7.
Na lampach ksenonowych używa się symbolu D, który oznacza palnik ksenonowy. Ksenony, czyli lampy wyładowcze, nazywane także palnikami to nowocześniejszy typ źródeł światła, w których świecenie następuje poprzez wyładowania elektryczne w bańce z gazem. Mają moc 35 W i wymagają wysokiego napięcia przy wsparciu przetwornicy. Lampy te są zdecydowanie trwalsze od halogenów i emitują światło o bardziej białej barwie. Typy lamp to D1S i D2S (do reflektorów z soczewką) oraz D1R i D2R (do reflektorów z projektorem). Jeśli spotkamy się z oznaczeniem H.I.D., będzie to także określenie na ksenon – High Intensity Discharge.
- Lampy ksenonowe OSRAM wyprodukowane po 1 października 2015 r. posiadają dodatkowo specjalne zabezpieczenia – przypomina Magdalena Bogusz. - Na każdym opakowaniu znajduje się kod, a na lampie dane, które razem tworzą unikatowy zestaw informacji potrzebny do zweryfikowania oryginalności produktu. Na stronie www.osram.com/trust można uzyskać informację zwrotną od razu po wprowadzeniu wymaganych informacji. Jest to ważne, bo niestety na rynku można natknąć się na wiele produktów kiepskiej jakości, tylko udających prawdziwe ksenony.
Diody, czyli oświetlenie LED coraz częściej pojawia się w reflektorach nowych samochodów wysokiej klasy. Stanowią one integralną część reflektora, dlatego na rynku wtórnym nie występują jako pojedyncze źródła światła na wymianę.
Pozostałe lampy w samochodzie wyposażamy w tak zwane żarówki pomocnicze lub sygnalizacyjne. Popularne typy to np.: P21W, PY21W, W5W czy R5W.
Homologacja
Na opakowaniu powinna znaleźć się też informacja o normach, jakie spełnia dane źródło światła. W naszym kraju powinniśmy używać żarówek i lamp spełniających normy ECE. Każde zewnętrzne źródło światła używane w samochodach poruszających się po drogach publicznych musi być homologowane. Homologacja to nic innego jak dopuszczenie jej do użytkowania, czyli do ruchu. Jazda z niehomologowanymi lampami grozi mandatem lub nawet utratą dowodu rejestracyjnego. Sama homologacja jest wygrawerowana na trzonku żarówki lub lampy. Jednak na opakowaniu powinna znaleźć się informacja, jakie normy spełnia dane źródło światła. I tak na przykład halogenowe żarówki reflektorowe objęte są normą ECE R37, a lampy ksenonowe ECE R99. Brak homologacji świadczy o tym, że żarówka lub lampa nie spełnia jakichś norm dotyczących danego typu samochodowych źródeł światła. I tak na przykład źródło światła może mieć zbyt wysoką moc lub zbyt niebieski filtr, przez co będzie niewłaściwie oświetlać drogę przed pojazdem.
- Z badań przeprowadzonych na nasze zlecenie przez firmę ARC wynika, że jedynie połowa kierowców zwraca uwagę na to, czy kupowany przez niego produkt jest dopuszczony do użytku, czyli czy posiada homologację – ujawnia przedstawicielka firmy OSRAM. - Aż 92% badanych nie wie nawet, jakim symbolem oznacza się homologację. Tymczasem to właśnie homologacja jest wyznacznikiem tego, czy dany produkt spełnia wszystkie wymagania i czy w ogóle możemy go używać.
Przypomnijmy więc, że na trzonkach lub plastikowych elementach należy szukać litery E wraz z cyfrą oznaczonych ramką. Symbol ten oznacza europejską homologację źródła światła, przy czym cyfra określa kraj, w którym homologacja została przyznana. Kraje Unii Europejskiej zobowiązane są do akceptowania swoich homologacji.
Ważne informacje
Opakowanie to także źródło innych przydatnych informacji. Solidny producent rzetelnie informuje konsumentów o właściwościach produktu oraz o zasadach jego stosowania. Jednym z takich elementów jest umieszczenie symbolu świadczącego o zastosowaniu filtra UV na żarówkach halogenowych. Jest to bardzo ważna cecha, a niestety nie widać tego gołym okiem, więc informacja na opakowaniu musi być. Żarówki, które tego filtra nie posiadają, powodują matowienie odbłyśnika i żółknięcie klosza reflektora – z czasem przestaje on w pełni spełniać swoją rolę i nie emituje tyle światła, ile powinien. W wielu niemarkowych produktach brak filtra UV jest jednym ze źródeł obniżenia kosztów produkcji, a w efekcie – niższej ceny na półce. A warto wiedzieć, że brak filtra UV w żarówkach halogenowych może powodować matowienie odbłyśnika i żółknięcie klosza reflektora.
Na opakowaniu można znaleźć także informacje, jaką normą objęte są produkty (w przypadku żarówek halogenowych należy szukać oznaczenia ECE R37), a także wskazówki, jak należy postępować ze źródłem światła – ostrzeżenie o wysokiej temperaturze, o szkodliwości dotykania bańki palcami oraz o zakazie wyrzucania zużytych lamp ksenonowych do śmieci.
Więcej na: www.oryginalneibezpieczne.pl