ReklamaB1 - breck 04.06-30.06 Kamila

Części i regeneracja

5 dni temu  11.06.2019, ~ Administrator   

Poduszki silnika. Rodzaje, ocena stanu, nowinki
Strona 1 z 4

Poduszki silnika, pomimo swojego dość topornego wyglądu, odgrywają ważną rolę. Podtrzymują masę silnika i skrzyni biegów oraz zapewniają połączenie z podwoziem, a także tłumią drgania niskiej (wibracje) i wysokiej (hałas) częstotliwości.

Przez wiele lat producenci samochodów korzystali z części metalowo-gumowych. Guma naturalna cechuje się dobrą elastycznością, która jest niezbędna do prawidłowego tłumienia hałasu i wibracji. W zależności od wymagań i aplikacji, różne rodzaje tego elastomeru są używane w ich produkcji. Jednak, w przypadku, gdy guma jest zbyt podatna, silnik może przemieszczać się na tyle, że spowoduje naprężenia mogące prowadzić do pęknięć elastomeru i zerwania połączenia / wulkanizacji z metalem.

Elementy znajdujące się pod maską są spasowane bardzo ciasno, stwarzając ryzyko pocierania się przez sąsiednie części stwarzając dodatkowe problemy i hałas. Guma zastosowana w poduszkach silnika powinna być relatywnie twarda, żeby zapobiec zbytniej ruchliwości silnika pracującego pod obciążeniem.

Wibracje pochodzące z silnika zazwyczaj są najbardziej zauważalne przy pracy na biegu jałowym. W niektórych ułożeniach cylindrów, takich jak silniki w układzie V6, emitują mniejsze wibracje, jednak występują one zawsze (w silnikach diesla, jak i benzynowych). Amplituda drgań może przenosić się, a może nawet być jeszcze wyższa, przy dużych obciążeniach agregatów znajdujących się na pasku napędowym, takich jak kompresor klimatyzacji, alternator, pompa podciśnienia lub inne.

Hydrauliczne poduszki silnika

Prawie 30 lat temu, producenci samochodów znaleźli sposób na zmniejszenie HWT (Hałas-Wibracje-Tarcie). Była nim wypełniona glikolem poduszka hydrauliczna. Zastępując metalowo-gumowe poduszki silnika, elementami z wydrążonej gumy, wewnątrz których znajdował się mocno lepki płyn, pozwalał na lepszą absorbcję wibracji, bez nadmiernego poruszania się silnika.

Pasywne poduszki hydrauliczne

W zależności od konstrukcji i funkcjonalności, wyróżniamy 2 rodzaje poduszek hydraulicznych – pasywne i aktywne. Pasywne regulowane są tylko w fazie produkcji, przed zamontowaniem w samochodzie. Zmieniając właściwości wypełniającego glikolu, wymiarów i liczby kanałów przepuszczających, a także gumy, można zmienić ponad 200 różnych cech, bez zmiany geometrii samej poduszki.

Poduszki hydrauliczne zaczęły pojawiać się w pojazdach w latach ’80, a w latach ’90 były popularne w wielu samochodach. Ich produkcja okazała się droższa dla producentów, a także pęknięcia pojawiające się na nich z czasem, prowadziły do wycieku znajdującego się w środku płynu, obniżając znacząco swoje zdolności absorpcyjne.

Poleć innym

Jak się czujesz po przeczytaniu tego artykułu ? Głosów: 9

  • 4
    ZADOWOLONY
  • 2
    ZASKOCZONY
  • 2
    POINFORMOWANY
  • 1
    OBOJĘTNY
  • 0
    SMUTNY
  • 0
    WKURZONY
  • 0
    BRAK SŁÓW

Komentarze (2)

dodaj komentarz
Aby dodać komentarz musisz podać wynik
  • ~ Aaa 2 miesiąc temu Ciekawe informacje ale w mojej ocenie chaotycznie napisane.
    oceń komentarz zgłoś do moderacji
  • ~ Aaa 1 miesiąc temu Ciekawe informacje ale w mojej ocenie chaotycznie napisane.
    oceń komentarz komentarz zgłoszony do moderacji
do góry strony