Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  04.04.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Pojazd uprzywilejowany  w warsztacie blacharsko-lakierniczym. Właściwa aplikacja oklejenia zewnętrznego

1

Widoczność samochodu jest niezwykle ważna – podnosi bezpieczeństwo w ruchu drogowym. Jest to szczególnie istotne w przypadku pojazdów sprawujących określone funkcje bądź wykonujących konkretne zadania. Przemyślane oznakowanie oraz specjalna i ergonomiczna zabudowa wzbogacona o innowacyjne rozwiązania przyczyniają się do podniesienia bezpieczeństwa zarówno załogi takiego samochodu, jak i innych uczestników ruchu.

Pojazdy uprzywilejowane wykorzystują w pracy różne służby mundurowe, takie jak: Policja, Służba Więzienna, Straż Graniczna, Służba Celno-Skarbowa, Straż Miejska, Inspekcja Transportu Drogowego, Żandarmeria Wojskowa, Służba Ochrony Państwa, Służba Ochrony Kolei, Patrole Saperskie, Kolumny Transportu Medycznego, Straż Pożarna, Regulacja Ruchu WP itd. W wielkim skrócie, są to najczęściej służby wyposażone w sygnały świetlne uprzywilejowania w kolorze niebieskim.
Innym rodzajem pojazdów specjalnych i uprzywilejowanych, które możemy spotkać w codziennym ruchu ulicznym, są służby wyposażone w sygnały świetlne w kolorze pomarańczowym. Należą do nich: Służba Drogowa, Pogotowie Gazowe, Pogotowie Energetyczne, pojazdy pełniące funkcję „pilota” dla pojazdów z ładunkami nienormatywnymi itd.
Firma Media Distribution znana jest z szerokiej oferty dedykowanej budowaniu i serwisowaniu pojazdów specjalnych i uprzywilejowanych. Jej portfolio obejmuje szeroki zakres rozwiązań oznakowywania samochodów uprzywilejowanych i specjalnych. Firma dostarcza zarówno elementy wykorzystywane przy budowie tych pojazdów, jak i występujące jako wyposażenie podstawowe.
Media Distribution uczestniczy w prototypowaniu pojazdów (fot. 1), które odbywa się jeszcze przed pełnym uzbrojeniem w uprzywilejowanie świetlne, wzmocnienia, łączność i inne elementy wyposażenia. Firma dostarcza oznakowanie oraz świadczy usługi w zakresie aplikacji tych materiałów. W procesie napraw blacharskich i lakierniczych oferuje wsparcie techniczne oraz dostawę potrzebnych elementów oklejenia (fot. 2) do zakończenia procesu naprawy pojazdu.
Najbardziej widocznym detalem pojazdu jest oklejenie zewnętrzne. Przybiera ono bardzo często formę pasów naklejonych na powierzchni karoserii o barwie kontrastującej z kolorem nadwozia. Wspomniane pasy bardzo często mają na swojej powierzchni prostokąty i napis z nazwą formacji, do której należy samochód. W przypadku policyjnych pasów wyróżniających i na przedniej masce znajduje się gwiazda, która w ostatnim czasie wzbogacona została o biały napis „Pomagamy i chronimy”. Większość pasów i napisów wykonana jest z folii odblaskowej trzeciej generacji. Oznacza to, że folia bardzo dobrze odbija światło z dużej odległości i pod dużym kątem obserwacji (fot. 3 i 4), ma również bardzo dobre nasycenie barw oraz kontrastowość, jest także odporna na ścieranie i zarysowanie, co jest istotne w przypadku pojazdów realizujących swoje zadania w ekstremalnych warunkach. Wytrzymałość folii połączona z jej odpornością na starzenie i uszkodzenia oraz wysoka jakość aplikacji pozwalają firmie Media Distribution udzielać 7-letniej gwarancji na realizowane przez nią oznakowanie pojazdu.
Radiowozy policji, które poruszają się po naszych drogach, oklejone są zgodnie z wymaganiami określonymi w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 roku. Dokument ten precyzuje warunki techniczne pojazdów i ich niezbędne wyposażenie. Przykładowo pojazdy muszą posiadać odblaskowy napis „Policja” na przedniej masce i z tyłu pojazdu. Niebieska folia nieodblaskowa montowana na przednią maskę silnika musi maksymalnie wypełniać jej powierzchnię. Boczne pasy wyróżniające nie mogą mieć mniej niż 300 mm szerokości. Bardzo ważnym elementem oklejenia, które podnosi widoczność oraz przekłada się bezpośrednio na bezpieczeństwo w ruchu drogowym, jest wewnętrzne oklejenie drzwi i profili wnęk białą folią odblaskową (fot. 5). Gdy drzwi są otwarte, odblaskowe elementy na ich końcach automatycznie wyznaczają strefę detali wystających poza obrys radiowozu. Należy też wspomnieć, że podczas przeprowadzania naprawy blacharsko-lakierniczej bardzo ważne jest uzupełnienie brakujących elementów odblaskowych. Podczas dopasowania oklejenia należy zwrócić uwagę na wielkość i rodzaj czcionki napisów, np. słowa „Policja”. Istotnym elementem są tzw. „gabsy”, czyli prostokąty, najczęściej występujące na obrzeżach pasów wyróżniających. Ich wielkość i odległości pomiędzy nimi nie są przypadkowe. Po uzupełnieniu brakującego oklejenia tworzą graficzną całość (fot. 6).
Wraz z elementami oklejenia uprzywilejowanego firma Media Distribution wysyła instrukcję montażu i raklę ułatwiającą aplikację na elemencie pojazdu. Do każdej przesyłki dołączona jest instrukcja użytkowania i konserwacji pojazdów oznakowanych folią odblaskową. Jest ona swego rodzaju drogowskazem, jak postępować z oklejeniem w końcowej fazie przygotowania pojazdu przed wydaniem do użytkownika końcowego, w tym przypadku – funkcjonariuszom Policji.
Podczas napraw blacharsko-lakierniczych zalecamy, aby warsztaty specjalistyczne naprawiające uszkodzone elementy naklejały pasy i elementy odblaskowe po 48 godzinach od momentu wyjazdu samochodu z komory lakierniczej. Pozwoli to zapobiec zajściu reakcji chemicznej pomiędzy świeżym lakierem a klejem znajdującym się na folii odblaskowej. Niepożądanym efektem takiej reakcji chemicznej może być gazowanie widoczne na oklejeniu bądź rozpuszczenie lakieru (tzw. złuszczenie farby) na naprawianym elemencie.
Istotne są również miejsce aplikacji oraz temperatura pomieszczenia, w którym przeprowadzamy oklejanie. Zalecana jest temperatura pokojowa, czyli 23°C, i 50% względnej wilgotności powietrza. Pamiętajmy, że w wyższych temperaturach może dojść do nadmiernego rozciągnięcia odblaskowych detali z folii, co spowoduje, że oklejenie może wystawać poza oklejany element i nie będzie odpowiadało pierwotnym wymiarom. Z kolei zbyt niska temperatura może wpłynąć na brak właściwej adhezji, czyli przyczepności aplikowanej naklejki do lakierowanego elementu. Spowodowane to będzie zablokowaniem procesu aktywowania się kleju występującego na powierzchni naklejanej folii.

Mateusz Kwieciak
dyrektor techniczny Media Distribution

GALERIA ZDJĘĆ

2
3
4
5
6

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony