1
Współcześnie na polskich drogach obserwować można szereg pojazdów należących do różnego rodzaju służb zarówno mundurowych, jak i medycznych. Samochody te charakteryzują się dużą liczbą punktów świetlnych i oznaczeń odblaskowych. Te ostatnie przyjęło się nazywać pasami wyróżniającymi.
Podobnie jak inni uczestnicy ruchu drogowego, także wspomniane samochody biorą udział w dynamicznym przemieszczaniu się naszymi drogami, a realizując określone zadania, narażone są na uszkodzenia czy wręcz kolizje drogowe. W efekcie pojazdy uprzywilejowane, jak każde inne, poddawane są naprawom blacharsko-lakierniczym.
W tym artykule zajmiemy się analizą procesu naprawy na przykładzie Toyoty Land Cruiser należącej do Straży Granicznej (fot. 1). Bazowy pojazd trafił do firmy Media Distribution w Kutnie, która zajmuje się oznakowywaniem uprzywilejowanym oraz dostarczaniem elementów wykorzystywanych do przystosowania pojazdu do wymagań określonych służb. Bardzo często zdarza się, że klient oczekuje określonego koloru nadwozia pojazdu uzyskanego przy wykorzystaniu struktury matowej pogłębiającej kamuflaż całego nadwozia. Jedynym rozwiązaniem w takim przypadku jest całkowite oklejenie nadwozia, potocznie zwane car wrappingiem.
By sprostać takim oczekiwaniom klienta, niezwykle ważne jest zaplanowanie każdego procesu i każdej czynności z niezwykłą starannością – określenie łańcucha dostaw oraz opracowanie szczegółowego systemu kontroli jakości. Gdy połączymy to wszystko ze sprawną logistyką, możemy przystąpić do realizacji zlecenia.
Poszczególne procesy car wrappingu oraz technologiczne odbywają się w odpowiedniej kolejności.
1. Mycie i suszenie nadwozia przed wjazdem na halę produkcyjną (fot. 2).
2. Demontaż poszczególnych elementów nadwozia oraz elementów świetlnych, takich jak reflektory i lampy (fot. 3).
3. Precyzyjne oznaczenie każdej części w taki sposób, by nie trafiła przez pomyłkę do innego nadwozia (fot. 4).
4. Przygotowanie powierzchni karoserii za pomocą odpowiednich zmywaczy do aplikacji folii zmieniającej kolor (fot. 5).
5. Oklejanie folią poszczególnych detali karoserii w taki sposób, by każdy z nich miał wywinięte zakładki uniemożliwiające podrywanie się okleiny (fot. 6).
6. Pasowanie i precyzyjne składanie elementów karoserii oraz innych części nadwozia w tym lamp, spojlerów, progów tapicerki itp.
Tak przygotowana Toyota Land Cruiser po zmianie koloru zostaje wyposażona w odblaskowe pasy wyróżniające firmy Avery Dennison. Ostatnim etapem oklejania jest kontrola jakości weryfikująca zmianę koloru nadwozia, poprawność aplikacji pasów wyróżniających oraz właściwy demontaż i montaż podzespołów nadwozia.
Firma Media Distribution z Kutna oferuje wsparcie w procesie prototypowania oznakowania pojazdów uprzywilejowanych (fot. 7) i pełne wsparcie techniczne na etapie wyboru materiałów oraz topografii zabudowy elementów świetlnych przy wykorzystaniu wydruków 3D. W ofercie firmy znajdują się samochodowe pasy wyróżniające dla wszystkich rodzajów służb.
Serwis, który chce zakończyć proces naprawy blacharsko-lakierniczej pojazdu uprzywilejowanego, może zamówić w kutnowskiej firmie brakujące naklejki, które wraz z instrukcją aplikacji zostaną wysłane pod wskazany adres.
Mateusz Kwieciak
dyrektor techniczny Media Distribution
Komentarze (0)