1
Pojazdy uprzywilejowane to samochody, których kolor i formę oznakowania wyróżniającego ściśle określił ustawodawca w odpowiednich przepisach bądź ustawach. Wymuszają one konkretne barwy nadwozia samochodów wykorzystywanych przez określone służby. Wg tych uregulowań Policja ma srebrny kolor nadwozia, Służba Więzienna – również srebrny, Inspekcja Transportu Drogowego – zielono-biały, Pogotowie Ratunkowe – biały bądź żółty, Straż Pożarna – czerwony, Straż Graniczna – srebrny bądź zielono--matowy (fot. 1).
Tej ostatniej formacji poświęcimy tym razem nieco więcej uwagi, a to z racji na sposób uzyskania wspomnianego zielono-matowego koloru. Powstaje on poprzez oklejenie całego nadwozia za pomocą folii przeznaczonych do tego typu aplikacji.
Zamawiający oprócz warunków technicznych pojazdu zwrócił szczególną uwagę na aspekt zarówno estetyczny, jak i kamuflujący. Poprzez szereg testów wyodrębnił rodzaj połysku, barwę i jej nasycenie. Optymalizacja koloru sprawiła, że samochód używany przez Straż Graniczną staje się idealnie skomponowany z naturalnym środowiskiem, w którym wykonywane są określone realizacje. Taki sposób zmiany koloru nadwozia wymusza z kolei na warsztacie określone czynności w procesie naprawy blacharsko-lakierniczej.
Pojazdy uprzywilejowane, które zostały przekazane do Straży Granicznej, to Toyoty Land Cruiser, których zmianę koloru nadwozia oraz oklejenie uprzywilejowane wykonała firma Media Distribution z Kutna. Karoseria aut została w całości pokryta folią do zmiany koloru marki 3M. Pasy wyróżniające wykonano z wysokiej jakości folii odblaskowej
Avery Dennison seria V-8000 (fot. 2). Naprawa elementów blacharskich wiąże się z całkowitym oklejeniem detalu folią matową oraz odtworzeniem pasów i oznaczeń odblaskowych. Aby tego typu proces wykonać prawidłowo, niezbędne są narzędzia, takie jak:
- rakla z filcem służąca do równomiernego dociskania i wygładzania folii na elemencie,
- nożyk wykorzystywany do przycinania naddatków folii,
- opalarka uplastyczniająca folię i aktywująca znajdujący się na niej klej,
- rękawice dla aplikatora ułatwiające wprasowywanie folii w przetłoczenia detalu (fot. 3).
Warto zwrócić uwagę, że oprócz typowych elementów nadwozia oklejone zostały także klamki (fot. 4), obudowy lusterek (fot. 5), tylne blendy klapy czy spojler (fot. 6). Aby wykonać taką aplikację prawidłowo, niezbędne jest zdemontowanie wspomnianych detali. Tylko wtedy będzie można poprawnie zrealizować usługę zmiany koloru nadwozia.
Po zakończeniu opisywanego procesu przychodzi czas na pasy wyróżniające, które zrobione są z folii odblaskowej. Naklejamy je w ostatniej fazie po całkowitej zmianie koloru. Bardzo ważne jest, aby nie pomylić się z pozycjonowaniem, gdyż próba ponownego ich zerwania wiąże się z całkowitym rozklejeniem elementu, na którym są aplikowane. W celu ułatwienia procesu możemy sobie pomóc, przyklejając odblaskowy element za pomocą taśmy papierowej (fot. 7). Po odsunięciu się od samochodu możemy ocenić poprawność pozycjonowania i bezinwazyjnie nanieść poprawki. Przed rozpoczęciem oklejania istnieje możliwość konsultacji technicznej w firmie Media Distribution z Kutna. Fachowi doradcy techniczni chętnie udzielą niezbędnych wskazówek dotyczących zarówno procesu klejenia, jak i przygotowania materiałów.
Niezwykle ważnym aspektem podczas oklejania jest przestrzeganie następujących zaleceń:
- oklejanie lakierowanego elementu najwcześniej po 48 h od malowania,
- optymalna temperatura oklejanego detalu to 230C,
- przygotowanie powierzchni zmywaczami przeznaczonymi do zmiany koloru nadwozia za pomocą folii,
- wygrzewanie oklejonych elementów za pomocą opalarki (fot. 8, 9, 10),
- mycie pojazdu najwcześniej 7 dni po oklejaniu.
W przypadku jakichkolwiek wątpliwości co do procesu zmiany koloru i naklejenia pasów odblaskowych można konsultować się z działem technicznym Media Distribution pod numerem telefonu +48 668 010 217.
Komentarze (0)