Lakiernictwo i blacharstwo

ponad rok temu  12.10.2022, ~ Administrator - ,   Czas czytania 4 minuty

Pojazdy uprzywilejowane, zmiana koloru karoserii za pomocą folii

5

Współczesna motoryzacja to szereg innowacyjnych rozwiązań zarówno w zakresie mechanicznym, konstrukcyjnym, elektronicznym, jak i designersko-kolorystycznym. My zajmiemy się tymi ostatnimi, a konkretnie – uzyskaniem kolorów pojazdów za pomocą folii przeznaczonych do oklejania.

Każdy z nas kojarzy niemieckie taksówki, które w dużych ilościach znajdowały nabywców w naszym kraju. Jak się okazuje, ich kremowa barwa pochodziła od folii przeznaczonej do zmiany koloru. Można stwierdzić, że rozwiązanie to było zapowiedzią szeroko rozumianego car wrappingu. Rozwiązanie zmiany koloru karoserii możemy obecnie spotkać praktycznie we wszystkich grupach pojazdów, zaczynając od samochodów reklamowych, flotowych i prywatnych użytkowych, na specjalistycznych i uprzywilejowanych kończąc. Do warsztatów blacharsko-lakierniczych mogą trafić oklejone folią do zmiany koloru pojazdy takich służb, jak:

  • Inspekcja Transportu Drogowego (fot. 1 – oklejone białą folią drzwi przednie, maska silnika i tylna klapa),
  • Pogotowie Ratunkowe (możliwa zmiana koloru całego nadwozia na intensywnie żółty, maska silnika),
  • Służba Więzienna (możliwa zmiana koloru całego nadwozia na srebrny metalik),
  • Policja (fot. 2 – możliwa zmiana koloru całego nadwozia na srebrny metalik, maska silnika w kolorze niebieskiego błysku bądź niebieskiego matowego metaliku),
  • Straż Graniczna (możliwa zmiana koloru całego nadwozia na srebrny metalik, zielony, zabezpieczenie całego samochodu, głównie pojazdów typu SUV, folią przezroczystą samoregenerującą – PPF),
  • Straż Miejska (możliwa zmiana koloru całego nadwozia),
  • Straż Pożarna (możliwa zmiana koloru całego nadwozia).

Określenie koloru folii, jaki trzeba dobrać podczas naprawy blacharsko- -lakierniczej, jest kluczową czynnością podczas całego procesu. Technicy firmy Media Distribution sugerują, żeby w trakcie doboru koloru odcienia materiału oklejającego oprzeć się na większym kawałku folii i nie ograniczać tylko do standardowego wzornika złożonego z małych kawałków materiału. Praktyka pokazuje, że zdarzają się błędy podczas dopasowań kolorystycznych, wynikające właśnie ze zbyt małych detali służących do porównań.
W trakcie oklejania elementu lakierowanego pamiętajmy o czasie, jaki musi upłynąć od momentu ukończonej naprawy lakierniczej do rozpoczęcia oklejania. Zalecamy odczekać 48 h. Skrócenie tego czasu może skutkować gazowaniem foli widocznym na substracie w postaci dużej ilości małych pęcherzyków powietrza.
Warto też zauważyć, że wszelkie wtrącenia w lakierze, które nie zostały usunięte podczas polerowania, będą jeszcze bardziej widoczne po oklejeniu elementu folią do zmiany koloru. Wspomniana folia ma tendencję do „podbijania” wszelkich nierówności i skaz w lakierze.
Firma Media Distribution oferuje wszystkie elementy wyróżniające naklejane na samochody uprzywilejowane, zaczynając od odblaskowych pasów i napisów, poprzez oznaczenia indywidualne, np. gwiazdy policyjne, logotypy instytucjonalne, adresy jednostek przyporządkowania, a kończąc na sformatowanych pod wymiar elementach masek, drzwi i innych formatek z folii służących do zmiany koloru.
Elementy odblaskowe bardzo często wykonane są z Avery Dennison Visiflex V-8000 – wysokiej klasy samoprzylepnej folii mikropryzmatycznej zaprojektowanej do oznakowywania na pojazdach specjalistycznych (fot. 3) w celu zapewnienia doskonałej widoczności zarówno w dzień, jak i w nocy. Daje trwałość nawet do 7 lat, a jej konstrukcja z pojedynczej litej metalicznej warstwy ułatwia aplikację i eliminuje konieczność uszczelniania krawędzi.
Pamiętajmy, że przy zmianie koloru elementu blacharskiego należy zwrócić uwagę na to, jak dane oklejenie jest zakończone. Czy jest to forma oklejenia z zawinięciem naklejanej folii na wewnętrzną stronę detalu (podobieństwo do metalowego poszycia), czy folia kończy się równym cięciem na powierzchni, np. maska silnika. W przypadku występowania pasów wyróżniających czy napisów na powierzchni oklejonego folią elementu sugerujemy ich naklejenie po zakończeniu zmiany koloru. Unikniemy w ten sposób trudności związanych z wypchnięciem powietrza z obszarów, gdzie jedna naklejka znajduje się na powierzchni drugiej. Narzędziami pomocniczymi przy zmianie koloru detalu będą na pewno opalarka, opcjonalnie promiennik, rakla aplikacyjna, taśmy papierowe lakiernicze z mocnym klejem, miarka oraz nożyk do cięcia, najlepiej przeznaczony dla techników oklejania, nić odcinająca.
Zmiana koloru za pomocą folii stała się ostatnio bardzo powszechną i modną formą odmieniania pojazdów. Mocno rozwijający się rynek materiałów oraz technologii w tym zakresie stworzył wręcz nieograniczone możliwości aplikacyjne. Dostępne folie mają wieloletni okres gwarancji, dają się łatwo aplikować i są rozciągliwe, co spowodowało, że wiele samochodów ma zmienione kolory wnęk drzwi oraz progów (fot. 4). Są odporne na zarysowania, zadrapania i uszkodzenia eksploatacyjne.
Atutem folii carwrappingowych jest olbrzymia oferta kolorystyczna i fakturowa, dająca efekty 3D. Technicy aplikacji Media Distribution podczas realizacji korzystają z folii Avery Dennison z serii Avery 800 Premium Cast. Jest to unikatowa 50-mikronowa folia wylewana, dająca dobre efekty na większości wymagających powierzchni (fot. 5). Produkty tej linii są odporne na środki chemiczne stosowane na myjniach samochodowych oraz zabrudzenia drogowe. Znakomicie sprawdzają się podczas oznakowywania pojazdów uprzywilejowanych i specjalistycznych.

Mateusz Kwieciak
dyrektor techniczny
Media Distribution

B1 - prenumerata NW podstrony

GALERIA ZDJĘĆ

1
2
3
4

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony