Części i regeneracja

ponad rok temu  28.05.2013, ~ Administrator - ,   Czas czytania 5

Polerowanie szyb i reflektorów
Zarysowania, mikropęknięcia i pajęczynki po wycieraczkach? Bywa, że irytujące, bo załamujące promienie słoneczne pokaźne defekty pojawiają się także na kloszach lamp. Te i podobne uszkodzenia można jednak naprawiać, a nowoczesna technologia stanowi ciekawszą alternatywę dla wymiany kosztownych elementów.

Po zimie najwięcej irytujących śladów po mechanicznych uszkodzeniach to oczywiście efekt skrobaczek do szyb. Podobnej degradacji ulega szyba tylna, zwłaszcza w samochodach typu kombi. Bywa, że przyczyną zarysowań są… szczotki myjni samochodowych, zwłaszcza automatów przejazdowych. Tytułem wstępu warto jednak zaznaczyć, że prezentowana niżej technologia ma pewne ograniczenia.


Gdzie i kiedy można dokonać polerowania szyb?
Polerowanie szyby można wykonać w dowolnym miejscu, w którym jest dogodny dostęp do zniszczonej powierzchni. Zaleca się przeprowadzanie napraw w zamkniętych pomieszczeniach – wszelkie niepożądane wtrącenia (np. ziarenka piasku), które mogą dostać się pod dysk naprawczy lub filc polerski, niechybnie spowodują dodatkowe uszkodzenia! Jeśli nie ma innego wyjścia, to reperację można przeprowadzać na świeżym powietrzu, lecz należy wtedy zachować bardzo wysoką ostrożność. Polerowanie dobrze jest także przeprowadzać w nienasłonecznionym miejscu. Dlaczego? Dodatkowe nagrzewanie szyby może znacznie wydłużyć czas naprawy. Podczas procesu szlifowania szkło bardzo się rozgrzewa i musimy bardzo dokładnie kontrolować temperaturę, aby nie dopuścić do jej nadmiernego wzrostu. A nieostrożność może skutkować pęknięciem szyby!

- Praca na szkle, które jest zmrożone, jest również niedopuszczalna. Prezentując specjalistom branży warsztatowej naszą rewolucyjną metodę usuwania rys, graffiti oraz zacieków z powierzchni szyb, czyli system JK-SCR do polerowania szyb na sucho – uczulamy także na ograniczenia technologiczne – informuje Maciej Kaleta, FHU „JK” Jerzy Kaleta z Nowego Sącza. - System JK-SCR nadaje się do każdego rodzaju szkła, należy jednak pamiętać, że niektóre rodzaje szkła – zwłaszcza w budownictwie – pokrywane są specjalnymi powłokami, jak np. tlenek tytanu lub innymi w celu zmniejszenie przenikania ciepła czy promieniowania UV. Oczywiste jest więc, że usuwanie zarysowań na tych powierzchniach usunie również te powłoki. Dlatego przed rozpoczęciem pracy należy dokładnie sprawdzić, z jakim szkłem mamy do czynienia. Etapy polerowania w systemie JK-SCR są konkurencją dla systemów operujących „na mokro”. Pomysłodawcy polerowania „na sucho” wydatnie skrócili czas polerowania. Przystępując do naprawy szkła, należy zaznaczyć obszar, w polu którego znajduje się rysa (oczywiście prace poprzedzamy usunięciem wszelkich zanieczyszczeń i niepożądanych wtrąceń). Sam proces szlifowania odbywa się „na sucho”, więc odpada konieczność starannego zabezpieczenia wnętrza warsztatu.

- Miejsce prac wystarczy zaznaczyć pisakiem – oczywiście po drugiej stronie szyby. Zestaw JK-SCR opiera się na pięcioetapowym szlifowaniu szkła, a następnie jego wypolerowaniu (wybłyszczeniu) – przybliża szczegóły prac Maciej Kaleta. - Do szlifowania służą specjalne dyski o kolejnych numerach: od 1 do 5, gdzie dysk numer 1 jest najbardziej agresywny, a nr 5 najmniej. W zależności od głębokości rys zaczynamy od dysku nr 1 – przy rysach głębokich lub przy łagodniejszych – od dysku nr 2. Maszynę należy przyłożyć do powierzchni szkła tak, aby przylegała do niej całą powierzchnią roboczą. Uczulam, by dla lepszego efektu trzymać maszynę oburącz. Utrzymując stały docisk dysku do szkła, przesuwamy tarczę powoli po obrabianej powierzchni do chwili, aż rysy zostaną usunięte. Warto co ok. minutę robić przerwę i oczyścić dysk z nagromadzonego pyłu. Należy też pamiętać o oczyszczaniu dysku ze startego materiały szklanego oraz kontrolowaniu temperatury! Tak samo jak przy starcie, tak przy wyłączaniu maszyny warto odczekać do czasu, aż tarcza się zatrzyma i dopiero wtedy można odjąć ją od szyby. Po każdej zmianie dysku zwiększamy obszar pracy. Proces ten jest bardzo ważny, gdyż zmniejsza ryzyko powstania zniekształceń. Dysk ścierny zmieniamy, jeśli ukończyliśmy pracę na całym zaznaczonym obszarze i usunęliśmy wszystkie koliste ślady po poprzednim dysku. Dokładność ma tu kluczowe znaczenie i wpływa na efekt końcowy. Po ukończeniu pracy dyskiem nr 5 zakładamy tarczę polerską filcową i po nałożeniu emulsji polerskiej przystępujemy do polerowania końcowego, czyli tzw. wybłyszczania szyby. Po kilku minutach myjemy dokładnie i sprawdzamy, czy efekt został osiągnięty, w razie konieczności ponawiamy polerowanie emulsją.

Regeneracja (polerowanie) reflektorów
Przyćmione reflektory mogą być przyczyną poważnych problemów podczas nocnej jazdy. Mogą nawet doprowadzić do wypadku. Przez długi okres efekty szkodliwego promieniowania UV, środków chemicznych, czynników pogodowych i wpływ nawierzchni jezdni powodują degradację estetyczną, jak i funkcjonalność akrylowych reflektorów. Te czynniki mogą wywołać zdecydowany spadek wartości reflektorów i zmniejszyć znacznie przepuszczalność światła, przez co nie spełniają one swojej funkcji. Przez ostatnie dekady bardzo popularne stało się używanie materiałów plastikowych w produkcji reflektorów samochodowych. Zamysł producentów reflektorów stał się impulsem dla stworzenia odpowiedniego systemu napraw i odnowy reflektorów, który pozwoliłby na odnowę plastiku i innych powierzchni akrylowych (np. w motocyklach, łodziach). Możliwość naprawy reflektorów to rezultat kilkuletnich badań. Prawdziwym przełomem w tej dziedzinie jest zestaw JK-ARS do odnowy reflektorów, wykorzystujący środki Diamond Clear Acrylic. Regeneracja reflektorów (polerowanie szkieł z tworzywa sztucznego) stanowi wyjątkowo ciekawą alternatywę dla konieczności zakupu nowych elementów. Decyduje oczywiście konkurencyjna cena takiej usługi.

- Najpoważniejszą zaletą dla klienta jest fakt, że tak przeprowadzona regeneracja jest zakończona w ciągu kilkunastu minut! Zestaw JK-ARS daje doskonałe efekty i przynosi ogromne korzyści usługodawcy. JK-ARS to system, który przywraca reflektorom dawny wygląd i poprawia bezpieczeństwo jazdy – chwali rozwiązanie Maciej Kaleta. - Jak to działa? Na początku specjalną folią samoprzylepną zabezpieczamy obszar wokół reflektora i wycinamy tylko otwór na lampę. Dzięki temu chronimy lakier, który przez przypadek moglibyśmy uszkodzić tarczką ścierną. Po dokładnym przygotowaniu i oczyszczeniu możemy zacząć szlifowanie zniszczonej powierzchni. Służą do tego tarczki ścierne o czterech dobranych stopniach agresywności. Podobnie jak przy systemie do reperacji szyb samochodowych w zależności od poziomu zniszczenia reflektora dobieramy tarczkę, od której zaczynamy szlifowanie, przechodząc do coraz mniej agresywnej. Po usunięciu zniszczonej powierzchni możemy zacząć polerowanie. Służy do tego specjalna pasta Diamond Clear Acrylic, którą nakładamy na filc polerski. Na tym etapie staramy się doprowadzić lampę do jak najlepszego stanu, a następnie polerujemy regenerowany obszar gąbką, również z pastą Diamond Clear Acrylic. Gdy efekt polerowania został osiągnięty prawidłowo, zabezpieczamy reflektor specjalnym preparatem DLS – Diamond Liquid Sealant. Chroni on zregenerowaną powierzchnię przed promieniami UV, środkami chemicznym i innymi czynnikami mającymi wpływ na ponowną degradację reflektora.

Rafał Dobrowolski
Foto: JK

B1 - prenumerata NW podstrony

Komentarze (0)

dodaj komentarz
    Nie ma jeszcze komentarzy...
do góry strony